تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۱۵۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نمای واهی شرکت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی؛

افزایش سرمایه نمی‌تواند عامل تأثیرگذار بازار شناخته شود

‌می‌متالز - مهم‌ترین نکته‌ای که برای افزایش سرمایه از این محل انجام می‌شود در گام اول باعث می‌شود شرکت احیاناً ذیل ماده ۱۴۱ است از زیان انباشته خارج شود و به اتکای این خروج از زیان انباشته با تأمین مالی که انجام می‌دهد بتواند شرکت را از حالت عادی خارج کند.

به گزارش می‌متالز، رسول رحیم نیا کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تأثیر افزایش سرمایه شرکت‌ها بر روند بازار را این‌چنین ارزیابی کرد: به نظر نمی‌رسد که افزایش سرمایه بتواند به‌عنوان عامل تأثیرگذار در بازار شناخته شود. بیشتر در شرایط خوب بازار است که روند قیمت سهم را مضاعف می‌کند. در روند رکودی خبر افزایش سرمایه تأثیر آن‌چنانی روی روند قیمتی سهم ندارد و سهام به تبعیت از کل بازار واکنش نشان می‌دهد.

در بازار رکود و منفی انتظار آن را نمی‌توان داشت که خبر افزایش سرمایه روند قیمتی سهم را بر خلاف جریان کلی بازار ایجاد کند و به نظر من تأثیرگذار نیست. نکته‌ای که وجود دارد به‌واسطه افزایش سرمایه بخشی از منابع که قرار بود از شرکت خارج شود در داخل شرکت می‌ماند و صرف پروژه در دست اجرای شرکت و در بلندمدت باعث ارزش افزوده برای سهامدار می‌شود.

برای برخی شرکت‌ها که از آورده نقدی افزایش سرمایه انجام می‌دهند با این هدف منابع نقدی به‌حساب شرکت واریز می‌شود که بتواند طرح‌های در دست اجرا که باعث ایجاد ارزش افزوده برای شرکت و سهامداران می‌شود را توسعه دهد.

اینکه در سال‌های گذشته زمانی خبر می‌آمد که شرکت افزایش سرمایه دارد تا زمانی که این گزارش در مجمع قرائت شود باعث می‌شد که تب و تابی در قیمت سهام اتفاق می‌افتد و قیمت آن به‌صورت فزاینده بالا برود علت این است که سهامداران انتظار دارند به‌واسطه منابع نقدی که جذب این شرکت می‌شود طرح‌های در دست اجراست را باعث می‌شود که سود سهم افزایش یابد و اثرات خود را روی سهام نشان دهد.

معایب و مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

آن چیزی که در تئوری اتفاق می‌افتد با شرایط بازار همخوانی ندارد. اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام می‌شود نمای واهی از شرکت را نمایان می‌کند. بدهی‌ها به‌روز هستند؛ اما دارایی‌ها به‌روز نیستند و با بهای تمام شده شناسایی می‌شوند. در کشوری مثل ایران که تورم خیره‌کننده‌ای دارد صورت‌های مالی شفاف نیستند و این باعث می‌شود که چیزی تحت عنوان ارزش جایگزینی مطرح شود. این موضوع موجب می‌شود دورنمای درستی از شرکت منعکس نگردد.

وی ادامه داد: افزایش سرمایه که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام می‌شود معایب و مزایای خاص خود را دارد. به نظر می‌رسد وقتی روند افزایش سرمایه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم روند افزایش سرمایه طی تب و تابی که در بازار ایجاد می‌شود از آن تب‌وتاب افتاده است. زیرا اثر خاصی روی روال جاری شرکت ندارد که بلافاصله اثر خود را روی قیمت سهم بگذارد. خبر افزایش سرمایه بیشتر جنبه روانی دارد.

در این روند وقتی شرکتی افزایش سرمایه می‌دهد، حسابرس آن را برای ارائه به مجمع تأیید می‌کند که واقعاً این افزایش سرمایه در محلی که تمهید شده خرج شود، فرآیند نظارتی وجود ندارد که این افزایش سرمایه واقعاً در آن محل صرف شده است یا خیر. افزایش سرمایه‌ها لزوماً در طرح‌ها و پروژه‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌شوند و نمی‌توان انتظار داشت که این افزایش سرمایه دقیقاً منجر به ارزش‌افزوده برای شرکت شود؛ لذا احساس می‌کنم در بلندمدت عملکرد شرکت نشان می‌دهد که افزایش سرمایه‌هایی که بعضی از شرکت‌ها در طرح‌های بهره‌ور سرمایه‌گذاری می‌کنند به هدف خود نمی‌رسد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که آن شرکت سودآور باشد و اثرات قیمتی خود را پدیدار کند.

مخاطراتی که به واسطه منابع نادرست افزایش سرمایه ایجاد می‌شود

این کارشناس اظهار کرد: افزایش سرمایه اگر از منابع درستی انجام نشود ممکن است مخاطراتی برای شرکت‌ها به وجود آورد. مهم‌ترین نکته‌ای که برای افزایش سرمایه از این محل انجام می‌شود در گام اول باعث می‌شود شرکت احیاناً ذیل ماده ۱۴۱ است از زیان انباشته خارج شود و به اتکای این خروج از زیان انباشته با تأمین مالی که انجام می‌دهد بتواند شرکت را از حالت عادی خارج کند.

برای شرکتی که عملیات جاری آن زیان‌ده است حتی انجام افزایش سرمایه هیچ مزیتی به بار نمی‌آورد. اینکه یک شرکت از زیان انباشته خارج شود؛ اما به‌واسطه عملیات زیان‌ده خود دوباره زیر بار زیان انباشته قرار بگیرد این بار هیچ‌گونه راهکاری برای خروج از زیان انباشته ندارد. دومین نکته این است که این که از چه طبقه‌ای این افزایش سرمایه انجام می‌شود.

تنها طبقه‌ای که استهلاک ندارد و باعث می‌شود که سال‌های آینده هزینه‌ای به شرکت تحمیل نشود افزایش سرمایه از محل زمین است که می‌تواند یک گام پرشی و پشتوانه‌ای جهت دریافت تسهیلات و انتشار اوراق برای شرکت ایجاد کند که بتواند طرح‌های توسعه‌ای خود را بهبود دهد یا ایجاد کند. برای شرکت‌هایی که از محل دارایی‌های غیر از زمین افزایش سرمایه می‌دهند اگر شرکتی نتواند عملیات جاری خود را به سودآوری برساند نه تنها هیچ مزیتی برای شرکت ایجاد نکرده؛ بلکه به‌واسطه هزینه‌هایی که به شرکت تحمیل کرده شرایط شرکت را بغرنج‌تر می‌کند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده