تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۴۸۸۱
سرویس خبر : انرژی

صادرات نفت ایران به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید

‌می‌متالز - تحریم‌های محدودکننده صادرات نفت ایران از سوی این کشور هنوز به صورت رسمی پابرجاست.

به گزارش می‌متالز، بلومبرگ به نقل از شرکت‌های رهیابی محموله‌های نفتی نوشت، صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی افزایش یافته است.

به نوشته این گزارش، این افزایش برای آمریکا ناخوشایند است، زیرا تحریم‌های محدودکننده صادرات نفت ایران از سوی این کشور هنوز به صورت رسمی پابرجاست.

با این حال، این محموله‌های بیشتر، تاثیر کاهش تولید توسط عربستان، روسیه و سایر کشور‌های عضو اوپک پلاس را آرام‌تر می‌کند.

صادرات نفت ایران به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید

میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه‌های میلادی

نفت: رنگ مشکی/ میعانات گازی: رنگ آبی

تنکر ترکرز که آمار‌های محموله‌های نفتی را برای دولت‌ها، بیمه‌گران و سایر موسسات فراهم می‌کند، براورد کرده است، ایران در ۲۰ روز نخست ماه آگوست (ماه جاری میلادی) ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است.

اگر این روند ادامه پیدا کند، رقم صادرات ایران از هر ماه دیگری در سال جاری میلادی فراتر خواهد رفت و بسیار بیشتر از رقمی خواهد بود که سایر شرکت‌های تحلیلی حمل و نقل نفت اعلام می‌کنند.

رونق صادرات نفت ایران

به نوشته این گزارش، از قبل هم مشخص بود که محموله‌های (صادراتی) ایران در حال افزایش است، اما آمار‌های مربوط به ماه آگوست در صورتی تا پایان ماه حفظ شود، نشان‌دهنده یک افزایش بیشتر و بالاتر است. آمار ۲۸ روز گذشته نشان می‌دهد، میزان محموله‌ها ۲.۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

ردیابی محموله‌های نفتی ایران بسیار سخت است، زیرا تعداد زیادی از نفتکش‌های این کشور معمولا فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند.

تنکرترکرز، تصاویر ماهواره‌ای را بررسی می‌کند و آمار‌ها را به صورت دستی جمع‌آوری می‌کند و این بدان معناست که به سیستم‌های شناسایی خودکار یا AIS متکی نیست.

سمیر مدنی، یکی از بنیانگذاران تنکر ترکرز، هیچ کدام از این محموله‌های صادراتی از مخازن ذخیره‌سازی شناور بر روی آب دریافت نشده‌اند هرچند امکان دارد که برخی از مخازن در خشکی بارگیری شده باشند.

بیشترین سهم محموله‌های صادراتی ماه آگوست نفت خام بوده است و تنها کمی بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز به میعانات گازی (نوعی نفت بسیار سبک) اختصاص دارد.

چند روز پیش، موسسه کپلر نیز اعلام کرد، صادرات نفت ایران به چین به بالاترین رقم در حداقل یک دهه اخیر رسیده است.

بر اساس برآورد‌های کپلر، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان یعنی چین در این ماه حدود ۱.۵ بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ به شمار می‌رود.

به نوشته بلومبرگ، ایران امسال صادرات نفت را افزایش داده، زیرا از نظر ژئوپلیتیکی قوی‌تر شده است و بیشتر محموله‌های آن به سوی چین می‌رود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه ماه آگوست اعلام کرد، ایران در ماه گذشته میلادی یعنی جولای (تیر ماه) روزانه ۳.۰۴ میلیون بشکه تولید کرده که نسبت به ماه ژوئن تغییر نداشته است.

این در حالی است که این نهاد بین‌المللی در گزارش ماه گذشته خود میزان تولید نفت ایران در ماه ژوئن را ۳.۰۱ میلیون بشکه اعلام کرده بود.

بر این اساس، ایران چهارمین تولیدکننده نفت اوپک است و برای گرفتن جایگاه سومی از امارات تنها به تولید ۲۰ هزار بشکه نفت در روز نیاز دارد.

در همین راستا، مدیرعامل شرکت ملی نفت اخیرا از افزایش تولید نفت ایران تا پایان شهریور امسال به ۳.۵ میلیون بشکه در روز خبر داد.

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در یک نشست خبری گفت: صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم ۲ برابر شده و میزان تولید تا پایان شهریور به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده