تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۳۷
بازدید: ۲۳۸۱
کد خبر: ۳۱۵۳۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل تاصیکو در جلسه هم اندیشی بررسی نقش زغال مطرح کرد؛

نقش ویژه زغال سنگ در تولید انرژی در دنیا / سهم صفر درصدی ایران در تولید انرژی از زغال سنگ

‌می‌متالز - یکی از منابع اصلی تولید برق در جهان، زغال سنگ است که سرمایه‌گذاری برای استخراج این ماده معدنی در دنیا ادامه دارد، اما ایران با توجه به ذخایر بالایی که از این عنصر در اختیار دارد، هیچ استفاده‌ای برای تولید انرژی از زغال سنگ انجام نداده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو، امیرحسین نادری مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین در نشست تخصصی نقش زغال سنگ در تولید انرژی که با حضور با مدیران ارشد تاصیکو برگزار شد، گفت: در حال حاضر %۳۶ الکتریسیته جهان از طریق زغال سنگ تامین می‌شود. همچنین ۷۱ درصد فولاد جهان نیز با استفاده از این ماده ارزشمند در حال تولید است. یکی دیگر از صنایع مهم که انرژی مورد نیاز خود را از طریق زغال سنگ تامین می‌کند، صنعت سیمان است.

وی به سهم تولید الکتریسیته از زغال سنگ توسط کشور‌های اصلی دنیا در بازه زمانی ۱۹۸۵ تا ۲۰۲۲ اشاره کرد و گفت: بریتانیا و آمریکا و چین در تولید الکتریسته از زغال روند کاهشی را در پیش گرفتند، اما این روند برای کشور‌های ژاپن و ترکیه افزایشی بوده است. متاسفانه مصرف زغال سنگ در ایران برای تولید انرژی همواره صفر بوده است.

نائب رییس هیات مدیره تاصیکو به ذخایر زغال سنگ در ایران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ایران ۱۲ میلیارد تن زغال سنگ دارد که حدود ۳ میلیارد تن آن در منطقه طبس واقع شده است که تاصیکو بزرگ‌ترین بازیگر زغال در کشور است. اما سهم ما از تولید انرژی در حوزه زغال، صفر است و این را می‌توان ناشی از داشتن انرژی گاز در کشور دانست که سعی نکردیم به سمت زغال سنگ برویم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صدر تامین تاکید کرد: سهم چین، آمریکا و هند از تولید گاز co۲ به ترتیب ۴۸۰۰، ۱۶۰۰ و ۱۲۰۰ میلیون تن است و ایران با توجه به اینکه هیچ سهمی در تولید برق از زغال سنگ ندارد، رتبه نهم را دارد. زغال سنگ به ازای هر مگاوات ساعت، ۱۰۲۳ کیلو co۲ تولید می‌کند این درحالیست که میزان co۲ تولید شده از نفت ۱۱۶۰ کیلو است که نشان می‌دهد میزان انتشار آلودگی نفت از زغال سنگ بسیار بیشتر است.

امیرحسین نادری به پیش‌بینی‌ها در مسیر جهانی عرضه انرژی تا سال ۲۰۵۰ اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود عرضه انرژی تا سال ۲۰۵۰، حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. همچنین مصرف انرژی در اقتصاد‌های پیشرفته ۵ درصد کاهش و در اقتصاد‌های درحال توسعه، ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌یابد. آژانس بین المللی انرژی معتقد است که نمی‌توان مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش داد و بهترین راهی که پیشنهاد شده است استفاده از تکنولوژی CCUS است که طبق پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ این فناوری به تنهایی ۱۵% از سهم کل کربن انتشار یافته در دنیا را کاهش خواهد داد.

نادری در ادامه این نشست مطرح کرد: ما امروز به دنبال کشف زنجیره زغال هستیم و اگر نتوانیم این زنجیره را در کشور پیاده کنیم باید اشراف کاملی روی آن داشته باشیم و بدانیم دنیا به کدام سمت رفته است و می‌رود.

مدیرعامل تاصیکو به هدف اصلی کاهش مصرف زغال سنگ اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل این کاهش، جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بوده که منجر به گرم‌تر شدن زمین می‌شود، اما برای کاهش انتشار این گاز‌ها می‌توان به سرمایه گذاری در صنعت زغال سنگ، استفاده از زغال سنگ مرغوبتر، بهبود راندمان تولید و حبس کردن گاز‌های منتشره اشاره کرد.

نائب رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به تبدیل زغال سنگ به گاز در معادن زیرزمینی اشاره کرد و گفت: این موضوع جای کار بسیار دارد و زمانی که می‌گوییم باید کار دانش بنیان باید انجام شود، منظور چنین موضوعاتی است. کاری که ابتدا تا انتهای آن در سیستم خودمان موجود است، اما دانش آن را نداریم. در این موارد باید از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و شتاب‌دهنده صدر فردا استفاده کنیم.

نادری تاکید کرد: دنیا درحال استحصال متانول از زغال سنگ است که بسیار اقتصادی‌تر است. همانطور که می‌دانید بزرگ‌ترین متانول‌سازی‌های کشور به خاطر افزایش قیمت گاز تعطیل شده است. پس می‌توانیم از ظرفیتی که داریم استفاده کنیم و همکاری‌های خوبی را با هلدینگ تاپیکو و شرکت‌های تابعه آن تعریف کنیم و یک پلنت تولید متانول از زغال سنگ با همکاری تاپیکو احداث کنیم. همچنین در صنعت سیمان نیز می‌توان از زغال استفاده کرد. در حال حاضر ۴ میلیارد تن سیمان در جهان در حال تولید است که سهم ایران ۶۰ میلیون تن است. ۹۰ درصد انرژی تولیدکنندگان سیمان در دنیا از زغال سنگ است، اما در ایران هیچ پلنت سیمانی برپایه زغال نداریم.

مدیرعامل تاصیکو تصریح کرد: وظیفه صنعت طرح مساله برای جامعه دانشگاهی است. ما حاضر به تامین زغال برای احداث کارخانه سیمان برپایه زغال هستیم و باید از نخبگان دعوت کنیم تا روی این موضوع کار کنند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در بحث کک اسفنجی، گرین کک و نیدل کک جای کار بسیار وجود دارد و باید روی این موضوعات کار شود. باید مسیر انرژی را در کشور از سمت گاز و برق به سوی زغال ببریم و از ظرفیتی که در زغال سنگ داریم برای تولید انرژی استفاده کنیم. همچنین در بخش‌های مختلف زغال پروژه‌های زیادی تعریف شده است که با افزایش قیمت زغال باعث شده که استخراج زغال در کشور سودآور شود.

وی در پایان به نقشه مصرف زغال در دنیا اشاره کرد و افزود: مصرف زغال در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۲ در کشور‌های چین ۸.۸ درصد، هند ۸.۳ درصد، اندونزی ۵۲ درصد، اتحادیه اروپا ۲.۳، آلمان ۳.۵ درصد، ترکیه ۳.۲ درصد و ایتالیا ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است. اما مصرف زغال در ایران نسبت به کشور‌های همسایه خود مانند پاکستان، قطر، امارات، ترکیه و … بسیار کم است و این با توجه به میزان ذخایری که در دست داریم، فاجعه است.

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

عناوین برگزیده