به گزارش می متالز، محمدرضا کیهان؛ مدیر بیمههای اموال تجارتنو دراین ارتباط گفت: براساس ماده ۱۲ کنوانسیون بینالمللی نایروبی که درباره انتقال لاشه کشتیهای مغروقه است، مالک ثبت شده کشتی با ظرفیت ناخالص ۳۰۰ تن و بالاتر که پرچم یک دولت عضو کنوانسیون را دارد، ملزم است که بیمه یا تضمین مالی دیگری برای پوشش مسوولیت انتقال لاشه کشتی داشته باشد.
براساس کنوانسیون بینالمللی مصوب سال ۲۰۰۱ میلادی درباره مسوولیت مدنی برای خسارات آلودگی نفت سوخت کشتی، مالک هر کشتی، نفتکش و شناور، باید برمبنای ظرفیت ناخالص کشتی بیمهنامه یا تعهدنامه معتبر ارائه کند؛ بنابراین مالکان کشتی ملزم هستند علاوه بر بیمه P&I، گواهینامه Bunker CLC جهت نشتی سوخت کشتیها را نیز در اختیار داشته باشند.
کیهان درخصوص شرایط اخذ مجوزهای مذکور اعلام کرد: شرکتهای بیمه باید ضمن دارا بودن دانش و تخصص فنی در رشته مربوطه، داشتن سنوات فعالیت در رشته کشتی، اسناد و مدارک مثبته خود را به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال کنند که این سازمان پس از بررسی اسناد، مدارک و داشتن تمامی شرایط نسبت به اعطای مجوزهای فوق اقدام میکند.
وی درخصوص فرآیند دریافت مجوز فوق گفت: با توجه به عملکرد مثبت بیمه تجارتنو، سازمان بنادر و دریانوردی مجوز لازم برای صدور تضمین مالی در ارتباط با ماده ۱۲ کنوانسیون نایروبی سال ۲۰۰۷ و کنوانسیون نفت سوخت (Bunker CLC) سال ۲۰۰۱ را به بیمه تجارتنو اعطا کرد.
تجارتنو با در اختیار داشتن این مجوز میتواند کلیه کشتیهایی را که در بنادر ایران به ثبت رسیدهاند، تحت پوشش قرار دهد. کیهان ارتقای جایگاه دپارتمان کشتی بیمه تجارتنو را از اهداف سال آینده برشمرد و گفت: هماکنون تجارت نو در فهرست ۷ شرکت فعال و برتر از لحاظ پرتفوی بیمهای در رشته کشتی جای دارد که قرارگرفتن درمیان ۳شرکت برتر در این رشته از برنامههای سال ۹۸ است.