تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۱۶۱۳۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ماجرای افزایش قیمت خودرو‌های اسقاطی چیست؟ / کل ماجرا غیرواقعی است؟

‌می‌متالز - دارندگان خودرو‌های فرسوده می‌توانند خودروی خارجی وارد کنند. این بمب خبری است که در چند روز گشته قیمت خودرو‌های اسقاطی را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رسانده است. اما آیا دارندگان خودروی فرسوده می‌توانند خودروی خارجی وارد کنند؟

به گزارش می‌متالز، چند روز قبل وزارت صمت، آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده را به مجلس فرستاد و جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در یک گفتگوی اینستاگرامی برخی ازبند‌های این لایحه ارسالی به مجلس را بررسی کرد.

در اظهارات این نماینده بخشی به شرایط واردات خودرو توسط افراد حقیقی اشاره شده و گفته شده بود که هر فرد حقیقی می‌تواند یک خودروی خارجی وارد کند، اما شرط این واردات این است که حتما یک خودروی اسقاطی داشته و این خودرو را اسقاط کند.

پس از این خبر بود که قیمت خودر‌های اسقاطی در بازار به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رسید و دارندگان خودرو‌های فرسوده را امیدوار کرد که می‌توانند در ازای اسقاط خودروی خود، یک خودروی صفر خارجی وارد کنند.

اما بررسی آیین‌نامه‌های قبل و اظهارات مقامات دولتی نشان می‌دهد که چنین چیزی واقعیت ندارد و هنوز قانون آن تصویب نشده است.

 به دنبال این موضوع برخی افراد سودجو و دلالان، حقیقت آیین‌نامه را کمی دستخوش تغییر داده و با شایعه‌پراکنی اعلام کردند که با داشتن خودروی فرسوده می‌توانید برای واردات خودرو‌های کارکرده خارجی با عمر حداکثر پنج سال اقدام کنند؛ بر این اساس این موضوع آغازی برای انتشار آگهی‌های فروش خودرو‌های فرسوده در برخی سایت‌های خرید و فروش شد؛ تا جایی که قیمت برخی خودرو‌های مدل پایین همچون پیکان‌های دهه ۵۰ و ۶۰ به شکل عجیبی افزایش یافته و حتی تا ۵۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

این رسانه تاکید کرده که آگهی‌های فروش خودرو‌های فرسوده با قیمت‌های بسیار بالا شایعه است و مردم نباید فریب این آگهی‌ها و سودجویان را بخوردند.

ماجرای واردات خودرو با خودروی اسقاطی چیست؟

اگر آیین‌نامه جدید خودرو را مطالعه کنیم در آن شرط شده که واردات خودرو خارجی در ازاء اقساط تعداد خاصی خودرو ممکن است. با توجه به اینکه واردکنندگان اصلی خودرو، شرکت‌های تولید خودرو هستند می‌توان گفت که تولیددکندگان خودرو باید چند خودرو اسقاط کنند تا در قبال آن بتوانند خودرو‌های جدید را وارد کنند.

در بخش دیگر آیین‌نامه واردات خودرو مساله واردات خودرو برای اشخاص حقیقی عنوان شده است. اما این مساله هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

البته توجه داشته باشیم که واردات خودرو خارجی در ازای اسقاط خودرو ماجرای جدیدی نیست و سال‌هاست که جزو قوانین واردات ایران است. بر اساس قانون قبل، مالک خودروی فرسوده می‌تواند هر ۱۰ سال یکبار، یک دستگاه خودرو وارد کشور کند. حتی در قانون قبلی عنوان شده بود که درصوتی که واردکننده، گواهی اسقاط نداشته باشد می‌تواند با پرداخت پنج درصد قیمت خودرو، خودروی وارداتی را شماره‌گذاری کند؛ بنابراین مساله اسقاط برای واردات خودرو مساله جدیدی نیست و در قانون قبل هم وجود داشته است. اما باید دید چقدر چنین قانونی اجرایی شده و مالکان خودرو‌های فرسوده در سال‌هایی که واردات ممنوع نبود توانسته بودند در قبال خودرو اسقاط خود، خودرو جدید وارد کنند؟

البته نکته نهایی در این مورد را محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اعلام کرده و گفته بود: تمام موارد مربوط به گواهی اسقاط خودرو و تعداد آن باید در آیین‌نامه اجرایی، به تصویب هیات وزیران برسد. این آیین‌نامه هنوز به تصویب این هیات نرسیده و اینکه بگوییم ۱۶ یا ۱۴ گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری نیاز است، اشتباه بوده و ما نمی‌توانیم در مورد چیزی که تصویب نشده باشد، اظهار نظر کنیم.

به عبارتی این مقام مسوول تاکید می‌کند اگرچه چنین بندی در آیین‌نامه وجود دارد، اما این مساله هنوز نهایی نشده و باید در هیات وزیران به تایید برسد.

مشهدی شرف در انتها اخبار درباره اخبار مربوط به خودرو‌های فرسوده گفت: همین اظهارات غیرمستند به مصوبات هیات دولت سبب التهاب در بازار خودرو می‌شود و قیمت خودرو‌های فرسوده را گاهی تا ۵۰ الی ۲۰۰ درصد افزایش می‌دهد. در صورتی که این اخبار هیچ مبنایی نداشته و یک شوی تبلیغاتی جهت افزایش قیمت‌ها است. در نهایت می‌توان دفت ماجرای اسقاط خودرو برای واردات یک ماده قدیمی در آیین‌نامه قبلی است و در

آیین‌نامه جدید هم در حد یک پیشنهاد است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده