تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۱۳۸۴۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد:

صف‌کشی صادرکنندگان در پشت در‌های بورس کالا/ برای رسیدن به فولاد ۵۵ میلیون تنی تنها یک گام نیاز داریم

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ایران یکی از کشور‌های معدنی است که توانسته با منابع در اختیار جایگاه خوبی را در جهان از آن خود کند به گونه‌ای که امروز میزان تولید فولاد به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده است.

به گزارش می‌متالز، نادر سلیمانی با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد و صادرات، اظهار داشت: مکانیزم دولت برای تنظیم بازار به صورتی است که هم تولیدکننده و هم صادرکننده ناراضی هستند و با تصمیمات دولت از جمله عرضه در بورس شاهد صف‌کشی صادرکنندگان در پشت در‌های بورس کالا هستیم.

وی گفت: نکته قابل توجه درباره رشد فولاد در کشور این است که ما در دوره قاجار اصلاً فولادسازی نداشته‎‌ایم و قبل از انقلاب هم تنها ۸۵۰ تا یک میلیون تن تولید فولاد داشتیم. اگر امروز محدودیت‌ها بر صنعت فولاد اعمال نمی‌شد، اکنون به تولید بیش از ۴۰ میلیون تن فولاد خام در کشور دست یافته بودیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: باید به اهمیت تولید فولاد در کشور بیشتر توجه شود، چرا که این صنعت ارزآوری بسیار بالایی از طریق صادرات برای کشور می‌تواند داشته باشد.

سلیمانی افزود: خوشبختانه امروزه بالفعل ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داریم و بالقوه ۴۵ میلیون تن نصب تجهیزات انجام شده است و برای رسیدن به ۵۵ میلیون تن، یک گام نیاز داریم که قابل دسترسی است، اما باید مشکلات زیرساختی تولید حل شود.

به گفته این فعال فولادی، از کل میزان تولید بر اساس جمعیت ۱۶ میلیون تن مصرف داخلی و ۱۴ میلیون تن ظرفیت صادرات وجود دارد و خوشبختانه از ۴ میلیون تن واردات فولاد در سال ۱۳۵۵ امروز به صادرکننده فولاد، تبدیل شده ایم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: به طور کلی جایگاه ما در دنیا جایگاه خوبی است و پشت سر ما کشور‌هایی مانند فرانسه و ایتالیا قرار دارند. البته زمانی از این کشور‌ها به عنوان بزرگان صنعت فولاد دنیا یاد می‌شد، اما اکنون ما این زمینه و این ظرفیت را داریم که این مقام خود را حفظ کنیم و اگر در سال ۱۴۰۴ هم که برنامه ۵۵ میلیون تن تحقق پیدا کند، قطعاً به آن رتبه‌های بالاتری خواهیم رسید.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده