تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۱۲۹۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک مقام مسوول خبر داد؛

صادرات ۲۸۳ میلیون دلاری کالا از کردستان درسال جاری/ حجم کل مبادلات از مرز‌های استان ۱۶۸۴ میلیون دلار بود

‌می‌متالز - معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صمت استان کردستان اعلام کرد از صادرات ۲۸۳ میلیون دلاری کالا از این استان در ۴ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «طا‌ها سمیعی» معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صمت استان کردستان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی چهار ماهه سال جاری ۱۸۶ میلیون دلار کالا از این استان صادر شده است. همچنین صادرات سایر گمرکات‌مان هم ۹۷ میلیون دلار بوده و در نهایت جمع کل صادرات ۲۸۳ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: حجم کل مبادلات شامل واردات، صادرات و ترانزیت از مرز‌های استان، هزار و ۶۸۴ میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صمت استان کردستان افزود: با توجه به اینکه کردستان استانی مرزی است، دارای پتانسیل‌های خوبی در زمینه تجارت مرزی بوده و به‌عنوان یکی از دروازه‌های تجاری به سمت کشور عراق و سوریه و نهایتاً دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کردستان به‌عنوان دومین مرز ترانزیت کشور شناخته می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صادرات در سطح استان انجام شده است، یادآور شد: واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز ۸۰ میلیون دلار و ترانزیت هزار و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

سمیعی در ادامه خاطرنشان کرد: عمده اقلام صادراتی شامل محصولات کشاورزی و باغی، محصولات شیمیایی، معدنی و محصولات صنعتی بوده که به کشور‌های هدف عراق، ترکیه، سوریه و هند صادر شده است.

وی همچنین تصریح کرد: اقلام عمده وارداتی در این مدت نیز شامل شمش آلومینیوم، ضایعات آلومینیوم، استرج فیلم، قطعات یدک پکیج بوده است.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صمت استان کردستان در مورد اقلام عمده وارداتی بازارچه‌ها هم گفت: ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یخچال فریزر، کولر کولر گازی، لوازم متفرقه و آشپزخانه از دیگر واردات استان بوده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده