تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۱۳۴۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه بخش معدن پاکستان با میزبانی اجلاس سران

می متالز - محمد شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان و ژنرال سید عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، در نشستی که روز سه شنبه در اسلام آباد برگزار شد؛ بر امضای یادداشت‌های تفاهم برای تقویت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن کشور تاکید کردند.

به گزارش می‌متالز، به نقل از عرب نیوز، ژنرال سید عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، روز سه‌شنبه گفت که سرمایه گذاران خارجی در کمک به کشور برای بهره‌برداری از ثروت عظیم معدنی خود که حدود ۶ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود، نقش اساسی ایفا خواهند کرد.

در این مراسم سرمایه‌گذاران خارجی، دیپلمات‌ها و دیگر شخصیت‌های برجسته حضور داشتند.

این اجلاس توسط شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری که در ژوئن برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تشکیل شده بود؛ برگزار شد.

به ارتش پاکستان نقش کلیدی در این نهاد داده شده است و در تمامی پروژه‌ها تحت چارچوب جدید مشارکت خواهند داشت. فرمانده ارتش در این زمینه گفت: دیدگاه ما برای صنعت معدن فراتر از منافع مالی است. چراکه سرمایه‌گذاران خارجی جزء لاینفک معادن و پروژه‌های معدنی خواهند بود و سرمایه‌گذاری‌شان در شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری امن خواهد بود. ما یک سیستم سرمایه‌گذارپسند ایجاد خواهیم کرد که از عوارض غیرضروری جلوگیری کرده و شرایط مساعدی را فراهم کند.

وی در ادامه افزود: فرصت‌های گسترده‌ای برای اکتشاف در کشور ما وجود دارد و ما مطمئن خواهیم شد که این فرصت‌ها با تلاش مشترک محقق می‌شود.

در گذشته، یک سرمایه‌گذاری مشترک توسط دادگاه عالی پاکستان از توسعه Reko Diq - یکی از بزرگترین ذخایر دست‌نخورده مس و طلا در جهان - پس از یک پرونده قضایی در مورد نحوه اعطای قرارداد جلوگیری کرد. این اختلاف تنها پس از آن حل شد که باریک گلد در سال گذشته به مناقشه پایان داد و گفت که توسعه پروژه‌های معدن طلا و مس را براساس توافقنامه جدید آغاز خواهد کرد.

نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در این مراسم گفت که پاکستان باید از تجربه‌های تلخ گذشته خود درس بگیرد و از کشور‌های خاورمیانه که با بهره برداری از ثروت معدنی خود، اقتصاد خود را ساخته و تقویت کرده اند، الگو بگیرد.

شریف گفت: کشور‌هایی مانند عربستان سعودی و امارات با استفاده از منابع نفت و گاز الگویی برای سایر کشور‌ها از جمله پاکستان بوده‌اند.

وی ادامه داد: اگر تپه‌های شنی می‌توانند توسط برادران ما به الگو‌های بزرگ پیشرفت و رفاه تبدیل شوند، چرا ما نمی‌توانیم غبار خود را به طلا تبدیل کنیم!

خالد بن صالح المدیفر، معاون وزیر امور معدنی عربستان سعودی در وزارت صنعت و منابع معدنی، که در این اجلاس نیز حضور داشت، گفت که پادشاهی می‌خواهد امکان توسعه زنجیره ارزش معدنی مسوولانه را در پاکستان فراهم کند.

این مقام عالی رتبه گفت: بیایید تلاش‌های خود را برای استفاده از پتانسیل کامل پاکستان، عربستان سعودی و بخش معدنی منطقه متحد کنیم. ما با هم می‌توانیم راه خود را به سمت توسعه هموار و کشور‌های خود را به قطب‌های پررونق منابع معدنی، رونق اقتصادی و رشد پایدار تبدیل کنیم. من مشتاقانه منتظر هستم تا به زودی موفقیت برجسته بخش معدن پاکستان را جشن بگیرم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده