تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۴۸۰
کد خبر: ۳۰۸۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

کشور آمریکا یکی از بزرگترین خریداران سنگ مرمریت

می متالز - فرید محمدی: سنگ مرمریت از تنوع رنگ و طراحی های بسیار متنوعی برخوردار است به همین علت بسیاری از معماران علاقه زیادی به استفاده از آن در مکان هایی همچون آشپزخانه، دستشویی و حمام و پله ها از خود نشان می دهند.
کشور آمریکا یکی از بزرگترین خریداران سنگ مرمریت

این مساله نکته بسیار مهمی است که موفقیت در فروش سنگ مرمریت را رقم خواهد زد. «مرمریت خانه شما را متحول می سازد» این جمله ای هست که بسیاری از شرکت های بازاریابی از آن بهره می برند. مرمریت سنگ بسیار نرمی است و شکل پذیری بسیار خوبی دارد از این رو بیشتر در طراحی پله ها نقش خوبی ایفا می کند.

این نکته را باید در نظر بگیریم  که  کسب و کار در زمینه  سنگ های ساختمانی به خوبی با صنایع دیگر تلفیق شده و رشد موازی بسیار خوبی داشته است. ایران، ترکیه، آمریکا، ایتالیا، افغانستان و اسپانیا را می توان از تولید کنندگان اصلی مرمریت نام برد اما بازار جهانی با سنگ های ایران ناآشناست و اطلاعات کاملی از محصولات ایرانی در این پتانسیل عظیم به صورت کامل موجود نیست.

کشور آمریکا از بزرگترین خریداران مرمریت اسپانیا، ایتالیا و ترکیه به شمار می آید. اما بسیاری از مرمریت های ایران به کشور چین صادر می شوند که آن هم در بیشتر مواقع به صورت معاوضه کالا به کالا صورت می گیرد.  باید گفت شیوه تجارت و شیوه بازاریابی در معرفی محصولات در سطح بین الملل نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد.

ترکیه را باید کشوری قدرتمند در زمینه تولید سنگ های ساختمانی بدانیم و چین را باید بزرگترین خریدار سنگ های ایران، آن هم به شکل خام نه فراوری شده.  در سال ۲۰۱۰ کشور ترکیه تمرکز بسیار خوبی در زمینه بازاریابی و معرفی محصولات ترک در بازار آمریکا داشته است.  از طرفی بازار مسکن در آمریکا رشد چند درصدی داشته و نیاز به سنگ های ساختمانی در کنار محصولات دیگر را بیش از پیش تجربه کرده است.

آمریکا کشوری است با جغرافیای بزرگ و عمدتا مصرف کننده. سلیقه های متفاوتی برای مصرف در این کشور وجود دارد  که این مساله زمینه های لازم را برای معرفی و عرضه محصولات متفاوت ایجاد کرده است.  موازی با صنعت سنگ، سرمایه گذاران ترک در زمینه صنعت ساختمان آمریکا نیز فعالیت گسترده ای شروع کرده اند.

ترکیه نزدیک به نیمی از مرمریت های جهان را درخود جای داده است، این ظرفیت بالا باعث شده است که ترکیه به بازیگری فعال و مهم در بازارهای بین المللی تبدیل شود و تهدیدی بزرگ برای صنعت سنگ ایتالیا و اسپانیا به شمار آید. تولید کننگان ترک برخلاف برخی تولید کنندگان ایرانی مایل به ارزان فروشی هستند. آنها موازی با سیاست ارزان فروشی تحقیقات بسیار خوبی در مورد مناطق و پتانسیل های بازار آمریکا و اینکه کدام نوع سنگ با کدام حغرافیای آمریکا هم خوانی دارد انجام داده اند.

ارتباط صنعتگران ترک بیشتر با عمده فروشان آمریکایی شکل گرفته که این مساله منجر به واردات بسیاری از سنگ های ساختمانی ترکیه به این کشور شده است. رقابت بین شرکت های ترکیه به صورت کاهش قیمت ظهور کرده که این مساله به نوبه خود امر صادرات را تسهیل بخشیده است. اما تاسیس یک انبار شخصی و یا کارخانه شخصی برای شرکت های ترکیه در آمریکا نوعی ریسک بزرگ به حساب می آید و خطرات شکست خوردن را دارد به همین دلیل ترک ها به سمت برقراری ارتباط با عمده فروشان آمریکایی رفته اند که این ارتباط مستقیم با انبار داران، درصد بروز این خطرات را به صفر رسانیده است.

رقابت در بازار آمریکا بسیار شدید است و قابل قیاس با بازار آسیا نیست، تفاوت های پایه ای و بستری نیز در این بازار به خوبی مشهود است. نکته بسیار مهمی در این بخش وجود دارد؛ کاهش قیمت، رقابت را افزایش می دهد ولی از سوی دیگر باعث پایین آمدن ارزش سنگ ترکیه شده  که به طور حتم آسیب های جبران ناپذیری به آینده این صنعت در این کشور وارد خواهد ساخت.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده