تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۱۴۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل تکنیکال سهام پکرمان مردادماه ۱۴۰۲/ شناسایی هدف بلندمدت سهام گروه صنعتی بارز

‌می‌متالز - گروه صنعتی بارز با نماد «پکرمان» با ارزش بازار هفت هزار و ۳۳ میلیاردی در بازار دوم بورس قرار دارد. تحلیل تکنیکال سهام پکرمان در بازه بلندمدت نشان از تکمیل الگوی پرچم خروج از آن دارد.

به گزارش می‌متالز، گروه صنعتی بارز از چندین شرکت تابعه از جمله مجتمع صنایع لاستیک کرمان، شرکت لاستیک بازر کردستان و شرکت لاستیک سیرجان تشکیل شده است.

تحلیل تکنیکال شاخص لاستیک و پلاستیک

روند صعودی بازار سهام از آبان‌ماه سال گذشته استارت خورد. نماد‌های صنعت لاستیک و پلاستیک نیز از این روند مستثنی نبودند. روند صعودی تا میانه اردیبهشت ماه ادامه داشت و دو روند اصلاحی کوچکتر را در دل خود جای داده بود. با این حال در تحلیل تکنیکال چارت شاخص این صنعت از اندازه موج نزولی پیش از استارت روند نزولی استفاده شده است. علت این امر تشابه اندازه اصلاح چارت از میانه اردیبهشت تا کنون به اندازه آخرین موج نزولی پیش از آغاز روند صعودی است.

با ترسیم یک چنگال پولبک، می‌توان نقاط پرپتانسیل احتمالی بازگشت را حدس زد. ترسیم یک اسلایدینگ پارالل در کنار خط میانی چنگال پولبک، یک سطح بازگشتی مهم را به تکنیکالیست معرفی می‌کند؛ بنابراین دو سناریو مطابق آنچه در تصویر چارت مشخص شده، قابل انتظار است. سناریوی صعودی که از احتمال وقوع بیشتری نیز برخوردار است، برخورد نماگر صنعت لاستیک و پلاستیک به اسلایدینگ پارالل رسم شده و سپس شکستن خط روند نزولی قرمزرنگ است. در این سناریو تارگت شاخص، لمس موازی بالایی خط میانی است.

تحلیل تکنیکال سهام پکرمان مردادماه ۱۴۰۲/ شناسایی هدف بلندمدت سهام گروه صنعتی بارز

بنابراین دو سناریو مطابق آنچه در تصویر چارت مشخص شده، قابل انتظار است. سناریوی صعودی که از احتمال وقوع بیشتری نیز برخوردار است، برخورد نماگر صنعت لاستیک و پلاستیک به اسلایدینگ پارالل رسم شده و سپس شکستن خط روند نزولی قرمزرنگ است. در این سناریو تارگت شاخص، لمس موازی بالایی خط میانی است.

سناریوی نزولی، اما در صورتی رخ خواهد داد که شاخص، اسلایدینگ خود را از دست بدهد. در این صورت سهامداران این صنعت، باید منتظر پایان اصلاح در محدوده ۳۴۳ تا ۳۵۱ هزار واحدی باشند. این محدوده در گذشته سقف مهمی در روند نزولی بوده است. کما اینکه روند صعودی پیشین، دقیقا در همین محدوده یک گره معاملاتی تشکیل داده است.

تحلیل تکنیکال سهام پکرمان

از منظر تکنیکال در تایم‌فریم هفتگی، قیمت سهام پکرمان گویای یک الگوی پرچم است. میله این پرچم از روند صعودی تندوتیز سهم که از سال ۹۷ آغاز شده است تشکیل شده است. نماد «پکرمان» نیز از ریزش سال ۹۹ مستثنی نبود و با شروع ریزش فاز پرچم این الگو شروع به آرامی در چارت قیمت سهم، نمایان شد.

بخش دوم این الگو خود از سه فاز متفاوت تشکیل شده است. یک فاز اسپایک ریزشی در میان دو فشردگی به شکل مثلث، آن‌طور که در تصویر مشخص است، قسمت دوم الگوی پرچم «پکرمان» را تشکیل داده‌اند. سرانجام روند صعودی اخیر بازار سرمایه که از آبان‌ماه سال گذشته استارت خورد به این سهم نیز سرایت کرد و سهام گروه صنعتی بارز وارد روند تازه‌ای شد. عبور قیمت از محدوده هزار و ۷۰۲ تا هزار و ۷۱۹ تومان، مهر تاییدی (CHOCH) بر اعتبار تغییر روند بود. چرا که محدوده یادشده آخرین سووینگ سقف تاییدشده در روند نزولی پیشین بود.

تحلیل تکنیکال سهام پکرمان مردادماه ۱۴۰۲/ شناسایی هدف بلندمدت سهام گروه صنعتی بارز

در حال حاضر قیمت در جریان روند صعودی اخیر خود موفق شد به خوبی ضلع بالایی الگوی پرچم را شکسته و از آن عبور کند. همچنین روند اصلاحی بازار سهام که از میانه اردیبهشت‌ماه سال جاری استارت خورد، پولبک به آن را تکمیل کرد.

در تکنیکال به سبک هارمونیک، هنگامی که سهم از الگوی پرچم خود خارج می‌شود، برای تعیین تارگت قیمتی آن از اندازه میله پرچم کمک می‌گیرند. این تکنیک پتانسیل دستیابی به هدف رویایی ۵۱ هزار تومان به ازای هر برگه سهم «پکرمان» را برای سهامداران فعال می‌کند.

آنچه باید در این دیدگاه تحلیلی به آن توجه داشت، بعد زمانی آن است. روند صعودی پیشین «پکرمان» نزدیک به دو سال و نیم طول کشید و طی این مدت، سهم رشد دو هزار و ۸۶ درصدی را تجربه کرد. از ناحیه شکست الگوی پرچم تا تارگت آن نیز مسیری دو هزار و ۱۰۰ درصدی پیش روی سهام پکرمان است؛ بنابراین انتظار دستیابی یک‌شبه به این اهداف از اساس اشتباه است.

در نگاهی دیگر مقایسه میان موج اول دو روند صعودی فعلی و گذشته، نکات جالبی را به دست تکنیکالیست‌ها می‌دهد. همان‌گونه که در تصویر مشخص است موج اول روند صعودی قبلی طی ۲۴ هفته کاری، رشدی ۱۵۸ درصدی را برای سهامداران پکرمان به ارمغان آورده است. در موج اول از روند صعودی فعلی سهم نیز اعداد مشابه را نشان می‌دهد. این بار طی ۲۶ هفته کاری نماد «پکرمان» رشدی ۱۸۳ درصدی را تجربه کرد.

همچنین اگر نقطه شروع و پایان هر موج را در دو روند صعودی به هم متصل کنیم، زاویه هر دو خط رسم شده بسیار نزدیک به یکدیگر است؛ ۶۰ و ۶۱ درجه.

تحلیل تکنیکال سهام پکرمان مردادماه ۱۴۰۲/ شناسایی هدف بلندمدت سهام گروه صنعتی بارز

بر اساس این مقایسه می‌توان نتیجه گرفت که شتاب حرکتی این دو روند می‌تواند همانگونه که تا اینجای کار شباهت زیادی داشته است، در آینده نیز با تقریب خوبی مشابه باشد.

سلب مسوولیت: کلیه مطالب درج شده در این سایت جنبه تحقیقاتی، علمی و خبری دارد و برای فعالیت مستقیم در هیچ بازاری توصیه نمی‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده