تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۰۸۴۴۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

گلایه از عرضه خودرو‌های مونتاژی با قیمت کارخانه / تکلیف نرخ‌های شورای رقابت چه می‌شود؟

‌می‌متالز - سریال ادامه‌دار قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی قرار نیست به قسمت آخر برسد. حداقل نه در آینده نزدیک. در این میان متقاضیانی که در سامانه یکپارچه عرضه خورو ثبت نام کرده‌اند، سرگردان مانده‌اند که آیا باید محصول شرکت‌های مونتاژکار را به قیمت شورای رقابت خریداری کنند یا کارخانه. این موضوع اعتراضات زیادی را در پی داشته است.

به گزارش می‌متالز، بیش از یک ماه از زمانی که شورای رقابت قیمت مصوب خودرو‌های مونتاژی را اعلام کرد می‌گذرد، اما ماجرا هنوز تمام نشده است. شرکت‌های خصوصی مونتاژ خودرو زیر بار این قیمت‌ها نمی‌روند و مشخص نیست که خریداران خودرو از سامانه یکپارچه، در نهایت محصول آن‌ها را با کدام قیمت تحویل می‌گیرند.

قیمت‌های شورای رقابت (مصوب اردیبهشت)، بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کمتر از نرخ‌هایی هستند که مونتاژکاران روی محصولات خود گذاشته‌اند. حالا که زمان ارائه فاکتور به خریداران رسیده، آن‌ها فاکتور‌ها را بر اساس قیمت‌های مورد قبول خودشان صادر کرده‌اند. این موضوع هم اعتراضات تعدادی از خریداران را در پی داشته است.

آن‌ها می‌گویند ما خودرو‌های مونتاژی را بر اساس قیمت مصوب شورای رقابت خریداری کرده‌ایم، پولمان هم یک ماه بلوکه بوده. حالا نمی‌توانیم ما به‌التفاوت قیمت‌ها را پرداخت کنیم.

این در حالی است که نهاد‌های دولتی مدعی هستند که محصولات مونتاژسازان باید بر اساس قیمت مصوب عرضه شوند. اما به نظر می‌رسد قادر به کنترل شرکت‌های خصوصی تولید خورو نیستند. حتی اگر کسی مخالف قیمت‌گذاری دستوری باشد، مشخص است که در این میان باید تکلیف خریداران از قبل مشخص می‌شد. چرا که آن‌ها به هر حال با اعتماد به قیمت‌های شورای رقابت، در مرحله دوم ثبت‌نام در سامانه عرضه خودرو شرکت کرده بودند.

اگر قیمت خودرو‌ها این است، انصراف می‌دهیم!

در این شرایط، برخی خریداران خودرو تاکید می‌کنند اگر قرار است محصولات با قیمت‌های بالاتری عرضه شوند از خرید آن‌ها انصراف می‌دهند.

«اگه شورا این قیمتا رو اعلام نمیکرد ما یا پولو بلوکه نمیکردیم یا یه چی دیگه اسم مینوشتیم، الان اگه زوروون به خصوصی‌ها نمیرسه حداقل یه فرصت بهمون بدین یه خودرو دیگه ثبت نام کنیم. وقتی بازار انحصاریه عرضه و تقاضا قیمت بازار آزاد رو مشخص میکنه یعنی وقتی خودرو کم عرضه میشه قیمت بازار آزاد بیشتر از قیمت واقعی محصوله، الان … که اسم من افتاده، قیمت کارخونه و بازار یکیه، یعنی چی؟ یعنی شرکت اینقدر سود میگیره و گرون میفروشه که حتی توی این شرایطم قیمت بازار با قیمت کارخونه یکیه.»

«من که مطمئنم کاری از دست دولت و شورای رقابت بر نمیاد و مثل همیشه خودروسازا برنده میدون میشن، با این حال قیمتای قطعی و اعلام کنید تا مردم بتونن تصمیم بگیرن و از این طرح مسخره یکپارچه انصراف بدن.»

«اگر به قیمت شورای رقابت نباشد، ما که توان خریدن نداریم و انصراف میدیم، یاعلی.»

«شرکت‌های خودروسازی مسخره کردن مردم رو. خواهش میکنیم دولت و شورای رقابت بصورت کاملا جدی و قانونی از طریق مراجع قضایی پیگیری کنه این قیمت گذاری رو تا مونتاژ کاران اینقدر پررو نشن و از قانون پیروی کنند.»

«من برای … تعزیرات شکایت دادم. پاسخ … به شکوائیه این بودکه قیمت مصوب قطعی دست ما نرسیده؛ پرونده شما مختومه می‌شود.»

«زمانی که ثبت نام کردیم شورای رقابت قیمت گذاری کرده بود و ما یک ماه پولمون بلوکه شده برای این که ماشین رو با این قیمت‌های بالایی که میفروشند بخریم و باز هم خبر از بالا رفتن قیمت هست.»

«واقعا ما هم بر اساس قیمت شورای رقابت خودرو انتخاب نکردیم نمیدونستیم که شواری رقابت یعنی پشم، فکر کنم پشم هم نیستن.»

«چرا باید قیمت تغییر بدن، همه طبق قیمت شورای رقابت ثبت نام کردن و حساب کردن، قانون الان کجاست که جلوسون وایسه، اصلا نماینده خودرو ساز‌ها موافق قیمت شورای رقابت بودن حالا میخان بزن زیر قولشون، که فک نکنم بتونن، تکلیف مردم بیچاره‌ای که ۱۰۰ میلیون گذاشتن تو حساب چی میشه.»

«تکلیف مایی که بعد از چند سال میخوایم خودرو بگیریم چیه؟ ما با قیمت مصوب شورای رقابت ثبت نام کردیم چرا انقدر مردم رو اذیت میکنید.
کی داره راست میگه این وسط؟»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده