تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۰۴۷۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گروه صنعتی نیان در آستانه عرضه سهام در فرابورس

‌می‌متالز - گروه صنعتی «نیان» در آستانه سی سالگی مجوز ورود به فرابورس ایران را دریافت کرده‌است و حالا این شرکت شناخته شده محافل تخصصی داخلی و خارجی حوزه الکترونیک، مخابرات و تجدیدپذیر و کمتر شناخته شده میان مردم، در شرف قرارگرفتن نمادش در آوردگاه بازار سرمایه ایران است.

به گزارش می‌متالز، «نیان» که تقریبا تمام جوایز حوزه‌های صنعتی و دانش بنیانی را دریافت کرده و اخیرا هم برای سومین دوره موفق به کسب عنوان برترین شرکت از جشنواره معتبر ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی شده‌است، آماده عرضه سهامش می‌شود. به گفته محمدعلی چمنیان، بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه صنعتی نیان الکترونیک که به‌تازگی در انتخابات هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی توانست بالاترین آرای صنعت را کسب کند و در انتخابات هیات‌رئیسه اتاق مشهد به‌عنوان نایب‌رئیس اول انتخاب شود، «سرمایه گذاران می‌توانند همه افتخارات کسب شده و به مرحله عملیاتی رسیده نیان را با مراجعه به امید نامه ملاحظه کنند و متوجه باشند که «نیان الکترونیک» استارت‌آپی بالغ و توانمند است.»

دانش بنیانی قدیمی که حالا با داشتن چندین کارخانه در اطراف مشهد، حدود ۷۰۰ نفر کارمند دارد و تنها از این نگران است که مردم آن‌ها را به‌خاطر تازه‌بودن بحث دانش بنیان ها، در رده استارت‌آپ‌های تازه کار و کوچک قرار دهند. چمنیان که در دهه‌پنجم عمرش کارآفرینی بسیار جوان محسوب می‌شود، درباره آغاز عرضه سهام نیان در فرابورس می‌گوید: «ما به بلوغ کامل در تولید و تجاری سازی رسیده ایم و در این بستر می‌خواهیم محصولاتمان را توسعه دهیم. در آزمون‌های مختلفی شرکت کرده ایم؛ در جشنواره معتبری مثل شیخ بهایی در سه دوره فن‌آفرین‌ترین شرکت دانش بنیان کشور و در یک دوره هم به‌عنوان برترین شرکت صنعت‌ساز ایران انتخاب شدیم. ما سعی کرده‌ایم با ایجاد زیرساختی مناسب و مزیت‌های رقابتی پایدار، نیان الکترونیک را تبدیل به یک ماشین نوآوری کنیم و با به‌کارگیری موثر استاندارد‌های روز مدیریتی دنیا بتوانیم بر لبه فناوری حرکت کنیم.» وی افزود: «بعد از تجربه موفق به‌کارگیری نوآوری و فناوری پاور الکترونیک در حوزه‌های مخابراتی، ما به‌دنبال استفاده از سرریز فناوری‌های کسب شده در ۲۰ سال‌گذشته در حوزه‌های جدیدی مثل صنایع لوازم‌خانگی، انرژی، نفت و گاز و خودروسازی هستیم.»

گروه تولیدی دانش‌بنیان نیان الکترونیک در چند دوره عنوان صادرکننده نمونه استانی و ملی و ۱۰دوره برند برتر جشنواره ملی برندینگ را در کارنامه دارد و در هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی هم که در اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد با کسب مقام اول به‌عنوان «برترین فن آفرین رشد یافته» از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد. جشنواره‌ای ملی که معتبرترین رویداد حوزه فناوری و فن آفرینی کشور است و با رویکرد شناسایی ایده پردازان و ایده‌های دانش بنیان جهت توسعه فناوری و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان گام برمی دارد. داوری دقیق و سختگیرانه این جشنواره طی پنج مرحله، قابلیت‌های مختلف سیستم در حوزه‌های مدیریت دانش، نوآوری، سطح فناوری و تجاری سازی ایده‌های دانشی و... را بررسی می‌کند. در جشنواره امسال حدود ۵۰۰ طرح و ایده دانش بنیان از ۲۹استان کشور درخواست ارزیابی در جشنواره را داشتند که از این بین سه شرکت دانش بنیان رشد یافته، سه شرکت نوپا و سه کسب‌وکار به مرحله نهایی راه‌یافتند و «نیان الکترونیک» در بالاترین سطح توانست عنوان برترین شرکت دانش بنیان کشور را کسب کند. این شرکت دانش بنیان طراح و تولیدکننده مبدل‌های الکترونیکی انرژی الکتریکی و سیستم‌های تغذیه مخابراتی است که از سال‌۱۳۷۴ در شهرک صنعتی توس مشهد فعالیت می‌کند و توانسته عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مبدل‌های انرژی ایران را به‌دست آورد، مشتریان برون مرزی برای محصولاتش پیدا کند و در دوره‌های پیاپی، صادرکننده نمونه شود. محمدعلی چمنیان، مدیرعامل این شرکت با یادآوری کسب رتبه برتر این شرکت در سال‌های ۹۵ و ۹۹ می‌گوید: تقریبا هر سه سال یکبار به این جشنواره می‌رویم تا خودمان را محک بزنیم، بنابراین خودمان را در معرض آزمون‌های بیرونی همچون آزمون جشنواره شیخ بهایی، جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، فاوا و... که ممیزی‌های دقیق و کارشناسی‌شده دارد، قرار می‌دهیم.

صادرات موفق محصول های تک

چمنیان با بیان اینکه در این دوره با تجهیزاتی که برای شبکه موبایل روسیه طراحی شده‌بود و در یکی از مناقصات این کشور، بالاترین امتیاز فنی را درمیان ۲۲ شرکت دیگر کسب کرد شرکت داشتند، توضیح داد: این محصول صادراتی یکی از تجهیزات اصلی ایستگاه‌های اپراتور‌های موبایل در شبکه ۵ G است که محصولی های تک و فناورانه به‌شمار می‌رود. چمنیان افزود: ممیزی این جشنواره فقط محصول‌محور نیست و سیستم نوآوری و فناوری و برنامه‌های استراتژیک شرکت‌ها نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اینکه چطور یک سازمان به‌روز می‌شود و بر لبه فناوری حرکت می‌کند. مدیرعامل نیان الکترونیک با بیان اینکه این شرکت با اختلاف زیادی از دیگر شرکت‌ها حائز رتبه برتر این دوره از جشنواره شیخ بهایی شد، عنوان کرد: این جشنواره معتبرترین جشنواره برای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری و سخت‌افزاری است و تجهیزات تولیدشده توسط شرکت نیان الکترونیک حاصل تلاش گروهی ۳۰‌نفره از بخش‌های مختلف تحقیقات و توسعه شرکت بود. موسس گروه صنعتی نیان با اشاره به صادراتی‌بودن این محصول خاطرنشان می‌کند: ما با صادرات محصول ارزآوری داشتیم، ولی به‌خاطر مشکلات بخش صادرات، توسعه موردانتظار صادراتی را نداریم. هدف اصلی ما از صادرات این محصول های تک، ارتباط با بازار‌های جهانی و حرکت بر لبه فناوری است. ما نمی‌خواهیم به سرنوشت شرکت‌هایی دچار شویم که محصولاتشان فقط در بازار ایران مشتری دارد. به بازار‌های جهانی فکر می‌کنیم، چون مساله کیفیت و فناوری برایمان اهمیت دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده