تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۳۱۲۹۷
سرویس خبر : انرژی
مکانیزم جدید برای دور زدن تحریم‌ها؛

پدیدار: نفت خام ایران در کشور مقصد ذخیره می‌شود

می متالز - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: مکانیزم جدید ایران برای دور زدن تحریم‌ها ذخیره‌سازی نفت خام در کشورهای مقصد است.
پدیدار: نفت خام ایران در کشور مقصد ذخیره می‌شود

به گزارش می متالز، رضا پدیدار اظهار کرد: ایران قصد دارد مشابه روند چند کشور بزرگ تولیدکننده نفت مانند عربستان عمل کرده و در کشورهای مصرف‌کننده ذخایر نفتی ایجاد کند.

به گفته وی، اولین گام در تحقق این مکانیزم ذخیره سازی نفت خام در کشور چین است که ما اکنون یک بخش بانکرینگ در این کشور داریم و تصمیم دولت این است که در سایر کشورها نیز این روند را ادامه دهد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران احتمال تمدید معافیت‌های نفتی ایران را بالا دانست و گفت: امریکا به دنبال تعادل قیمت نفت در بازار جهانی است؛ رسیدن به این هدف نیز نیازمند برقراری تعادل در بخش عرضه و تقاضا است.

وی ادامه داد: تحولاتی بر اساس افزایش تولید امریکا که به بالاترین حد خود رسیده و همچنین روسیه و عربستان بوجود آمده است و از طرف دیگر با افزایش مصرف مواجه شده‌ایم.

پدیدار توضیح داد: بر اساس این روند موسسه اطلاعات انرژی امریکا (EIA) پیش بینی کرد که میزان افزایش تقاضا معادل 1.3 درصد است و پیش‌بینی می شود در نیمه دوم سال 2019 این عدد به 1.8 درصد یا در سناریو بدبینانه به 2.1 درصد افزایش برسد.

وی افزود: در صورت افزایش روند تقاضا اگر عرضه کاهش پیدا کند و یا مانعی برای عرضه پیدا شود، قیمت افزایش یافته و این موضوعی است که آمریکا قصد رسیدن به آن را ندارد؛ چراکه امریکا بزرگترین کشور مصرف کننده نفت چه از لحاظ صنعتی و چه غیرصنعتی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برنامه‌های رئیس جمهور امریکا برای کنترل اقتصاد در درون و خارج از امریکا، گفت: از این رو امریکا تمایلی به افزایش قیمت نفت نداشته و اروپا نیز علاقه‌ای به این افزایش نشان نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد یک دوره شش ماهi  دیگر معافیت‌های خرید نفت ایران ادامه پیدا کند تا بتواند میان عرضه و تقاضا تعادل بوجود آورد. لازم به ذکر است که تعدادی از کشورهای مصرف کننده اروپایی به ویژه هفت کشور اروپایی مانند: ایتالیا، یونان، اسپانیا، فرانسه و ... که با ایران قرارداد بلند مدت خرید نفت خام دارند با رعایت نظام محافظه کارانه مختص خود از سقف معافیت‌ها استفاده نکردند.

پدیدار تصریح کرد: پس از هفتم ماه می به احتمال زیاد این معافیت‌ها اگر به صورت رسمی هم اطلاع‌رسانی نشود به صورت غیررسمی تمدید خواهد شد.

عناوین برگزیده