تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۱۳۷۵۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
عملکرد صنعت کاشی و سرامیک در چهارماه اخیر بررسی شد

تابستانی داغ در انتظار کاشی‏‏‌ساز‌ها

‌می‌متالز - صنعت کاشی و سرامیک، یکی از صنایعی است که گزارش فصلی بسیار خوبی را از خود منتشر کرده است. این صنعت با رشد سودآوری بسیار بالایی که به ثبت رسانده است، احتمالا یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری است.

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌رسد، این صنعت با توجه به احتمال رشد حاشیه سود در فصول آتی، بتواند به لحاظ بازدهی قیمتی نیز عملکرد قابل قبولی را به ثبت برساند و انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کند. با وجود این، حاشیه سود شرکت‌های کاشی‌ساز، نسبت به بهار سال گذشته کاهش اندکی را تجربه کرده است. این در حالی است که این شرکت‌ها به دلیل خرید به‌موقع و استفاده از موجودی‌های مواد اولیه در دوره‌های گذشته نرخ مصرف مواد اولیه شرکت را کنترل کرده اند.

تابستانی داغ در انتظار کاشی‏‏‌ساز‌ها

در میان نماد‌های کاشی و سرامیک در بورس، نماد «کلوند» با رشد حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و سود خالص، مواجه شده است. این نماد طی بهار سال‌جاری موفق شده است سود ۱۶۸ تومانی به ازای هر سهم را شناسایی کند که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۷۰ درصدی همراه بوده است. همچنین نماد «کساوه» با ثبات حاشیه سود همراه بوده و سودی معادل ۱۶۲ تومان به ازای هر سهم را به ثبت رسانده که نسبت به بهار سال‌جاری، رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرده است. نماد «کحافظ» نیز با وجود آنکه با افت حاشیه سود همراه شده، موفق شده است سود هر سهم خود را نسبت به بهار سال گذشته ۸۹ درصد افزایش دهد و به ۲۴ تومان برساند. این در حالی است که سود این شرکت در سال گذشته، حدود ۱۲ تومان به ازای هر سهم بوده است. این رشد بالا در کانون توجهات قرار گرفته است، اما با توجه به اتمام طرح توسعه این شرکت به نظر می‌رسد رشد سودآوری بالایی در انتظار این شرکت نباشد؛ هرچند کاشی سازی حافظ جزو بهترین نماد‌های کاشی ساز است. کاشی سعدی نیز برخلاف سال‌های گذشته روز‌های بهتری را تجربه کرده، به‌طوری که حاشیه سود این شرکت، با رشد قابل‌توجهی همراه شده است.

حاشیه سود ناخالص این شرکت با افزایشی چشمگیر از ۲۸ درصد به ۳۳ درصد افزایش یافته است. در طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، تولید محصولات متنوع‌تر با کیفیت بالا می‌تواند در آینده قیمت‌گذاری محصولات این شرکت تاثیرگذار بوده و حاشیه سود بالاتری را نصیب شرکت کند. به نظر می‌رسد، نماد «کحافظ» که بیشتر درخور توجه بوده است، جای خود را به نماد «کسعدی» و رشد‌های سودآوری بالای این نماد در آینده خواهد داد. کاشی پارس، نیز با ثبت رشد سودآوری ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، موفق شده است حاشیه سود خود را تا حدودی افزایش دهد. نگاهی به روند حاشیه سود و سودآوری کل این صنعت نیز نشان می‌دهد که کاشی ساز‌های بورسی موفق شده اند سودآوری خود را در بهار سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۲ درصد تقویت کنند. با این حال، به‌طور کلی حاشیه سود این صنعت در بهار سال‌جاری ثبات خود را حفظ کرده است و به نظر می‌رسد، مطابق با سال‌های گذشته این حاشیه سود در تابستان و پاییز تقویت شود که احتمالا به دلیل افزایش تقاضای ناشی از ساخت‌وساز در این فصل‌هاست. بر همین اساس، به نظر می‌رسد، فصل آتی فصل بسیار خوبی برای این صنعت باشد؛ هرچند رشد قیمتی سهام نماد‌های کاشی ساز به جو کلی بازار و ریسک‌های کلی آن بستگی دارد.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت گزارش‌های تابستان گزارش‌های خوبی باشند و انتظارات را در خصوص رشد سودآوری تقویت کنند، برخلاف تصور، گزارش‌های تیرماه گزارش‌های چندان جذابی نبوده اند. با این حال این گزارش‌ها قابل قبول هستند. اما گزارش‌های ماه‌های آتی، به‌خصوص مردادماه می‌توانند انتظارات را در مورد بهبود سودآوری تابستان و پاییز افزایش دهند. نکته قابل‌توجه گزارش‌های ماهانه صنعت کاشی و سرامیک مانند سایر صنایع، افت قابل‌توجه درآمد‌ها در تیرماه نسبت به خردادماه است. دلیل این افت احتمالا کاهش تولید به دلیل افت سطح انرژی مصرفی کارخانه‌ها و قطعی برق بوده و کاملا طبیعی است. افت درآمد تیرماه در اغلب صنایع به‌وضوح دیده شده است. اما در صنعت کاشی و سرامیک هنوز سطح درآمد‌ها نسبت به میانگین سال‌جاری بسیار بالاست و رشد درآمدی بسیار خوبی نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده است.

انتظار می‌رود، سطح درآمد ماهانه این صنعت رشد خوبی را در ماه‌های آتی به ثبت برساند؛ چرا که در روز‌های پایانی تابستان احتمالا مشکلات قطعی برق و افت تولید تا حدودی رفع خواهد شد. اگر این سناریو محقق و سطوح درآمدی بالا در ماه‌های آتی حفظ شود، احتمالا اتفاقات تابستان گذشته قابلیت تکرار داشته و این صنعت پتانسیل آن را دارد که تابستان بهتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل و بهار تجربه کند. نگاهی به گزارش‌های تیرماه نشان می‌دهد که کاشی و سرامیکی‌ها در تیرماه سال‌جاری، رشد درآمدی بسیار بالایی را نسبت به سال قبل به ثبت رسانده اند. «کپارس» با رشد درآمدی بالای ۷۰ درصد نسبت به تیرماه سال گذشته، در صدر رشد فروش قرار دارد. سایر نماد‌های بورسی نیز موفق شده اند رشد درآمدی خود را در محدوده تورم عمومی نگه دارند و گزارش‌های قابل قبولی را منتشر کنند.

در این میان، تنها «کترام»، با رشد اندک ۲۷ درصدی همراه بوده است. نماد «کسعدی» پس از «کپارس» با رشد ۵۷ درصدی درآمد نسبت به سال قبل، همراه شده است که با توجه به در حال توسعه بودن این شرکت، رشد بالای درآمدی کاشی سعدی در ماه‌های آتی می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. همچنین رشد درآمدی تیرماه نسبت به خرداد عمدتا بسیار ضعیف بوده و کمبود انرژی، عمده نماد‌ها را با افت درآمد همراه کرده است، به‌طوری که تنها «کحافظ» موفق به ثبت رشد درآمدی ۷ درصدی نسبت به خردادماه شده است. سایر نماد‌ها با افت حدود ۴ درصدی تا ۲۳ درصدی همراه بوده اند؛ به طوری که نماد «کپارس»، افت درآمدی بیش از ۲۳ درصد را در تیرماه نسبت به ماه قبل از آن تجربه کرده است. نکته مثبت گزارش‌های تیرماه، حفظ درآمد‌ها در محدوده میانگین سال‌جاری و حتی ثبت رشد‌های بالاتر از میانگین با وجود کاهش درآمد‌ها نسبت به خردادماه است. «کحافظ» با رشد ۱۸ درصدی نسبت به میانگین موفق شده است سطح درآمدی خود را در تابستان و با افت فشار انرژی در سطح بالایی حفظ کند که همین معیار به نوبه خود می‌تواند وزن بالایی را به شاخص‌های ارزش‌گذاری این شرکت اختصاص دهد. معیار‌های فوق در حالی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که «کساوه»، «کلوند» و «کحافظ» با P/ E در محدوده ۷ واحد مورد معامله قرار می‌گیرند.

این در حالی است که P/ E نماد‌های «کپارس» و «کترام» در محدوده ۹ و ۱۲ واحد قرار دارد. با توجه به مولفه‌های مثبتی که در «کحافظ» و «کپارس» مشاهده شد، این دو نماد با این میزان از P/ E قابلیت رشد زیادی داشته و می‌توانند گزینه مناسبی برای بررسی‌های بیشتر باشند. علاوه بر این، نماد «کسعدی» نیز با توجه به در حال توسعه بودن با P/ E بالایی مورد معامله قرار می‌گیرد که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد. نسبت P/ E آینده‌نگر نماد‌های این صنعت نیز نمایانگر آن است که «کلوند» و «کساوه» با پایین‌ترین میزان P/ E آینده‌نگر مورد معامله قرار می‌گیرند. اما عمده نماد‌های این صنعت P/ E آینده نگری در محدوده ۶ و ۷ واحد دارند، «کسعدی» نیز با سود ۷۸ تومانی احتمالا P/ E فورواردی در محدوده ۱۰ واحد خواهد داشت. گزینه‌های مناسب بسیاری در میان نماد‌های کاشی ساز وجود دارد که با توجه به متر و معیار گفته‌شده، می‌توان بهترین‌ها را از میان آن‌ها انتخاب کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده