تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۰۵۸۶۱
سرویس خبر : صنایع کوچک
چشم‌انداز روشن یک برند نام‏‏‌آشنای لوازم‌خانگی در ایران

«مادیران» هلدینگ می‌شود؟

‌می‌متالز - شرکت صنایع مادیران یکی از شرکت‌های قدیمی در حوزه صنعت لوازم‌خانگی در ایران است. فعالیت این شرکت قبل از انقلاب آغاز شد و اکنون «مادیران» به یکی از هلدینگ‌های بزرگ لوازم‌خانگی تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، این شرکت در ماه‌های آتی به «هلدینگ صنایع مادیران» تغییر نام داده و براساس NAV ارزش‌گذاری خواهد شد. هدف از تغییر ماهیت شرکت، گسترش دامنه فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مذکور و عرضه آن‌ها در بازار سرمایه است. شرکت صنایع پلاستیک به‌زودی به یکی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کوچک تبدیل می‌شود. شرکت صنایع لوازم‌خانگی نیز یکی از به‌روز‌ترین خطوط تولید یخچال را راه اندازی کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به اخبار مذاکرات شرکت‌های خارجی برای همکاری مشترک پس از احیای احتمالی برجام و تغییرات داخلی شرکت، به‌زودی بازار سرمایه شاهد تغییرات مثبت و گسترده‌ای در صورت‌های مالی مادیران و شرکت‌های زیرمجموعه خواهد بود.

«مادیران» هلدینگ می‌شود؟

معرفی مادیران

شرکت صنایع مادیران به‌صورت سهامی خاص و با نام شرکت پارس‌برد تاسیس شد و در سال ۱۳۷۳ به شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران تغییر نام یافت. پس از آن در سال ۱۴۰۰ نام شرکت به صنایع مادیران تغییر پیدا کرد. این شرکت از بدو تاسیس اقدام به تولید برد‌های الکترونیک و پس از آن در سال ۱۳۷۳ خط تولید ساخت مانیتور را راه اندازی کرد.

در نهایت مادیران در سال ۱۳۷۴ اقدام به تولید و بهره برداری از مانیتور تحت لیسانس کارخانه‌های LG با همین مارک کرد. از سال ۱۳۸۶ نیز با معرفی برند X.VISION به صنعت تلویزیون راه پیدا کرد.

در حال حاضر مادیران موفق شده است با اخذ نمایندگی شرکت TCL کسب‌وکار خود را گسترش دهد. برند TCL یکی از موفق‌ترین برند‌ها در حوزه تولید تلویزیون در دنیاست که در رتبه دوم پس از SAMSUNG قرار دارد. این شرکت با تدبیر مدیران باسابقه‌ای همچون محمود امیری و همچنین سابقه طولانی در تولید لوازم‌خانگی با بهترین کیفیت توانسته است به یکی از بهترین برند‌های صنعت لوازم‌خانگی در ایران تبدیل شود.

نگاهی به روند تاریخی تولید محصولات در مادیران نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۱۳۴۳ توسط محمود امیری تاسیس شد و در همان سال اقدام به فروش ماشین‌حساب مکانیکی کرد. در سال ۱۳۴۵ اولین ماشین الکترونیکی در بازار معرفی شد و پس از آن در سال ۱۳۵۳ نام تجاری شرکت به مرکز ماشین‌های اداری ایران تغییر یافت. در سال ۱۳۵۵ نیز اولین ماشین تحریر فارسی رونمایی شد. مادیران، اولین کامپیوتر خانگی خود را در سال ۱۳۶۳ تولید کرد و در سال ۱۳۶۴ موفق شد با عرضه اولین ماشین فکس در ایران جایگاه خود را در این صنعت به ثبات نسبی برساند. در سال ۱۳۷۴ کارخانه الکترونیک تکمیل و تولید مانیتور در مادیران آغاز شد. مادیران در سال ۱۳۸۱ اولین مانیتور LCD را در ایران تولید و در سال ۱۳۸۵ اقدام به تولید اولین تلویزیون LCD کرد. در سال ۱۳۸۸ کارخانه پلاستیک تکمیل و در سال ۱۳۹۵ فعالیت فروش لوازم‌خانگی آغاز شد. بازار سرمایه از سال ۱۳۹۸ میزبان مادیران بوده است و سهام این شرکت با نماد «مادیرا» در بازار دوم فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد.

مادیران در مسیر هلدینگ شدن

شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه از دیدگاه کارشناسان معمولا با نسبت P/ E ارزش‌گذاری می‌شوند و تحلیلگران به‌طور مرسوم به شرکت‌های با P/ E پایین در یک گروه اهمیت بیشتری می‌دهند و آن‌ها را ارزنده می‌دانند. این نسبت در تابلوی معاملات شرکت مادیران اعداد بسیار بالایی به ثبت رسیده و این امر به یکی از سوالات سهامداران و فعالان بازار تبدیل شده است که چرا مادیران با P/ E حدود ۴۹ واحد مورد معامله قرار می‌گیرد؟ علاوه بر این، حواشی بسیاری در خصوص عدم‌شفافیت تولید و فروش در صورت‌های مالی مادیران به وجود آمده است. شرکت مادیران به‌عنوان یکی از تولیدکننده‌های لوازم‌خانگی در ایران فعالیت دارد و جزو شرکت‌های تولیدی در بازار شناخته می‌شود. این شرکت دارای چند شرکت زیرمجموعه است که شامل شرکت صنایع الکترونیک، شرکت صنایع لوازم‌خانگی و شرکت صنایع پلاستیک می‌شوند. علاوه بر این مادیران شرکتی تحت عنوان شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مادیران را هم در زیرمجموعه خود دارد. اکنون مادیران، به صورت مستقیم لوازم‌خانگی تولید نمی‌کند و در حال تبدیل شدن به هلدینگ بزرگ در صنعت لوازم‌خانگی است. فرآیند تبدیل‌شدن مادیران به هلدینگ در حال طی‌شدن است و این شرکت ظرف چند ماه آینده به «هلدینگ صنایع مادیران» تغییر نام خواهد داد. مادیران، احتمالا قصد دارد با عرضه سهام زیرمجموعه‌های خود در بورس، به هلدینگی بسیار بزرگ در صنعت لوازم‌خانگی تبدیل شود. به نظر می‌رسد فرآیند تحلیل و ارزش‌گذاری شرکت صنایع مادیران که به‌زودی به هلدینگ صنایع مادیران تبدیل می‌شود، کمی متفاوت باشد؛ چرا که هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس نسبت P/ NAV ارزش گذاری می‌شوند و دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری آن‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه برای بازار اهمیت بیشتری دارد. با توجه به ارزش ذاتی شرکت‌های زیرمجموعه مادیران، احتمالا این نسبت در شرکت بسیار پایین بوده و با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه ارزندگی لازم را به لحاظ قیمتی خواهد داشت. شاید بتوان گفت عدم‌ارائه گزارش‌های ماهانه تولید و فروش به این دلیل است که این شرکت از شکل تولیدی بودن بیرون آمده و به‌زودی به هلدینگ تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، نمودار ارزش بازار دلاری و ریالی مادیران نشان می‌دهد که ارزش ریالی مادیران بسیار کمتر از ارزش دلاری بوده و سهام شرکت ارزندگی لازم را دارد.

شرکت صنایع لوازم‌خانگی مادیران

این شرکت، با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی، ۱۰۰ هزار دستگاه کولرگازی و ۲۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر در حال فعالیت است. خطوط تولید یخچال در این شرکت به همت متخصصان ایرانی، راه اندازی و تولید یخچال به طور آزمایشی آغاز شده است. خطوط تولید مذکور از مدرن‌ترین خطوط ایران است و از مرحله تست با موفقیت عبور کرده است. به نظر می‌رسد، امسال این کارخانه بتواند به اهداف خود برسد و سهم قابل‌توجهی از بازار کسب کند. هرچند اکنون، شرکت لوازم‌خانگی مادیران یکی از به‌روزترین کارخانه‌های ایران در صنعت لوازم‌خانگی است، تحقیقات نشان می‌دهد که مادیران با راه اندازی خط تولید یخچال قصد دارد تغییراتی در طرح و مدل محصولات ایجاد کرده و آن را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کند. علاوه بر این، محصولات صنایع لوازم‌خانگی مادیران، به لحاظ شاخص‌های کیفیت، دارای امتیازات بالایی است.

شرکت صنایع الکترونیک مادیران

شرکت صنایع الکترونیک یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه مادیران است که با حدود ۵۳۳ پرسنل و با ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد برد‌های SMT، ۷۰۰‌هزار واحد تلویزیون، ۶۰۰‌هزار واحد مانیتور و ۴۰۰‌هزار واحد از سایر محصولات مشغول فعالیت است. این شرکت در حال حاضر به تکنولوژی روز دنیا دسترسی دارد و طی دوسال گذشته خط تولید ماژول آن افتتاح شده و عمق تولید به‌خوبی افزایش یافته است. درصورتی که رقبای خارجی وارد ایران شوند، قطعا مادیران این قابلیت را دارد که با شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شود. روند سودآوری این شرکت و سایر شرکت‌های زیرمجموعه صعودی است و این روند صعودی ادامه دار خواهد بود.

شرکت صنایع پلاستیک مادیران

مادیران دارای چهار شرکت زیرمجموعه است که هریک به تولید لوازم‌خانگی متنوع در این هلدینگ کمک کرده و نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. دامنه فعالیت مادیران با وجود رقبای داخلی و خارجی، در حال گسترش بوده و این امر به‌وضوح در شرکت‌های زیرمجموعه قابل لمس است. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه مادیران، صنایع پلاستیک مادیران نام دارد که اقدام به تولید پلاستیک برگشت پذیر کرده است که در تولید پلاستیک یخچال و ماشین لباسشویی از آن استفاده می‌شود. در حال حاضر این شرکت با همت مدیران مجموعه به یکی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کوچک تبدیل و موفق شده است به حوزه تولید جاروبرقی، اسپرسوساز و بخارپز با برند X.VISION وارد شود.

شرکت خدمات مادیران

این شرکت خدمات پس از فروش مادیران را برعهده دارد. شرکت خدمات مادیران دارای ۱۷۳ پرسنل و ۲ هزار و ۷۰۰ تکنسین متخصص است که وظیفه نصب و خدمات پس از فروش را بر عهده دارند. این شرکت حدود ۸۰۰ مرکز خدمات تلویزیون و لوازم‌خانگی در همه شهر‌های کشور دارد و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی مادیران است. شرکت خدمات مادیران خدمات و گارانتی محصولات X.VISION و TCL را عهده دار است.

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مادیران

این شرکت از سال ۱۳۹۸ شروع به فعالیت کرده و عملیات تجاری خرید و فروش، تهیه و توزیع و پخش محصولات لوازم‌خانگی، صوتی و تصویری، تلفن همراه، لپ‌تاپ و محصولات سرمایشی-گرمایشی را برعهده دارد. این شرکت با داشتن مجموعه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور سعی دارد محصولات را بدون واسطه به دست مصرف‌کننده نهایی برساند. این فروشگاه اکنون ۵۰ شعبه در سراسر کشور دارد و طبق برنامه ریزی‌های صورت‌گرفته، تعداد شعب خود را تا پایان سال به ۱۰۰ فروشگاه مرکزی افزایش می‌دهد.

آیا رقبای خارجی حذف شده اند؟

با وجود حمایت دولت از صنعت لوازم‌خانگی و گسترش تولیدات این صنعت، عموم مردم تصور می‌کنند که رقبای خارجی به طور کامل حذف شده و صرفا شرکت‌های ایرانی در حال رقابت با یکدیگر هستند. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که رقبای خارجی همچنان در بازار تلویزیون سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند و شرکت‌های ایرانی با حضور رقبای قدر مشغول فعالیت هستند؛ چرا که حدود ۴۰‌درصد از بازار تلویزیون ایران را اجناس قاچاق خارجی تشکیل داده اند. با این حال، مادیران موفق شده است در شرایط تقریبا عادلانه سهم بازار تلویزیون خود را به ۲۱ درصد افزایش دهد و به‌عنوان یکی از موفق‌ترین برند‌ها در کنار رقبای ایرانی و خارجی شناخته شود. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ سهم تلویزیون این شرکت، حدود ۷/ ۵‌درصد بوده است. اعداد و ارقام مذکور، با توجه به تحریم‌های ایران در نظر گرفته شده و اندازه واقعی بازار در شرایط عادی اقتصادی ۳۵‌درصد بیشتر خواهد بود. علاوه بر این مادیران موفق شده است در تولید مانیتور سهم ۱۵ درصدی از بازار را به خود اختصاص دهد.

برجام؛ فرصت یا تهدید؟

گشایش‌های سیاسی همواره فرصتی خوب برای صنایع کشور محسوب می‌شود و شرکت‌های داخلی همواره سعی کرده اند از گشایش‌های سیاسی بهره ببرند. یکی از صنایعی که از برجام و ثمره‌های آن می‌تواند بهره کافی ببرد، صنعت لوازم‌خانگی است؛ چرا که این صنعت از دو جهت می‌تواند از گشایش‌های سیاسی و به تبع آن گشایش‌های اقصادی استفاده کند. از طرفی به دلیل وارداتی بودن برخی از مواد اولیه، صنعت لوازم‌خانگی می‌تواند مواد اولیه مطلوب تری را تهیه کرده و ارتباط خوبی با زنجیره تامین ایجاد کند. از سوی دیگر، با گشایش‌های سیاسی و ورود شرکت‌های خارجی به ایران شرکت‌ها و برند‌های داخلی این صنعت فرصت مناسب را خواهند داشت تا نماینده انحصاری فروش شرکت‌های خارجی باشند. مادیران در حال حاضر یکی از برند‌های قدرتمند حاضر در ایران است که با گشایش‌های احتمالی در آینده می‌تواند با برند‌های معتبر دنیا وارد مذاکره شود و از فرصت نمایندگی و فروش آن‌ها به‌خوبی استفاده کند. در واقع مذاکرات سیاسی موسوم به برجام با ایجاد هرنوع گشایش سیاسی نه‌تن‌ها یک تهدید برای مادیران به حساب نمی‌آید، بلکه می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای مادیران به‌عنوان برندی معتبر باشد؛ چرا که در حال حاضر نیز با وجود حمایت از صنعت لوازم‌خانگی داخلی و ممنوعیت واردات، همچنان برخی از رقبای خارجی در ایران حضور دارند. بررسی‌های تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مادیران در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی است تا با احیای احتمالی برجام، بتواند از فرصت طلایی ایجادشده به نفع خود استفاده کند.

TCL در انحصار مادیران

یکی از نقاط عطف مادیران در صنعت لوازم‌خانگی، نمایندگی انحصاری برند TCL است. این برند در حال حاضر به‌عنوان یکی از بهترین برند‌های دنیا در تولید لوازم‌خانگی شناخته می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که برند TCL موفق شده است در سال ۲۰۲۲ بعد از سامسونگ سهم ۷/ ۱۱ درصدی از بازار تلویزیون جهان را به خود اختصاص دهد و هم رتبه برند LG شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۳ برند TCL از رقیب قدرتمند خود، یعنی LG فاصله گرفته و به رتبه دوم برند تلویزیون در دنیا تبدیل شود. همچنین در زمینه تولید کولر گازی، برند TCL جزو برند‌های اول دنیا بوده و شرکت مادیران موفق شده است کولرگازی با برند TCL را در کارخانه صنایع لوازم‌خانگی مادیران تولید کند.

نگاهی به صورت‌های مالی

شرکت مادیران از جمله شرکت‌هایی است که فعالیت عملیاتی خود را به شرکت‌های زیرمجموعه منتقل کرده و خود به صورت هلدینگ به فعالیت ادامه خواهد داد. از این رو در ادامه این گزارش به بررسی گزارش تلفیقی این شرکت پرداخته شده است.

نگاهی به فعالیت شرکت اصلی و زیرمجموعه‌ها نشان می‌دهد که مادیران در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، حدود ۳‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال قبل از آن رشد ۳۷ درصدی را تجربه کرده است. در همین مدت، به دلیل نوسان نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم، بهای تمام‌شده شرکت حدود ۸۲‌درصد افزایش یافته که در نهایت سود ناخالص شرکت به میزان ۲۵‌درصد افت کرده است. با این حال، شرکت موفق شده است در ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۱ حدود ۳‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی را به ثبت برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، رشد ۳۶ درصدی را تجربه کرده است. با این حال رشد بهای تمام شده شرکت حدود ۳۴‌درصد بوده که در نهایت موجبات رشد ۴۰ درصدی سود ناخالص را فراهم آورده است. انتظار می‌رود با توجه به رشد نرخ دلار در کشور، به تبع آن بهای تمام شده نیز افزایش قابل‌توجهی را تجربه کند. در این صورت نرخ فروش نیز به اندازه رشد قیمت دلار یا اندکی کمتر تعدیل خواهد شد. با توجه به حمایت قابل‌توجه از این صنعت، احتمالا رشد میزان تولید نیز بر درآمد‌های عملیاتی تاثیرگذار است. با توجه به روند حاشیه سود در چند سال اخیر انتظار می‌رود، حاشیه سود ناخالص شرکت‌های زیرمجموعه با توجه به رشد نرخ فروش و افزایش شدید بهای تمام شده در محدوده فعلی حفظ شده و شرکت با رشد سودآوری خوبی مواجه شود.

سهام مادیران ارزنده است؟

بررسی بازدهی شاخص کل و عبور این نماگر از سقف تاریخی خود نشان می‌دهد که با وجود رشد خوب شاخص کل در چند ماه اخیر، سهام شرکت مادیران از سقف تاریخی خود فاصله قابل‌توجهی داشته و احتمال رشد قیمت سهم بسیار بالاست. علاوه بر این، در صورت هلدینگ شدن مادیران، ارزش ذاتی دارایی‌ها و زیرمجموعه‌های شرکت بالاتر از قیمت فعلی سهام شرکت است. همچنین بررسی ارزش دلاری و ریالی مادیران نشان می‌دهد که با وجود همبستگی ارزش بازار ریالی و دلاری طی سه‌سال اخیر، در حال حاضر ارزش دلاری بازار مادیران از ارزش ریالی آن بسیار پایین‌تر بوده و گپ میان آن‌ها افزایش یافته است. رشد تجمعی ارزش دلاری بازار سهام و مقایسه آن با رشد تجمعی ارزش بازار دلاری سهام مادیران نشان می‌دهد که مادیران به لحاظ دلاری نیز از بازار جامانده و پتانسیل زیادی برای رشد دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده