تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۱۳۴۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی قیمت طلای جهانی / انس جهانی طلا در دو راهی تاریخی!

‌می‌متالز - پیش از آغاز هفته، نظرسنجی‌ها همه حکایت از شانس بیشتر طلای جهانی برای گام برداشتن در مسیر صعودی داشتند. با این حال معامله‌گران در جریان معاملات دوشنبه و سه‌شنبه رای به کاهش ارتفاع قیمتی انس دادند.

به گزارش می‌متالز، قیمت طلا شاهد یک رشد کم‌جان از پایین‌ترین سطح یک ماه اخیر یعنی محدوده ۱۹۲۳ دلاری است که در روز سه‌شنبه ثبت شد. از سوی دیگر شاخص دلار آمریکا (DXY) از بالاترین سطح خود در چند هفته گذشته در حال عقب نشینی است.

در این میان بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در حال ریکاوری است و خریداران طلا را تشویق می‌کند تا بازگشت اندکی را به ثبت رسانند.

مشکلات کاهش تورم چین

جو ریسکی حاکم بر سنتیمنت بازار تا کنون در این هفته محرک کلیدی کاهش قیمت طلای جهانی بوده است. روز سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش قیمت انس در سایه انتشار داده‌های اقتصادی بااهمیت پایین از ایالات متحده اتفاق افتاد.

شاخص دلار آمریکا (DXY) در ابتدای هفته حرکت مثبت خود را کمی گسترش داد، چرا که جریان‌های ریسک برای دومین روز متوالی در روز سه‌شنبه تحت سلطه قرار گرفتند. علت این امر افزوده شدن نگرانی‌هایی در رابطه با رشد اقتصاد چین، به مشکلات بانک جهانی بود.

انس جهانی طلا در کنار کامودیتی‌های دیگر در آغاز هفته با احتیاط معامله شدند و معامله‌گران منتظر داده‌های کلیدی تورم چین و آمریکا ماندند.
کاهش بیش از حد انتظار در صادرات و واردات چین در روز سه‌شنبه، نگرانی‌ها را نسبت به کاهش روند بهبود اقتصادی چین پس از دوران کرونا به وجود آورد.

مشکلات جهانی بانک‌ها

در معاملات بازار سهام آمریکا، ریسک‌گریزی پس از سقوط سهام بخش بانکی ایالات متحده به دلیل کاهش رتبه چندین بانک توسط خدمات سرمایه‌گذاری مودیز، تشدید شد. این موضوع به نوبه خود باعث شد که نگرانی‌ها در مورد سلامت بانک‌های ایالات متحده را تشدید شود.

افزون بر این، دولت ایتالیا یک بار مالیات ۴۰ درصدی بر سود بانک‌ها از نرخ‌های بهره بالاتر تعیین کرد که باعث فروش ۳.۵۰ درصدی سهام بانکی بومی این کشور شد.

سرمایه‌گذاران در راستای کاهش ریسک خود، شاخص دلار آمریکا را به بالاترین سطح در چهار هفته گذشته رساند و به ۱۰۲.۸۰ رساند. اگرچه گریز به سمت کاهش بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده که ناشی از کاهش ریسک بود، اجازه رشد بیشتر به شاخص دلار آمریکا را نداد. همچنین به قیمت طلا اجازه داد تا شاهد یک بازگشت دیرهنگام باشد.

در معاملات ابتدایی روز چهارشنبه، سرمایه‌گذاران با توجه به داده‌های تورم مختلط چین محتاطانه عمل کردند. به طوری که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) این کشور در جولای ۰.۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت که اندکی بهتر از ۰.۴ درصد انتظار می‌رفت، اما اولین کاهش از فوریه ۲۰۲۱ را گزارش کرد. در همین حال، شاخص قیمت تولیدکننده چین (PPI) برای دهمین ماه متوالی کاهش یافت. ترس از کاهش تورم در چین تشدید می‌شود و به محدود کردن عقب نشینی دلار کمک می‌کند.

پیش بینی مسیر قیمت طلای جهانی

بر اساس آنچه از نگاه فاندامنتال بازار بررسی شد، کارشناسان انتظار دارند هر گونه تلاش برای بهبود قیمت طلا احتمالا در تایم‌فریم کوتاه مدت باقی خواهد ماند؛ بنابراین با ترکیب دیدگاه فاندامنتالی با ابزار تکنیکال می‌توان بیان کرد نفوذ انس به قیمت‌های پایین‌تر از خط میانی چنگال اندروز رسم شده در چارت، بستری مناسب برای کاهش قیمت تا موازی آبی‌رنگ را برای قیمت طلای جهانی فراهم می‌کند.

پیش بینی قیمت طلای جهانی / انس جهانی طلا در دو راهی تاریخی!

سناریوی دیگر شکست موازی سبزرنگ است. در این حالت می‌توان انتظار رشد قیمت ابتدا تا تارگت ۱۹۳۰ و سپس ۱۹۵۰ دلاری را داشت. در میان دو سناریوی یادشده با توجه به بررسی‌های فاندامنتالی شانس کاهش قیمت انس بیش از رشد آن است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده