به گزارش میمتالز، عمان همگام با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (جیسیسی) به مسیر توسعهیافتگی وارد شده و در چند سال گذشته عملکرد چشمگیری در این عرصه از خود نشان داده است. در همین راستا در چند ماه گذشته شرکتهای گوناگونی از سراسر جهان با هدف سرمایهگذاری در تولید محصولات زنجیره فولاد به ویژه فولاد سبز به عمان وارد شدهاند، شرکت برزیلی وَله، شرکت کرهای پوسکو و شرکت هندی جیندال سه مورد از شرکتهایی هستند که با هدف فعالیت در زنجیره فولاد در عمان سرمایهگذاری کردهاند، با این حال جریان توسعهیافتگی در عمان تنها به صنعت فولاد محدود نمیشود.
ورود سرمایه به این کشور، اتفاقی که در سالهای گذشته کمرنگتر از امروز بود حاکی از وقوع تغییراتی است که بستری مناسب برای رشد این سرمایهها را فراهم آورده است.
گزیدههایی از مصاحبه به شرح زیر است:
عمان بنا دارد تبدیل به قطب هیدروژن سبز در دنیا شود و با این رویکرد شرکتهای فولادساز دنیا که به دنبال تولید فولاد سبز و به صفر رساندن انتشار کربن در فرآیند تولید فولاد هستند از این امتیاز استقبال میکنند و به سرمایهگذاری در عمان روی میآورند.
عمان بکر است و پتانسیلهای دستنخوردهای دارد. برای صادرات کالا از عمان تعرفه صادراتی وضع نشده است. زمین در این کشور ارزان است و یا حتی اگر پروژهای مهم و استراتژیک باشد، دولت سرمایهگذار را از پرداخت هزینه برای زمین معاف میکند، در نتیجه سرمایهگذار میتواند در عمان با نیروی کار و برق و سوخت ارزانتر از امریکا و اروپا تولید کند و محصول را بدون پرداخت هیچ تعرفهای به بازارهای قدرتمند جهان مانند امریکا صادر کند. رابطه عمان و امریکا استراتژیک بوده و دارای موافقنامه تجارت آزاد هستند.
عمان دغدغه اشتغالزایی برای جمعیت جوان و رو به رشد خود دارد دارد، از آنجایی که اشتغال از محل خامفروشی نفت و گاز که تاکنون اصلیترین منبع درآمد عمانیها به شمار میآمده است، ایجاد نمیشود، در نتیجه این کشور راه توسعه صنعتی و تنوعبخشی در تولید ناخالص ملی را پیش گرفته است.
با وجود زیرساختهای مناسب، معافیتهای مالیاتی، هزینههای پایین تجارت و موافقنامههای تجاری با بسیاری از کشورها عمان برای شرکتهای ایرانی میتواند پایگاه تولید و صادرات باشد.
شرکتهای ایرانی در بخشهای انرژی و معدن، ساختمان و صنایع تند مصرف (FMCG) از قبیل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی میتوانند در عمان ورود و سرمایهگذاری کنند. عمان میتواند قطب تولیدی و بستهبندی برای محصولات ایرانی باشد و دسترسی به بازار منطقه، شمال و شرق آفریقا و هند را برای کالاهای ایرانی تسهیل کند.
منبع: چیلان