تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۳۱۲۰۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در همایش ناشران برتر مطرح شد؛

امتیاز ویژه برای ناشران برتر/ برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت در انتظار مصوبه شورای عالی بورس

‌می‌متالز - ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: زمانی که ناشران ناگهان و با هم اقدام به افشای اطلاعات می‌کنند، چالش‌هایی ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر شرکتی زودتر از موعد اطلاعات خود را افشا کند امتیازی کسب خواهد کرد. در ماه سال جاری نیز براساس پیش‌نویس دستورالعملی که در حال نهایی شدن است، ناشران برتر مشخص شده و از آن‌ها در ۲۲ مردادماه تجلیل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران در نشستی با اصحاب رسانه در همایش ناشران برتر گفت: در چارت مدیریت نظارت بر ناشران، سه اداره ناشرانی، چون نظارت بر ناشران گروه شیمایی_ غذایی، مالی _ خدماتی و صنعتی _معدنی و همچنین اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران نیز وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲ مرداد ماه از ناشران برتر تقدیر خواهد شد افزود: تا قبل از سال ۹۶، معیار ارائه به موقع اطلاعات و پیش بینی درست در مورد میزان سود بود، اما این موضوع در دستورالعمل جدید گسترده‌تر شده و در واقع معیار‌های دیگری، چون میزان رعایت دستورالعمل افشای اطلاعات از سوی ناشران، دستورالعمل حاکمیت شرکتی و استفاده ناشر از ابزار‌های نوین مالی برای انتخاب آنان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: زمانی که ناشران ناگهان باهم به افضای اطلاعات اقدام می‌کنند چالش‌هایی ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر شرکتی زودتر از موعد اطلاعات خود را افشا کند امتیازی کسب خواهد کرد.

به گفته جعفری؛ در ماه سال جاری نیز براساس پیش‌نویس دستورالعملی که در حال نهایی شدن است ناشران برتر مشخص شده و از آن‌ها در ۲۲ مردادماه تجلیل خواهد شد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درمورد اینکه آیا نرخ جدید خوراک به ناشران ابلاغ شده است یا خیر، گفت: برخی شرکت‌ها در سامانه کدال این موضوع را به صورت رسمی اعلام کردند.
جعفری همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درمورد بازگشایی نماد‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت توضیح داد: این تصمیم در شورای عالی بورس اخذ شده است و زمانی که به سازمان شفاف ستزی کردند برخی ناشران ابلاغ شود، سازمان به شرکت‌ها ابلاغ می‌کند، شرکت‌ها باید اطلاعات خود را به روز و افشا کنند و مجامع آن‌ها برگزار خواهد شد. همچنین بازگشایی نماد شرکت‌ها با تصویب شورا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مجامع دو استان در تابستان به صورت پایلوت برگزار خواهد شد، گفت: مجامع هم به صورت الکترونیکی و هم حضوری برگزار خواهد شد؛ بنابراین در ابتدا باید منتظر ابلاغ مصوبه شورا برای برگزار مجامع و همچنین بازگشایی نماد‌ها باشیم.

امتیاز ویژه برای ناشران برتر/ برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت در انتظار مصوبه شورای عالی بورس

امتیاز ویژه برای ناشران برتر

در ادامه این نشست امیر طایفه ابراهیمی رییس اداره میز صنعت و رتبه بندی در ادامه جلسه گفت: از سال ۸۹ تا سال ۹۶ ناشران اوراق بهادار که در شرکت بورس و فرابورس پذیرفته شده بودند براساس دو معیار؛ قابلیت اتکا و به موقع بودن مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند.

به گفته ابراهیمی؛ قابلیت اتکا بودن به قابلیت اتکای پیش بینی سود‌هایی که ناشران ارائه می‌کردند و به موقع بودن هم به رعایت زمان بندی ارائه اطلاعات مطابق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، برمی‌گردد.

وی عنوان کرد: در سال ۹۶ با توجه به تحولاتی در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و حذف پیش بینی درآمد هر سهم، عملا موضوع رتبه بندی ناشران متوقف شد به طوری که سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۱، موضوع رتبه‌بندی وجود نداشت.

رییس اداره میز صنعت و رتبه بندی ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ با توجه به نیاز بازار و فعالان، از سازمان درخواست شد که ناشران براساس ضوابطی رتبه بندی شوند.

وی اظهار کرد: بحث رتبه بندی ناشران به عنوان یکی از وظایف اداره میز‌های صنعت و رتبه بندی مورد تصویب هیات مدیره سازمان قرار گرفت در سال ۱۴۰۱، بر مبنای یکسری معیارها، ناشران برتر رتبه بندی شده و از آن‌ها تجلیل به عمل آمد و در همین راستا بحث دستوالعمل رتبه بندی ناشران در همان سال آماده و پیش نویس آن به کمیته تدوین مقرارات سازمان ارسال شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران پس از اینکه در کمیته تصویب شده و به هیات مدیره ارسال شود، پس از تصویب و ابلاغ آن، می‌توان به صورت رسمی و سالانه رتبه بندی ناشران را انجام داد.

وی افزود: پیش‌نویس دستورالعملی که تهیه شده بر مبنای ۳ معیار کلی، چون شفافیت اطلاعاتی، حاکمیت شرکتی و نقش آفرینی در توسعه بازار است.

رییس اداره میز صنعت و رتبه بندی ادامه داد: شفافیت اطلاعاتی از دو قسمت ارائه اطلاعات به موقع مطابق ضوابط و دستورالعمل افشا و ارائه اطلاعات قابل اتکا تشکیل شده به طوری که شرکت‌ها و اصلاح اشتباه کمتری داشته باشند، اطلاعات سودی که ارائه می‎کنند را تغییر ندهند و همچنین دقت در ارسال اطلاعات داشته باشند.

وی اظهار کرد: در بحث حاکمیت شرکتی رعایت ضوابط دستوراعمل حاکمیت شرکتی ملاک است و در بحث مربوط به نقش آفرینی در توسعه بازار هم معیارهایی، چون استفاده شرکت‌ها از ابزار‌های نوین مالی ملاک است.

ابراهیمی تصریح کرد: امسال شرکت‌هایی که از مجامع الکترونیکی را راه اندازی کرده باشند و یا پرداخت سود از طریق سجام را انجام داده باشند امتیاز ویژه دریافت خواهند کرد.

وی گفت: در این دستور العمل علاوه بر موارد تبیهی، موارد تشویقی هم در نظر گرفته شده است.

رییس اداره میز صنعت و رتبه بندی بیان کرد: برای ناشران با امتیاز بالا، سعی شده فرایند پذیرش شرکت‌های فرعی، واگذاری تاییده درصد معافیتی مالیاتی بیشتر و یا فرایند‌های گمرکی پس از انعقاد تفاهم نامه با گمرک تسهیلاتی ارائه شود؛ و همچنین در فرایند‌های داخلی سازمان و یا مجوز‌های داخلی سازمان یکسری تسهیلاتی را برای این دسته از ناشران در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به اهمیت رتبه بندی ناشران اشاره کرد و افزود: سهامداران می‌توانند معیاری در اختیار خود باشند تا بفهمند کدام شرکت و کدام ناشر ضوابط سازمان بورس را رعایت کرده و همچنین رقابتی بین ناشران اوراق بهادار از حیث رعایت ضوابط ایجاد می‌کند.

پس از مصوب دستورالعمل، سامانه رتبه بندی ناشران هم راه اندازی خواهد شد تا براساس آن سالانه بتوان بر مبنای اطلاعاتی که در سامانه کدال و سایر سامانه‌ها قرار دارد، به صورت سالانه و روتین، سامانه خود رتبه بندی ناشران را انجام داده و در اختیار سهامداران قرار دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده