به گزارش می متالز، شبکه بانکی و پرداخت در آخرین روزهای سال میزبان حجم بسیار زیادی تراکنش در سراسر کشور است که همین مسئله باعث میشود تا در روزهای پایانی سال و در آستانه ایام نوروز تراکنشهای شاپرک و شتاب رشد چشمگیری داشته باشد و هر ساله رکوردهایی جدید ثبت شود؛ با توجه به تاکید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش و ارائه بدون وقفه خدمات بانکداری الکترونیکی در آخرین روزهای سال و ایام نوروز بهینه سازی و افزایش ظرفیت سامانههای بانکی از جمله شتاب و شاپرک در دستور کار شرکت شاپرک و خدمات انفورماتیک قرار دارد و بر همین اساس نیز ظرفیتهای لازم برای ارائه خدمات بانکی بدون هیچ مشکلی، با کیفیت بالاتر نسبت به سال گذشته با هماهنگی بانکها و شرکتهای پرداخت الکترونیک آماده و عملیاتی شده است.
با توجه به این که حجم تراکنش بسیار بالایی در سال گذشته در شبکه پرداخت به ثبت رسید، آمار حاکی از آن است که تراکنش ناموفق و تاخیر در انجام تراکنشها یک مسئله نسبتا مرسوم بوده که شبکه پرداخت و بانکی از سال گذشته تا به امروز برای ارتقا زیرساختها و حل این مشکل برنامه ریزی کرده تا در آخرین روزهای سال ۹۷ و در ایام نوروز ۹۸ مردم در سراسر کشور بتوانند با سرعت و امنیت بالا از خدمات پرداخت و بانکی استفاده کنند.لازم به ذکر است که بر اساس آمار امسال تراکنشهای شتاب و شاپرک بالغ بر ۲۰ تا ۳۵ درصد در آخرین روزهای سال رشد پیدا میکند وانتظار میرود تا بالغ بر ۴۷۰ میلیون تراکنش بانکی شتاب و شاپرکی در شلوغترین روز صنعت پرداخت و در روزهای آتی رقم بخورد که رقم بسیار چشمگیری به شمار میرود.
محمدرضا عباسی، مدیر نظارت بر شبکه شرکت شاپرک با بیان این که انتظار میرود در روزهای پایانی سال تراکنشهای بانکی در سامانههای شتاب و شاپرک نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشد، گفت: سال گذشته تراکنشها در روزهای پایانی سال رشد بسیار زیادی پیدا کرد و شرکت شاپرک با توجه به تجربه ایجاد شده در زمینه حجم بسیار زیاد تراکنش و رشد بسیار زیاد با توجه به دستور بانک مرکزی به منظور ارتقا سرویس، کاهش خطای شبکه و سرعت انجام تراکنشهای بانکی، جلساتی با حضور نمایندگان شرکتهایی که احتمال داشت دچار مشکلاتی شوند برگزار و اقدامات لازم در راستای ارتقا زیرساختهای فنی و عملیاتی انجام شده است.
وی با اشاره به این مسئله که امسال شهروندان هیچ مشکلی در انجام تراکنشها نخواهند داشت، تاکید کرد: در حال حاضر بهبودها و بهینه سازی لازم انجام شده و با توجه به اقدامات فنی و زیرساختی، خبر خوش برای مردم این است که امسال در روزهای پایانی سال و در ایام نوروز تراکنشهای بانکی در صف نخواهد ماند و تمامی درخواستهای تراکنش در ۵ تا ۱۰ ثانیه پاسخ داده میشود که کیفیت سرویس و سرعت را افزایش خواهد داد.
مدیر نظارت بر شبکه شرکت شاپرک در خصوص زیرساختهای شاپرک و شتاب خاطر نشان کرد: ظرفیت پاسخگویی شتاب و شاپرک بسیار بیشتر از حجم فعلی تراکنش در کشور است و این ظرفیت همواره افزایش پیدا میکند؛ بر همین اساس در این زمینه هیچ مشکلی وجود نداشته و در شاپرک و شتاب توانمند ساری های لازم وجود دارد.
عباسی خاطر نشان کرد: طبق روال هر ساله، در انتهای سال گذشته حجم بسیار بالای تراکنش انجام شد، شاپرک از شرکتها پیش بینی تراکنش از طریق ابزارهای مختلف از جمله تراکنشهای موبایلی و کارتخوان دریافت و به شرکت خدمات انفورماتیک ارسال کرد تا اقدامات لازم برای افزایش تراکنشها در سال جاری انجام شود بر همین اساس نیز تجهیزات جدید خریداری و عملیاتی و سوییچهای شبکه پرداخت نیز بهینه سازی شده است.