تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۳۹۳
کد خبر: ۳۱۳۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با وجود تغییرات مثبت در گمرکات کشور، موانع همچنان وجود دارد

فرآیند ترخیص کالا، تحت سیطره سلایق

می متالز - یکی از فعالان اقتصادی گفت: با توجه به تغییرات بزرگی که در گمرکات کشور در ماه‌های اخیر ایجاد شد، اما هنوز اعمال سلیقه برخی از کارشناسان سبب کندشدن فرآیند ترخیص کالا می شود که در نهایت ممکن است روند عرضه و تقاضا در کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
فرآیند ترخیص کالا، تحت سیطره سلایق

به گزارش می متالز، سروش جهاندیده، فعال اقتصادی در حوزه صادرات و واردات به الزام در تسهیل بیشتر فرآیند ترخیص کالا اشاره و تصریح کرد: بخشنامه های زیادی در روزهای مختلف از سوی سازمان‌ها و وزارتخانه های درگیر با واردات و صادرات صادر می شود که به نوعی با گمرکات کشور مرتبط هستند. این بخشنامه ها از طریق ستاد گمرک ایران به گمرکات برای اجرا ارسال می شود، اما در اجرا ممکن است این بخشنامه ها با اعمال سلایق افراد درگیر و کارشناسان، دردسرهایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کنند.

وی افزود: در بدو امر ممکن است این اعمال سلیقه ها عادی به نظر برسد، اما وقتی این اعمال نظر سبب توقف طولانی کالا در گمرک شود، می تواند سبب اختلال در سیستم توزیع کالاها شده و عرضه را در کشور تحت تاثیر قرار دهد.

TSC هم تغییری ایجاد نکرد

این فعال اقتصادی یکی دیگر از معضلات را فرایند ارزش گذاری کالاها دانست و اظهار کرد: طی ماه های اخیر سامانه TSC جایگزی سامانه ای شد که به آن CD ارزش می گفتند که کالاها در آن ارزش گذاری می شد.  سامانه جدید راه اندازی شد تا همه چیز سیال و به روز شده تا فرآیند ترخیص با سرعت بیشتری اجرا شود، اما در عمل چیزی تغییر نکرد و آن چنان که باید سیستم هوشمند نشده است.

سروش جهاندیده در پایان گفت: به دلیل اینکه شرایط اقتصادی کشور نیاز به همیاری و هم افزایی بیشتری بین همه نهادهای اقتصادی اعم از دولتی وخصوصی دارد باید سازمانی مانند گمرک در تسهیل هرچه بیشتر روند کار اقدام کند تا از هر گونه اختلالی در روند عرضه و تقاضا جلوگیری شود.

عناوین برگزیده