تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۱۲۴۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

روایت یک کارشناس از چالش جدید فولادسازان/ بازیابی حرارت گاز‌های داغ برای تولید برق

‌می‌متالز - امیرعلی اعلم بیان اینکه انتظار فعالان عرصه صنعت فولاد کشور این است که در تامین برق مورد نیاز مشکلی وجود نداشته باشد، اظهارداشت: با این حال بازهم نه تنها شاهد کمبود‌هایی در این زمینه در صنایع بزرگ کشور هستیم بلکه گرانی گاز هم به دیگر مشکلات تولید اضافه شده است.

به گزارش می‌متالز، وی گفت: در سال‌های اخیر فولاد و زنجیره تولید آن نقش مهمی در صنایع کشور ایفا کرده است.

اعلم تصریح کرد: کمبود انرژی شرایط را برای فولادسازان سخت کرده و این مساله مشکلاتی را برای صنعت فولاد کشور به وجود آورده و هم اکنون فشار زیادی بر واحد‌های فولادی کشور تحمیل می‌کند.

این فعال باز فولاد بیان کرد: اگر واحد‌های فولادی به دنبال تولید برق و ساخت نیروگاه‌های برقی باشند باز هم مشکل گاز وجود خواهد داشت و اگر نتوانند گاز و سوخت مورد نیاز خود را تامین کنند، مشکلات اساسی خواهند داشت، لذا انتظار ما این است که مشکل برق و گاز واحد‌های فولادی در کشور حل و فصل شود.

به گفته وی، همانطوری که واحد‌های فولادی در مساله آب ورود و تاحدودی مشکلات آب خود را برطرف کردند، پیشنهاد ما این است که با ارائه یک راهکار مشترک با مسوولان مربوطه و تشکیل یک زنجیره بزرگ از واحد‌های معدنی و صنایع معدنی و انجام سرمایه گذاری‌های لازم، کمبود برق و گاز مصرفی زنجیره تولید فولاد را تامین کنند.

اعلم در پایان به یک راهکار مناسب تامین برق اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین روش‌ها برای تولید برق در برخی از واحد‌های فولادی استفاده از روش ORC یا همان بازیابی حرارت گاز‌های داغ خروجی از کوره‌هاست.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده