به گزارش می متالز، واحدهای تحقیق و توسعه را میتوان از جمله بازوهای بسیار حیاتی شرکتها و بهویژه واحدهای صنعتی مادر در کشور دانست. انجام تحقیقات برای توسعه مداوم، بهبود راندمان و بهرهوری در تولید محصولات قدیم و جدید محورهای اصلی فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه را در بر میگیرند. این واحد در شرکت ملی صنایع مس ایران نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. استفاده از نیروهای انسانی ماهر و کارآمد در واحد تحقیق و توسعه این شرکت منجر به انجام پروژههای تحقیقاتی خرد و کلان بسیاری شده که درنهایت به ارتقای بهرهوری در شرکت ملی صنایع مس ایران انجامیده است.
شرکت ملی صنایع مس ایران با قدمتی نزدیک به نیم قرن و ایجاد اشتغال برای حدود 20 هزار نفر، از جمله شرکتهای صنعتی مادر در کشور بهشمار میرود که در چند سال گذشته سودآوری بسیاری را نصیب کشور کرده است. پر واضح است که این سودآوری نیازمند کار مداوم و بررسی کیفی و کمی عملکرده این شرکت و توسعه آن است. یکی از بخشهایی که فعالیتهای آن به افزایش کیفیت در هر شرکت منجر میشود، واحدهای تحقیق و توسعه هستند. واحد تحقیق و توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران بیش از 33 سال است در این مجموعه فعالیت میکند. تعداد پروژههای این واحد از ابتدای تاسیس تاکنون بیش از هزار و 100 مورد را شامل میشود. هر ساله در شرکت ملی صنایع مس ایران حدود 70 پروژه تحقیق و توسعه تعریف میشود که تا کنون بسیاری از آنها به سرانجام رسیدهاند. میتوان گفت حدود 30 درصد پروژهها در داخل شرکت و 70 درصد آنها با همکاری مراکز تحقیقاتی خارج از آن دنبال شدهاند. محور بیشتر پروژهها بر مبنای بهبود فرآیندهای تولید و همچنین ارتقای کیفیت محصولات تعریف و دنبال میشود. جدا از ثمره عملی این پروژهها، تاکنون بیش از80 عنوان مقاله و کتاب نیز از نتایج آنها تالیف شده است. ضمن اینکه مهمترین چالش برای واحدهای تحقیق و توسعه را میتوان کمبود نیروی انسانی مناسب و کارآمد دانست.
بخش تحقیق و توسعه در شرکت ملی صنایع مس ایران، از ابتدای فعالیت این مجموعه همواره مورد توجه بوده است. تمامی مسائل مربوط به معادن مس، استحصال و فرآوری این عنصر و محصولات جانبی آن، در حوزه فعالیتهای واحد تحقیق و توسعه شرکت ملی صنایع مس قرار میگیرند. بهعبارت دیگر، مباحث زمینشناسی و اکتشاف، استخراج معادن، کانهآرایی، پیرومتالورژی، هیدرومتالورژی، ایمنی و محیط زیست، خدمات فنی و مهندسی مرتبط با معدنکاری و فرآوری مس و محصولات جانبی آن، مهمترین سرفصلهای تحقیقاتی واحد تحقیق و توسعه این شرکت را تشکیل میدهند.
برنامه جامع واحد تحقیق و توسعه شرکت ملی مس، مبتنی بر استراتژیهای اصلی این شرکت که عبارتند از «تولید و افزایش ظرفیت متناسب با پتانسیلها و طرحهای معدنی بهینه، منطقی و رقابتی کردن قیمت تمام شده، بهینهسازی فرآیندهای کاری، ارتقای استانداردها، کاهش سطح آلایندگی و بهبود شرایط ایمنی و محیطی کارکنان» را میتوان در 11 دسته کلی و به شرح زیر طبقهبندی کرد.
از ابتدای تاسیس شرکت ملی صنایع مس ایران، برنامههای تحقیق و توسعه این شرکت با دقت زیاد مورد پیگیری قرار گرفته است. از اینرو، از سال 1364 تاکنون بیش از 1000 پروژه تحقیقاتی در زمینههایی که پیشتر ذکر آنها رفت به پایان رسیده و در حوزههای مختلف پروژههای موفق فراوانی به ثمر نشسته است. در اینباره میتوان پروژههای زیر را که در چند سال گذشته به انجام رسیدهاند، نام برد.
تمامی فعالیتهای پژوهشی شرکت ملی صنایع مس ایران با همکاری تنگاتنگ دانشگاههای داخل و خارج از کشور انجام میشود. این همکاریها در قالب قراردادهای پژوهشی با دانشگاهها، مشاوره در کارهای پژوهشی شرکت و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی است. این شرکت طرحهای بسیاری در حال انجام دارد. در این زمینه دانشگاهها نیز به شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای اهداف از پیش تعیین شده آن یاری میرسانند.
نکتهای که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که رشد کمی واحدهای تحقیق و توسعه مد نظر شرکت ملی صنایع مس ایران نیست، اما در زمینه رشد کیفی سیاست اصلی این مجموعه، آموزشهای ضمن خدمت مناسب، جذب نیروهای نخبه در سالهای آتی و برقراری ارتباط و انجام پروژههای مشترک با واحدهای تحقیق و توسعه موفق در سطح منطقه و جهان است.
تحقیقات بازار جزیی از فرآیند کاری واحدهای تحقیق و توسعه است. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در راستای تولید محصولات جدید، تحقیقات بازار مشخصی را انجام میدهد. این تحقیقات از سوی پژوهشگران داخلی شرکت و با همکاری و مشاوره دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان انجام میشود.