تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۱۶۳۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه ۱۲ شهریور؛ صعودی شدن نرخ دلار با بازار چه می‌کند؟/ کاهش کاهش تقاضای فولاد ترکیه

‌می‌متالز - تازه‌ترین خبر‌ها از بازار فولاد نشان می‌دهد نرخ دلار در بازار رشد کرد، ضمن اینکه تقاضای فولاد ترکیه کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، دلار امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان در بازار معامله شد که این نرخ نسبت به روز گذشته افزایش را نشان می‌دهد. این نوسان هنوز به بازار‌های دیگر از جمله فولاد سرایت نکرده و احتمالا اگر این روند ادامه داشته باشد، فردا شاهد افزایش قیمت برخی مقاطع فولادی باشیم. البته امروز بازار نبشی، نادوانی، میلگرد و تیرآهن ثبات نسبی داشت، اما نوسان اندکی را در بخش پروفیل شاهد بودیم.

در عین حال، خبر خوب اینکه خط آهن افغانستان و چابهار به زودی راه‌اندازی می‌شود. این نظریه وجود دارد که با این خط آهن افزایش صادرات محصولات فولادی آسان‌تر خواهد شد؛ به این دلیل که اکنون آهن از بخش ترانزیت راهی کشور‌های دیگر می‌شود، اما تجارت با بخش ریلی آسان‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، معاملات در بازار جهانی فشرده شده است. آمار‌ها نشان می‌‎دهد قیمت قراضه وارداتی در ترکیه تغییری نکرده چرا که فروش محصولات فولادی ترکیه در رکود است و از طرفی محموله‌های حمل سپتامبر در بازار واردات قراضه محدود است. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ در ۳۷۴٫۵ دلار هر تن سی اف آر باقی مانده است.

براساس آمار فروش، تقاضای محصولات فولادی ترکیه خیلی کم است و صادرکننده‌های ترکیه قادر به رقابت در بازار‌های جهانی میلگرد و ورق گرم نیستند. میلگرد صادراتی ترکیه ۵۶۵ دلار هر تن فوب است که ۵ دلار افت داشته و تقاضا در هر دو بازار داخلی صادراتی در رکود است.

در سرزمین اژد‌های سرخ نیز وضعیت فولاد متفاوت شده است. در این راستا، برخی از استان‌های چین اخیراً کاهش تولید فولاد را اعلام کرده‌اند و انتظار می‌رود بزرگترین استان فولادسازی این کشور، هبی نیز از این روند پیروی کند. با این حال، به گفته منابع، هنوز مشخص نیست که آیا شدت کاهش تولید به اندازه کافی سختگیرانه باشد تا ضعف تقاضای فولاد را جبران کند. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین ۱۱۸.۲ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده که ۱.۷۵ دلار رشد روزانه داشت. در حال حاضر بازار خیلی فعال نیست.

براساس داده‌های دولت چین، تولید و واردات سنگ آهن چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ هر دو حدود ۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته که نشان دهنده رشد مصرف آن است. در عین حال، با توجه به ضعف بخش فولاد، در نیمه دوم سال، تقاضای سنگ آهن کاهش خواهد یافت. در نیمه دوم سال، کاهش تقاضای سنگ آهن چین می‌تواند از ۶۵ میلیون تن تا ۹۸ میلیون تن، بسته به مقیاس کاهش تولید فولاد متغیر باشد.

داده‌های گمرک چین نشان داد که چین در ماه جولای ۹۳.۴۸ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که ۲ درصد کمتر از ژوئن است، اما ۲.۴۵ درصد نسبت به جولای ۲۰۲۲ افزایش یافته است. همچنین در مجموع ۹۹.۵ میلیون تن سنگ آهن در ماه آگوست توسط چین وارد شده که ۶۵.۱ میلیون تن از استرالیا و ۲۴.۳ میلیون تن از برزیل وارد شده است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۰۴.۵ میلیون تن سنگ آهن قرار است در ماه سپتامبر وارد چین شود.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می‌دهد اعلام قیمت تک شرکت میلگرد به صورت ثایت گزارش شده است

در همین حال، در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت‌ها ثابت باقی ماند، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه‌ای تغییری در قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود.

همچنین در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شده است.

علاوه بر این، در بازار پروفیل، برخی مبادی فروش قیمت محصولات خود را تغییر ندادند، ولی برخی فروشندگان با افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت محصولات خود را اعلام کردند. در عین حال، ظاهرا مبادی فروش پروفیل از قیمت‌های اعلامی حمایت نکرده و با تخفیف، محصولات خود را اعلام می‌کنند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده