تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۳۰۸۵۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فولاد سنگان، جواهری در شرق کشور

‌می‌متالز - شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گندله و کنسانتره در شرق کشور و به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه بزرگ‌ترین فولادساز کشور (فولاد مبارکه اصفهان)، در نظر دارد تا با رویکرد‌های نوآورانه و بومی‌سازی در افق ۱۴۰۴، در راستای رشد تولید و سودآوری پایدار، میزان تولید گندله خود را به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزاش دهد.

به گزارش می‌متالز، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در سال ۱۳۹۴ با هدف تامین پایدار گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان و توسعه اقتصادی منطقه، در استان خراسان رضوی تاسیس شد. در حال حاضر این مجموعه دو کارخانه تولید کنسانتره و گندله هر کدام به ظرفیت پنج میلیون تن در سال را در اختیار دارد. گفتنی است که این مجموعه علی‌رغم وجود محدودیت‌های انرژی صنایع، در سال گذشته موفق به تولید بیش از چهار میلیون تن گندله و بیش از سه میلیون تن کنسانتره شد. علاوه‌براین شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با تدوین برنامه‌های مدون در راستای تحقق شعار سال «مهار تورم و رشد تولید»، موفق به شکست رکورد تولید ماهانه کنسانتره در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ شد؛ میزان کنسانتره تولید شده در مدت مذکور، ۴۰۷ هزار تن بود که نسبت به رکورد قبلی در پاییز سال ۱۴۰۱ (۳۶۰ هزار تن)، با رشد ۱۳ درصدی همراه بوده است.

با توجه به هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ و افزایش رقابت بین فولادسازان، تنها عاملی که می‌تواند باعث تمایز شرکت‌ها از یکدیگر شود، استفاده بهینه و ۱۰۰ درصدی از ظرفیت مجموعه و توان نیروی انسانی، در راستای ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای ذی‌نفعان و سهام‌داران است. این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه شرکت‌ها روش‌های نوینی را برای افزایش بهره‌وری برگزینند؛ در غیر این صورت با استفاده از شیوه‌های سنتی و استراتژی‌هایی که در زمان‌های خاص طراحی شده‌اند، بقای سازمان بلااستثنا به خطر می‌افتد. البته نکته مهمی که باید سازمان‌ها آن را در نظر بگیرند، این است که زمانی اقدامات آن‌ها به نتیجه می‌رسد که در تمام زمینه‌ها همواره فعالیت گروهی با هدفی مشخص میان تمام اعضای سازمان، متخصصان، مشاوران زبده و ظرفیت‌های دانشگاهی شکل بگیرد. از استراتژی‌های شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در خصوص رویکرد نوآورانه می‌توان به توسعه فرهنگ استفاده از توانمندی‌ها، در نظر گرفتن مدیریت دانش و تکنولوژی در این رویکردها، ایجاد زیرساخت‌های لازم و اعتماد به متخصصان داخلی با اتخاذ استراتژی‌های حمایتی درون و برون سازمانی اشاره کرد. همچنین این مجموعه همواره اقداماتی نظیر همکاری با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مطرح کشور، استخدام و پرورش کارکنان خلاق و قدردانی از آن‌ها، حرکت در مسیر استفاده از دانش روز دنیا و به‌کارگیری نسل چهارم فناوری همچون هوشمند‌سازی، استفاده از اینترنت اشیا و بهینه‌سازی را دستور کار خود دارد.

نوآوری گام اول مسیر بومی‌سازی

لازم به ذکر است که نوآوری یکی از ملزومات مقوله بومی‌سازی به شمار می‌رود؛ در حال حاضر با توجه به شرایط دشوار تحریم، بنگاه‌های اقتصادی در راستای کاهش هزینه‌های جانبی و تولید، کاهش توقفات ناشی از تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات، تداوم فرآیند تولید و افزایش سودآوری، بومی‌سازی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان همواره در راستای تبیین فرهنگ بومی‌سازی و کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری به این باور پایبند است که با اتکا به متخصصان داخلی، توانمند‌سازی افراد نوآور و اجرای پروژه‌های مشترک با مشاوران علمی و سازندگان داخلی، می‌تواند نقش پررنگی در رشد و ارتقای دانش و تکنولوژی و سطح صنعتی کشور داشته باشد. به همین دلیل این مجموعه طی سال‌های فعالیت خود با بومی‌سازی قطعات یدکی موفق شد تا میزان هزینه‌های تولید را کاهش دهد و به میزان ۹٫۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را به ارمغان آورد. البته این شرکت به دلیل فرهنگ سازمانی مبتنی بر نوآوری، در حوزه بومی‌سازی گام را فراتر نهاده و به دنبال بومی‌سازی قطعات و تجهیزات گلوگاهی صنعت فولاد همچون نوار‌های نقاله استیل کورد، استکر موبایل، پمپ‌های اسلاری و آب نواحی مختلف، لاینر هندلر، مگنت درام سپراتور، ممبران و پارچه‌های فیلترپرس، «Rake» نواحی تیکنر و… تا انتهای سال ۱۴۰۳ است. البته تحقق این امر تنها توسط سازمان امکان‌پذیر نیست و نیازمند تعامل کارآمد و سازنده میان شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و واحد تحقیق و توسعه مجموعه است. در همین راستا می‌توان به تخصیص بودجه ۱۸ هزار میلیارد ریالی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در سال ۱۴۰۱، جهت تعریف و پیگیری پروژه‌های دانش‌بنیان و احداث پردیس صنایع معدنی فولاد سنگان در منطقه صنعتی سنگان خواف با همکاری پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های برتر کشور اشاره کرد. گفتنی است که این مجموعه بومی‌سازی قطعات و تجهیزاتی همچون نوار نقاله «Steel Cord»، گیربکس خورشیدی، سیستم هیدرولیک، ترمز الکتریکی الکتروموتور، موتور‌های تحت درایو، قطعات پنوماتیک و هیدرولیک سیستم روانکاری کوره، بورد‌های کنترل اتوماسیون، سنسور‌های ابزار دقیق دما و فشار و… را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان شرکت در کارنامه کاری خود دارد که تمام آن‌ها نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و پایداری خطوط تولیدی کشور داشته‌اند.

این مجموعه با انجام اقداماتی در خصوص بومی‌سازی تنها به دنبال کاهش هزینه‌ها و پایداری در تولید نبوده است؛ بلکه در کنار آن‌ها اهدافی همچون افزایش کیفیت، چابک‌سازی فرآیند تولید و ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن به مشتریان و بازار را مدنظر قرار داده است. در فضای کسب‌و‌کار امروزی با رقابت تنگاتنگی که بین بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد و همچنین افزایش آگاهی مشتریان، سازمانی می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد که رضایت حداکثری مشتریان را در اختیار داشته باشد. به همین دلیل سازمان‌ها باید با شناسایی و پیش‌بینی نیازها و خواسته‌های مشتریان به طور مداوم و ارائه خدماتی متفاوت و متنوع، رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنند؛ البته میزان رضایتمندی مشتریان از سازمان‌ها به مولفه‌های متعددی همچون تحویل به موقع محصول، عدم تبعیض میان مشتریان، ارتباط با مشتریان بعد از فروش و تشکر از آن‌ها، انعطاف‌پذیری در شرایط فروش، تولید بی‌نقص و… وابسته است. به همین دلیل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان همواره سعی دارد با مدنظر قرار دادن راهبرد‌های ویژه‌ای در این زمینه رضایت مشتریان را جلب کند. گردآوری و نگهداری سوابق اطلاعاتی مشتریان، نظام نظرسنجی از آن‌ها، مدیریت روابط با مشتریان، نظام پاسخگویی به بازخورد‌ها و شکایات مشتری و مدیریت تجربه مشتری تنها گوشه‌ای از راهبرد‌های تدوین شده در این شرکت در خصوص کسب رضایت مشتریان است.

دوراندیشی فولاد سنگان

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان برای کاهش ریسک‌های سیستماتیک، تکمیل زنجیره تولید و ارزش و سودآوری پایدار اقدام به تعریف طرح‌های توسعه‌ای متنوع کرد. از جمله این طرح‌ها می‌توان به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰ مگاواتی با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ میلیون یورو، احداث نیروگاه بادی در چهار فاز ۵۰ مگاواتی در مجموع با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات، پروژه انتقال آب از دشت کرات به مجموعه، پروژه بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات فاضلاب شهر تایباد، طرح ذخیره‌سازی گاز در مخازن ویژه با استاندارد‌ها و ایمنی بالا، طرح احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی به ظرفیت سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن، افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی به ظرفیت سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن، طرح احداث دو واحد مگامدول آهن اسفنجی هر کدام به ظرفیت دو میلیون تن در سال، پروژه انباشت مکانیزه باطله برای اولین بار در خاورمیانه، پروژه بازیابی آهن از این باطله‌ها و… اشاره کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده