تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۱۰۹۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پاسخ داد

واردات خودرو‌های کارکرده مانع واردات خودرو‌های صفر می‌شود؟/ واردات خودرو‌های کارکرده در کشور‌های پیشرفته هم مرسوم است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات خودرو‌های کارکرده در کشور‌های پیشرفته هم مرسوم است، واردات خودرو‌های کارکرده را مانعی برای واردات خودرو‌های صفر ندانست.

واردات خودروهای کارکرده

به گزارش می‌متالز، معصومه پاشایی درباره واردات خودرو‌های کارکرده، اظهار داشت:

از آنجایی که در کشورمان عرضه و تقاضا در بازار خودرو با یکدیگر سنخیت ندارد، تاکید مجلس و دولت بر این بود که ما باید این شرایط را کنترل کنیم و یکسری اقدامات انجام دهیم تا این مشکل مرتفع شود.

یکی از اقداماتی که ما می‌توانستیم برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای در بازار خودرو انجام دهیم، آن بود که لایحه دوفوریتی واردات خودرو‌های کارکرده را به سرعت بررسی کرده و به تصویب رساندیم.

مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عدم مخالفت خود با این طرح را اعلام کرد و واردات این دست خودرو‌ها را مغایر با سیاست‌های کلی ندانست.

وی در ادامه، تصریح کرد:

برخی از افراد می‌گویند چرا لایحه واردات خودرو‌های کارکرده به تصویب رسید و بهتر بود که فقط خودرو‌های جدید وارد کشور شود، اما ادله ما آن بود که واردات خودرو‌های کارکرده ارزبری کمتری دارد، چرا که زمانی که خودرویی برای مثال دو تا سه سال کار می‌کند، قیمت آن کاهش می‌یابد و برای واردات این دست از خودرو‌ها باید ارز کمتری داد.

برخی از افراد هم نقد می‌کنند و می‌گویند که در شأن مردم ما نیست خودرو‌های کارکرده وارد کنیم، اما این حرف درست نیست چرا که حتی در کشور‌های پیشرفته و کشوری که بنز تولید می‌کند، واردات خودرو‌های کارکرده انجام می‌شود و مرسوم است.

واردات خودرو‌های کارکرده مانع واردات خودرو‌های صفر می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان، اعلام کرد:

ما به دلیل محدودیت‌های ارزی قائل به این مساله هستیم که باید خودرو‌های با کیفیتِ کارکرده به کشورمان وارد شود.

البته واردات خودرو‌های کارکرده، واردات خودرو‌های صفر را منتفی نمی‌کند و این دو هیچ منافاتی با هم ندارند.

قطعاً واردات خودرو‌های کارکرده قیمت کمتری از خودرو‌های نو دارد، با وجود این واردات این دست خودرو‌ها هم بر بازار تأثیر می‌گذارد.

هدف ما از تصویب لایحه واردات خودرو‌های کارکرده آن است که با این کار عطش بازار را از بین ببریم، بازار خودرو را کنترل کرده و از سوداگری خارج کنیم.

از سوی دیگر واردات خودرو‌های کارکرده باعث می‌شود قیمت خودرو‌های داخلی هم به شدت پایین بیاید.

منبع: صنایع پرس

عناوین برگزیده