تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۳۱۳۷۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
محمدهادی صادق، مدیر امور بازرگانی هلدینگ میدکو:

توسعه فروش داخلی همگام با هدف‌گذاری رونق صادرات در بازار‌های بین‌المللی/ میدکو در مسیر منحنی دوم توسعه

‌می‌متالز - بخش معدن و صنایع معدنی کشور به ویژه صنعت فولاد، با پیشرفت‌های قابل توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده است که در این میان شرکت‌های بزرگ معدنی و فلزی با متنوع‌سازی محصولات تولیدی و تامین نیاز‌های بازار داخلی همگام با صادرات محصولات ارزش‌افزا، نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت روزافزون این بخش داشته‌اند.

به گزارش می‌متالز، شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، یکی از شرکت‌های پیشرو در این بخش به شمار می‌آید که همواره تلاش دارد ضمن حفظ مشتریان فعلی خود، روزبه‌روز نیاز‌های متقاضیان داخلی و خارجی محصولات متنوع فولادی، مسی و… را بیشتر مرتفع سازد؛ چراکه این مسئله منجر به افزایش فروش و درآمد این هلدینگ عظیم معدنی و فلزی خواهد شد و سودآوری قابل توجهی را برای سهام‌داران میدکو به همراه خواهد داشت. در همین راستا گفت‌وگویی با محمدهادی صادق، مدیر امور بازرگانی هلدینگ میدکو تدارک دیده ایم که متن کامل آن را در ادامه خواهیم خواند:

در سال‌های اخیر، بازار محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد با چه چالش‌هایی مواجه بوده است؟

وضع قوانین و مقررات خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه، از مهم‌ترین معضلاتی به شمار می‌آید که در حال حاضر فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور (به ویژه حوزه فولاد) را با مشکلات متعددی مواجه ساخته است. به نظر می‌رسد که مطالعات کارشناسی اثربخش، فنی و دقیق که به واسطه آن بتوان تصمیمات درست در بخش مهم معدن و صنایع معدنی اتخاذ کرد، صورت نمی‌پذیرد؛ این شرایط زمانی بغرنج‌تر می‌شود که این گونه تغییرات، تصمیمات و دستورالعمل‌ها، به یک باره ابلاغ می­شود و فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به ناچار مجبور می‌شوند ظرف مدت کوتاهی، برنامه‌ها و اقدامات خود را با آن‌ها سازگار کنند که این خود دشواری­هایی را ایجاد می‌کند. از جمله راهکار‌های پیشنهادی جهت رفع این چالش‌ها می‌توان به توجه سیاست‌گذاران به ابعاد و متغیر‌های گوناگون اثرگذار در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم­گیری مبتنی بر نتایج ارزیابی­های علمی، فنی و کارشناسانه اشاره کرد.

میدکو در سال‌های اخیر چه رویکرد‌هایی را در زمینه فروش داخلی و تامین نیاز مصرف‌کنندگان دنبال کرده است؟

در حوزه فروش داخلی، ما کاملا مطیع دستورات و مقرراتی که سیاست‌گذاران و نهاد‌های بالادستی تعیین می‌کنند، هستیم و نقش خاصی در این زمینه نداریم و تنها ضوابط و قوانین موجود در حوزه فروش داخلی را به دقت اجرا می‌کنیم. البته توانمندی و چابکی میدکو در حدی است که قادر هستیم مدل‌های کارآمدتری را برای فروش داخلی و خارجی اجرایی کنیم. به بیان دیگر، از آنجایی که ما همواره برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید و فروش محصولات خود داریم و برنامه­ریزی­های تولید به صورت منظم در میدکو طراحی می‌شوند، بنابراین در صورت فراهم شدن شرایط، آمادگی لازم جهت حضور پررنگ‌تر در بازار‌های داخلی و صادراتی را داریم. به هر حال باید توجه داشت که برنامه‌ریزی برای فروش در شرکت‌هایی که محصولات استراتژیکی همچون فولاد تولید نمی‌کنند و قانون‌گذار نیز نظارت مستقیم بر عملکرد آن‌ها ندارد، به مراتب آسان‌تر از برنامه‌ریزی فروش در مجموعه‌هایی همچون میدکو است که علاوه بر نظارت نهاد‌های بالادستی، مشتریان خاص خود را دارند و ارتباط با اکثریت این مشتریان نیز باید از طریق کانال‌های فروشی مانند بورس باشد و این عوامل قطعا بر مدیریت فروش تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

استراتژی میدکو در حوزه توسعه بازار داخلی محصولات شرکت‌های زیرمجموعه خود چیست؟

میدکو همواره نسبت به شناسایی و تامین محصولاتی که از اهمیت بیشتری نزد مشتریان برخوردار است و در اولویت آن‌ها قرار دارد، اقدام کرده و به دنبال آن است که تولید این محصولات را افزایش دهد. تولید شمش منیزیم، از نمونه‌‎­های برجسته تولید و عرضه میدکو در این زمینه بوده است؛ این موفقیت در حالی به دست آمد که پیش از این، تنها یک یا دو شرکت موفق به تولید شمش منیزیم در حجم و زمان محدود شده بودند و ما پس از بررسی شرایط بازار و همچنین نیاز مشتریان خود، با سرعت مناسبی نسبت به راه‌اندازی خط تولید این محصول اقدام کردیم. میدکو در حال حاضر با قدرت در تمام عرصه‌های مرتبط با بخش معدن فعالیت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اکتشاف، حمل‌ونقل، مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC) و…. اشاره کرد. همچنین به دنبال توسعه بازار سایر محصولات زنجیره فولاد خود (به غیر از شمش که در بورس کالای ایران عرضه می‌شود) نیز هستیم.

در حال حاضر فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد با چه موانعی در حوزه صادرات روبه‌رو هستند؟

نوسانات نرخ ارز، وضع محدودیت‌های صادراتی برای برخی محصولات معدنی و فلزی، دشواری‌های مربوط به مسائل بانکی بین‌المللی به واسطه تحریم­های ظالمانه، کمبود منابع مالی جهت توسعه اکتشافات معدنی و افزایش طرح‌های تولیدی، از یک سو و کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور طی سالیان اخیر از سوی دیگر، از جمله اصلی­ترین موانعی هستند که تولید و متعاقب آن صادرات را تحت تاثیر قرار می­دهند. با این وجود، اعمال سیاست‌های تشویقی و وضع تعرفه‌های ترجیحی بر محصولات فولادی در برخی از کشور‌های همسایه، حذف عوارض صادراتی و… عواملی هستند که می‌توانند بر رونق صادرات این محصولات اثرگذار باشند.

استراتژی کلان میدکو در حوزه صادرات و توسعه بازار‌های بین‌المللی چیست؟

هلدینگ میدکو در حال حاضر در منحنی دوم توسعه خود قرار گرفته است؛ در منحنی اول، ما به دنبال احداث و راه‌اندازی خطوط مختلف تولید اعم از فولاد، مس و… بودیم و در منحنی دوم، به دنبال توسعه تولید و فروش محصولات جدید و با ارزش افزوده بالا در بازار‌های داخلی و خارجی هستیم. همچنین مطالعات لازم جهت حضور در بازار‌های بین‌المللی انجام شده و بازار‌های هدف صادراتی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کشور‌های حوزه CIS، شرق آسیا و برخی کشور‌های اروپایی مشخص شده‌اند. امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها و کاهش تنش‌های سیاسی در سطح منطقه، بتوانیم ضمن توسعه تولید و فروش محصولات خود در بازار‌های داخلی، در بازار‌های خارجی نیز حضور موفق­تری داشته باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده