تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۳۱۴۷۴
سرویس خبر : انرژی
بازار انرژی اروپا

زمستان گرم، قیمت گاز طبیعی را کاهش داد

می متالز - به دلیل گرم‌تر بودن زمستان امسال در اروپا، مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخش خانگی با کاهش روبه‌رو شد و قیمت‌های آن رو به افول نهاد.
زمستان گرم، قیمت گاز طبیعی را کاهش داد

به گزارش می متالز، قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا در نیمه دوم سال 2018 کاهش داشت. قیمت گاز طبیعی روسیه که در ماه سپتامبر 2018 به بیش از 9.5 دلار بر هر میلیون BTU رسیده بود، تا پایان سال تا حدود 30 درصد افت پیدا کرد. این در حالی بود که کاهش قیمت تنها در ماه دسامبر حدود 3.5 درصد بود؛ چرا که زمستان 2018 در اروپا، هوا گرم‌تر از حد معمول بود و تا آخر سال نیز این روند ادامه داشت و این امر به نوبه خود منجر شد تا مصرف گاز طبیعی کاهش یابد. ضمن اینکه این کاهش مصرف، از کاهش بیشتر موجودی مؤثر گاز طبیعی در اروپا نیز جلوگیری کرد. تا ماه دسامبر 2018، موجودی گاز طبیعی در اعضای اتحادیه اروپا به حدود 70 درصد ظرفیت مخازن رسیده بود؛ در حالی که در ماه قبل از آن، این میزان بیش از 81.5 درصد ظرفیت کل بود.

نمودار شماره 1، تغییرات قیمت گاز طبیعی روسیه در نیمه دوم سال 2018 را نشان می‌دهد. قیمت گاز طبیعی بر مبنای هر یک میلیون BTU (واحد معیار افزایش گرما در بریتانیا) محاسبه می‌شود. یک BTU معادل گرمای مورد نیاز برای افزایش دمای یک پوند (حدود 453 گرم) آب به میزان یک درجه فارنهایت است.

به رغم روابط سرد روسیه و اتحادیه اروپا، در سال 2018 صادرات گاز از روسیه به اروپا و ترکیه به بیشترین رکورد خود یعنی 201.8 میلیارد متر مکعب رسید. با وجود مصمم بودن اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، بسیاری از اعضای این اتحادیه در حال پیشبرد پروژه‌های حوزه انرژی خود بودند. به عنوان مثال، آلمان به حمایت از پروژه خط لوله نورد استریم 2 (Nord Stream) ادامه داده است. این خط لوله، به منظور انتقال گاز طبیعی از روسیه به سواحل شمالی آلمان در نظر گرفته شده است. این خط لوله با مخالفت آمریکا و برخی اعضای اتحادیه اروپا مواجه است که تلاش دارند وابستگی اروپا به منابع گازی روسیه را کاهش دهند. روسیه در حال حاضر حدود 40 درصد گاز اروپا را تامین می‌کند و نروژ با 25 درصد و کشورهای عربی الجزایر و قطر با 12 و 5 درصد دیگر تامین‌کنندگان اصلی آن هستند.

واردات LNG (گاز طبیعی مایع) از آمریکا و همچنین قطر، از دیگر منابع تامین گاز اروپا هستند. اما آلمان به حمایت از پروژه نورد‌ استریم 2 (Nord Stream) به دلیل ارزان بودن این منبع انرژی اصرار دارد. به گفته برخی تحلیل‌گران، به دلیل گران بودن قیمت LNG وارداتی آمریکا، در حال حاضر حدود 70 درصد واردات LNG اروپا بلا استفاده مانده است.

اکنون روسیه، می‌خواهد از پروژه گازی دیگری برای توسعه نفوذ خود در اتحادیه اروپا استفاده کند: پروژه "تُرک استریم". این خط لوله که از دریای سیاه بین مرز آبی روسیه و ترکیه عبور می‌کند، سال گذشته آغاز شد و انتظار می‌رود تا انتهای سال جاری میلادی، صادرات گاز از این مجرا نیز آغاز شود.

عناوین برگزیده