تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۰۷۸۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک‌پرسش، یک‌پاسخ

محرک‌های صعودی بورس

‌می‌متالز - بازار سرمایه بیش از یک ماه گذشته را در اصلاح به سر برده، اصلاحی که البته به عقیده بیشتر کارشناسان از نوع زمانی است. این در حالی است که قبل از آن روند رو‌به‌رشد در بورس قوت گرفته بود و با وجود رکود در سایر بازار‌ها حال‌و‌هوای هیجانی نیز داشت. در‌حال‌حاضر روند منفی در بازار سرمایه بیشتر متاثر از اتفاقات بیرون از این بازار است. به نظر شما چه محرک‌هایی برای بازگشت بازار سرمایه به رالی پرقدرتی که از پاییز سال گذشته آغاز شده و با شیب متعادلی نیز تداوم یافته بود نیاز است؟

به گزارش می‌متالز، نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه: بازار سرمایه در‌حال‌حاضر همچنان در فاز استراحت است و با توجه به روند اغلب معاملاتی که دیده می‌شود اصلاح بیشتر زمانی است تا قیمتی، به این معنی که شاهد افت آنچنانی در قیمت سهام نیستیم؛ اما روند صعودی قابل‌توجهی در بورس به چشم نمی‌خورد و بازار در یک فاز اصلاح زمانی به سر می‌برد. از مهم‌ترین دلایل تشکیل چنین وضعیتی در بازار می‌توان به افت قیمت دلار بازار آزاد اشاره کرد و در این میان نگرانی برخی از سهامداران کوتاه‌مدت نیز بر این ماجرا دامن زده است. مضاف بر این، با مخابره شدن خبر‌های مثبت از تحولات برجامی، قیمت دلار احتمالا مجددا اصلاح یا ریزش خواهد داشت و تا زمانی که سایه ترس احساسی از سر بازار برداشته نشود ممکن است این وضعیت تداوم یابد.

با‌این‌حال به نظر نمی‌رسد با توجه به وضعیت تکنیکال شاخص و همچنین انتظارات تورمی موجود در اقتصاد، وضعیت فعلی بیش از دو ماه تداوم یابد؛ بنابراین انتظار می‌رود نهایتا تا انتهای مردادماه شاهد شروع فصل تازه‌ای از بازار سرمایه خواهیم بود و بازار به روند رو‌به‌رشد برخواهد گشت و در این وضعیت موج جدید ورود نقدینگی به بازار سرمایه نیز دور از انتظار نیست. در طول این مدت چنانچه موضوع مالیات بر عایدی سرمایه نیز با وجود تمام رفت‌و‌برگشت‌هایی که داشته، بالاخره به یک جمع‌بندی برسد و قانون نهایی آن به دستگاه اجرایی ابلاغ شود، به کمک بازار سرمایه خواهد آمد تا از وضعیت فعلی خارج شود.

در کنار این موضوع، درگزارش‌های سه‌ماهه‌ای که شرکت‌های عمدتا صادراتی مخابره خواهند کرد، با توجه به اینکه قیمت دلار نیمایی مبنای فروش این شرکت‌هاست و طبق اخبار رسمی و غیر‌رسمی که به گوش می‌رسد قیمت دلار فروش برخی از شرکت‌های صادراتی حتی تا بالای ۴۰ هزار تومان نیز رفته است، می‌توان خوش‌بین بود که افزایش سودآوری این شرکت‌ها در گزارش‌های ارسالی نیز به کمک بازار سرمایه بیاید. در مجموع انتظار می‌رود چنانچه افت خاصی در قیمت دلار بازار آزاد شاهد نباشیم وضعیت نوسانی ادامه‌دار باشد. بازار روی یک خط حمایتی مستحکم قرار گرفته و با گذر زمان شاهد شروع ادامه حرکت صعودی بازار در روند بلندمدت خود خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده