تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۱۳۲۲۴
سرویس خبر : انرژی

تحلیل بنیادی سهام شفن/ پیش بینی سود ۱۴۰۲ پتروشیمی فن‌آوران

‌می‌متالز - شرکت پتروشیمی فن‌آوران که در سال گذشته موفق به افزایش بیش از ۵۲ درصدی سودآوری خود شده بود، در شروع سال ۱۴۰۲ نیز عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت. اما قیمت جهانی متانول در ماه‌های گذشته رو به کاهش بوده است. با این اوصاف آیا شفن در سال ۱۴۰۲ سودآور خواهد بود؟ این گزارش مسیر سودسازی شفن را در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، پس از ابلاغ نامه افزایش ۴۰ درصدی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، موضوع کاهش سودآوری سال ۱۴۰۲ شرکت‌های پتروشیمی مطرح شد. اما اکنون محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای اسلامی عالی بورس اعلام کرده است: بالاخره با پیگیری‌های بسیار و مکرر، هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل کرد. اما این پایان ماجرا نیست؛ چرا که قیمت متانول در بازار‌های جهانی اخبار خوبی را برای پتروشیمی‌ها مخابره نمی‌کند.

شفن در سال ۱۴۰۱

نگاهی به صورت‌های مالی پتروشیمی فن‌آوران حاکی از آن است که شرکت در سال ۱۴۰۱ سود خالصی معادل سه هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان شناسایی کرد. سودی که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۵۲ درصد افزایش داشت. پیش از این با احتساب نرخ خوراک هفت هزار تومانی پیش‌بینی‌ها از سودآوری شرکت بدبینانه بود. اما اکنون پس از ابطال افزایش نرخ خوراک، سودآوری شفن در سال ۱۴۰۲ دور از انتظار نیست.

کاهش نرخ جهانی متانول

برای پیش‌بینی سود ۱۴۰۲ شفن، باید نگاهی به پارامتر‌های فروش شرکت فن‌آوران نیز انداخته شود. از آنجا که بیش از ۷۷ درصد از سبد تولید شفن را متانول تشکیل داده، تغییرات جهانی قیمت متانول تاثیر بالایی روی سودآوری شفن دارد.

نگاهی به صورت‌های مالی شفن حاکی از آن است که نرخ فروش ریالی این محصول در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته و شرکت این موضوع را دلیلی برای افزایش درآمد دانسته است. اما نباید فراموش شود که رشد ریالی نرخ متانول اسمی بوده و تنها به واسطه افزایش قیمت دلار است.

از همین رو موضوع افزایش سودآوری شرکت فن‌آوران تا حدودی فریب‌گونه است و اگر صورت‌های مالی شرکت را با نرخ دلار محاسبه کنیم، خبری از رشد سود ناخالص و سود خالص دیده نمی‌شود. سود خالص شرکت نیز تنها به واسطه افزایش خالص سایر درآمد‌ها و کاهش سایر هزینه‌های غیرعملیاتی شرکت بوده که به عملیات شرکت ارتباطی ندارد.

کاهش سودآوردی شفن در سال ۱۴۰۲

اما در سال ۱۴۰۲ وضعیت سودآوری شفن چه خواهد شد؟ با توجه به کاهش قیمت جهانی متانول، بعید است، سود خالص شرکت فن‌آوران در سال ۱۴۰۲ افزایش یابد. از طرفی خوب است نگاهی به ارقام چهار ماهه مقدار فروش شرکت، انداخته شود. در صورتی که مقدار فروش چهار ماه ابتدایی دو سال اخیر جمع شود برای سال ۱۴۰۲ عدد ۳۴۹ هزار و ۴۳۸ تن و برای سال ۱۴۰۱ عدد ۳۱۱ هزار و ۳۲۳ تن حاصل می‌شود.

بهبود عملکرد شرکت در مقدار فروش چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ موجب خوش‌بینانه‌تر شدن سود ۱۴۰۲ می‌شود. اما نباید کاهش نرخ جهانی متانول را فراموش کرد؛ بنابراین در ابتدا باید گفت وضعیت شفن در سال ۱۴۰۲ آنچنان وخیم نیست که فن‌آوران به زیان برسد. همچنین کاهش نرخ متانول شرکت نیز جلوی افزایش سودآوری را در سال ۱۴۰۲ می‌گیرد.

به این ترتیب باید گفت، شفن در سال ۱۴۰۲ زیان‌ده نخواهد بود، اما سود ۱۴۰۲ شرکت از سود ۱۴۰۱ بیشتر نخواهد بود.

حال اگر نگاهی دقیق‌تر به پارامتر‌های فروش شفن انداخته شود، پیش‌بینی می‌شود شرکت در سال ۱۴۰۲ در صورت ادامه همین روند مقدار فروش و اعمال آخرین نرخ‌های فروش متانول (۲۶۶ دلار بر تن) و اسید استیک داخلی (۳۷۷ دلار بر تن) بر اساس نشریه پلتس، هزار و ۶۰ میلیارد تومان سود بسازد که حدود یک سوم سال ۱۴۰۱ است.

تحلیل بنیادی سهام شفن/ پیش بینی سود ۱۴۰۲ پتروشیمی فن‌آوران

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده