تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۰۶۱۷۷
سرویس خبر : زمین شناسی

استخراج از اعماق دریا توسط نروژ

‌می‌متالز - دولت نروژ آماده می‌شود تا از خود چهره‌ای پیشتاز در عرصه استخراج معادن از اعماق دریا بسازد و در همین راستا در نظر دارد یک منطقه اقیانوسی تقریبا به وسعت آلمان برای استخراج فلزات باتری از کف دریا باز کند.

به گزارش می‌متالز، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌ها و کشور‌ها توجه خود را به کف اقیانوس غنی از مواد معدنی معطوف کرده‌اند که منبع ارزشمندی از مواد برای تولید گوشی‌های هوشمند و وسایل نقلیه الکتریکی است.

بیشتر مواد معدنی در سنگ‌هایی به اندازه سیب زمینی به نام ندول‌های پلی متال یافت می‌شود که سرشار از کبالت، نیکل و سایر فلزات ارزشمند است.

سازمان بین‌المللی بستر دریا، بازوی سازمان ملل متحد تا روز ۹ جولای مهلت دارد قوانینی را پیش از آغاز استخراج معادن در اعمال دریا به دنبال بند ایجادشده توسط جزیره نائورو در اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۱ تنظیم کند.

وزارت انرژی نروژ قصد دارد ظرف دو هفته آینده، پیشنهادی را به پارلمان ارائه کند که اجازه اکتشاف و استخراج در نزدیکی سوالبارد، مجمع الجزایر نروژ در قطب شمال را صادر می‌کند. این طرح سپس در پاییز و در پارلمان به رای گذاشته خواهد شد.

با این حال، نروژ در پیگیری استخراج معادن در اعمال دریا آن چنان هم آسان و بدون چالش پیش نرفته است. ماهیگیران و طرفداران محیط زیست مخالفت شدید خود را با این پیشنهاد ابراز کرده‌اند.

علاوه‌براین، خطر ایجاد اختلاف با سایر کشور‌ها وجود دارد؛ چراکه معاهده سوالبارد به نروژ، حقوق استخراج معدن را به همراه دانمارک، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوئد، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده اعطا می‌کند.

نروژ استدلال می‌کند که نسبت به ادعای روسیه، بریتانیا و اتحادیه اروپا از حقوق انحصاری استخراج معادن در منطقه بزرگ‌تری از آب برخوردار است.

منطقه پیشنهادی شامل چشمه‌های آتشفشانی است که از پوسته زمین سرچشمه می‌گیرند و حدود ۳۸ میلیون تن مس را در خود جای می‌دهند که بیش از تولید جهانی مس طی یک سال است.

یوناس گهر استور، نخست وزیر نروژ به یکی از نشریات داخلی این کشور خبر داد که استخراج معادن در اعماق دریا می‌تواند بدون آسیب رساندن به زندگی اقیانوس‌ها انجام شود، اما کارشناسان و فعالان محیط زیست چنین ادعایی را اساسا غیرقابل قبول می‌دانند.

در مطالعه اخیر با تمرکز بر منطقه کلاریون کلیپرتون «CCZ» در اقیانوس آرام، منطقه‌ای که برای استخراج معادن در اعماق دریا از هاوایی تا مکزیک امتداد دارد، محققان بیش از پنج هزار گونه زیستی کشف کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آن برای علم ناشناخته است.

موریل رابون، زیست شناس و تحلیلگر داده در موزه تاریخ طبیعی لندن و یکی از نویسندگان این مطالعه مطرح کرد: بسیار مهم است که ما به این شکاف‌های داده رسیدگی کنیم تا در صورت وقوع استخراج، بتوانیم متوجه شویم که چه گونه‌هایی زیستی در آن محدوده وجود دارند.

وی همچنین تصریح کرد: محققان تخمین می‌زنند که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از گونه‌های زیستی در این محدوده کلاریون کلیپرتون «CCZ»، بر روی همین گره‌های معدنی زندگی می‌کنند و در نتیجه در برابر استخراج بیشتر آسیب‌پذیر هستند و در صورت برداشتن گره‌ها، زیستگاه آن‌ها به صورت کامل تخریب خواهد شد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده