تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۲۷
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۱۶۶۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رشد ۱۰۲ درصدی تولید زغال‏‏‌سنگ البرز مرکزی در ۵ ماه نخست امسال

روسفیدی مردان زغالی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت زغال‏‏ سنگ البرز مرکزی از تولید ۱۱۴‌هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره زغال در این شرکت در سال ۱۴۰۱ خبر داد که در ۱۰ سال گذشته در این شرکت بی‏‏‌نظیر بوده است. برنامه تولید کنسانتره شرکت زغال‏‏‌سنگ البرز مرکزی در ۵ ماه امسال ۴۹‌هزار و ۸۲۵ تن بوده، اما در این مدت ۵۰‌هزار و ۷۷۶‌هزار تن کنسانتره زغال‏‏‌سنگ تولید کرده که با رشد ۱۰۲ درصدی همراه بوده است.

فعالیت شرکت زغال سنگ البرز مرکزی از ابتدا تا اکنون

به گزارش می‌متالز، نوید نیکو مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی طی یک نشست خبری به تاریخچه شکل گیری این شرکت و عملکرد آن طی سال گذشته و ۵ ماه نخست سال‌جاری پرداخت.

نوید نیکو در ابتدای سخنان خود به تاریخچه شکل گیری این شرکت پرداخت و عنوان کرد: تاریخچه شرکت زغال سنگ به سال ۱۳۱۰ بازمی‌گردد، زمانی که شوروی در زمان احداث راه آهن شمال ایران فعالیت داشته که در حین این فعالیت به لایه‌های زغالی برخورد می‌کند و از آن زمان کار فعالیت زغال در این منطقه آغاز می‌شود که این کار تا سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ بسط پیدا می‌کند؛ در این راستا هم شرکت‌های روسی و هم شرکت‌های آلمانی فعالیت اکتشاف و استخراج زغال سنگ را در آن زمان در منطقه «زیراب» انجام می‌دهند. در آن زمان دو دهنه تونل معدنی حفر می‌شود که آغازگر فعالیت‌های معدنی در این منطقه بوده است که پس از آن یک کارخانه زغالشویی برای تبدیل زغال سنگ خام به زغال سنگ کنسانتره کک شو احداث می‌شود. فعالیت‌ها در معدن و کارخانه تا زمان انقلاب ادامه پیدا می‌کند و پس از انقلاب نیز زمینه فعالیت‌ها در این معدن و کارخانه گسترده‌تر می‌شود که در نهایت حدود ۱۰ تا ۱۱ معادن در مناطق «کارمزد» و «کارسنگ» فعال می‌شوند.

نیکو در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت زغال سنگ البرز مرکزی عنوان کرد: فعالیت معدنی و صنعتی شرکت البرز مرکزی پس از انقلاب ادامه پیدا می‌کند و این شرکت یکی از قطب‌های فعالیت زغالی کشور می‌شود و امروز پس از چند سال این شرکت بزرگ‌ترین شرکت دولتی زغال سنگ کشور به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که پس از فراز و فرود‌های بسیار شرکت زغال سنگ البرز مرکزی که آن زمان با عنوان ذوب‌آهن حدود ۶‌هزار نفر پرسنل داشته است، گفت: شرکت در دهه ۱۳۷۰ حجم وسیع و گسترده‌ای از فعالیت را داشته است، اما به تدریج مسائلی برای شرکت به وجود می‌آید و زیان ده می‌شود، به گونه‌ای که شرکت در معرض ورشکستگی قرار می‌گیرد. البته دولت برای حفظ شرکت، سیاست‌هایی اتخاذ می‌کند و برخی از پرسنل بازنشسته و برخی نیز بازخرید می‌شوند یا معادن آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود و در واقع به نوعی چابک سازی اتفاق می‌افتد که در نهایت یک کارخانه زغالشویی قدیم و دو معدن برای شرکت باقی می‌ماند.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ادامه یادآور شد: این شرایط ادامه پیدا می‌کند و شرکت زغال سنگ موردنیاز خود را از شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده اند تامین می‌کند و در کارخانه قدیم خود آن را تبدیل به کنسانتره زغال سنگ کک شو می‌کرده و به شرکت‌هایی که نیاز داشتند، ارسال می‌کرده که عمده مشتری شرکت، ذوب‌آهن اصفهان بوده است.

احیای دوباره شرکت

نیکو ادامه داد: در دهه ۱۳۹۰ دولت تصمیم به احیای زغال سنگ البرز مرکزی می‌گیرد تا شرکت را به روز‌های اوج خود بازگرداند، از همین رو یک حجم سرمایه‌گذاری جدید انجام می‌گیرد و کارخانه جدید با سرمایه‌ای نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ احداث می‌شود که بزرگ‌ترین کارخانه زغالشویی سبز کشور به شمار می‌رود که با ظرفیت ۵۰۰‌هزار تن ورودی و تولید ۳۵۰‌هزار تن کنسانتره زغال سنگ کک شو در سال فعالیت خود را آغاز می‌کند. این کارخانه نیاز به خوراک داشت که بخشی از نیاز زغال سنگ کارخانه از معادن کارسنگ و کارمزد و کیاسر تامین می‌شد. وی در ادامه با اشاره به معادن جدید که اکتشاف شد، عنوان کرد: شرکت برای تامین زغال سنگ موردنیاز خود معدن زغال سنگ گلیران با ذخیره ۵۷ میلیون تن با سه بلوک در مرز شهرستان بابل و سوادکوه را در اختیار گرفت. تولید این معدن از سال ۱۳۹۶ سالانه ۵‌هزار تن بوده است، البته میزان تولید افزایش پیدا کرد که در سال ۱۴۰۱ به ۵۱‌هزار تن استخراج از یک بلوک رسیده است. هدف ما تولید ۱۵۰‌هزار تن در سال با راه اندازی هر سه بلوک این معدن است.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ادامه افزود: معدن دیگری به نام کردآباد بزرگ را در اختیار داریم که این معدن اوایل دهه ۱۳۹۰ پروانه بهره برداری خود را اخذ کرده است، ولی از آنجا که این معدن در میان جنگل‌های هیرکانی واقع شده، محیط زیست اجازه فعالیت این معدن را نداده و فعالیت‌ها منوط به رعایت شرایط بسیار سخت است. محیط زیست نیز یکی از اولویت‌هایی است که ما در شرکت همواره آن را مدنظر داشته ایم. به همین جهت از مشاورانی استفاده کرده ایم که بهره برداری از این معدن با حداقل آسیب به منابع طبیعی همراه باشد؛ از این رو امیدواریم که طرح‌های ما مورد قبول سازمان محیط زیست واقع شود تا بتوانیم این معدن را فعال کنیم.

بومی سازی در مجموعه

نیکو در ادامه با اشاره به استفاده از توان داخل برای راه اندازی کل مجموعه عنوان کرد: داخلی سازی اجزا و قطعات خارجی موردنیاز در این مجموعه با استفاده از مهندسی معکوس انجام شده است. با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها به این باور رسیده ایم که با وجود تحریم ها، توان تامین قطعات بومی سازی شده را داریم که نتیجه آن، افزایش تولید بود.

عملکرد البرز مرکزی در سال گذشته و سال‌جاری

وی در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت در سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته تولید زغال سنگ کک شو این شرکت ۱۱۴‌هزار تن بوده است که در ۱۰ سال گذشته این عدد، عدد بی نظیری بوده است و پیش‌بینی می‌شود که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده میزان تولید این محصول در این شرکت در سال‌جاری به بیش از ۱۲۰‌هزار تن برسد. مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی کارخانه تولید کنسانتره زغال سنگ کک شو ۵۰۰‌هزار تن در سال است، اما سال گذشته موفق شدیم تولید بیش از ۱۱۴‌هزار تن را در شرکت زغال سنگ البرز مرکزی داشته باشیم. نیکو در ادامه به برنامه تولید کنسانتره شرکت در ۵ ماه نخست سال‌جاری اشاره و عنوان کرد: برنامه تولید کنسانتره شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ۵ ماه امسال ۴۹‌هزار و ۸۲۵ تن بود، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که در این مدت ۵۰‌هزار و ۷۷۶‌هزار تن کنسانتره زغال سنگ تولید شده که رشد ۱۰۲ درصدی به همراه داشته است. وی همچنین خاطرنشان کرد: عملکرد شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در تولید کنسانتره در ۵ ماه سال گذشته معادل ۳۸‌هزار و ۸۱۳ تن بود که در مقایسه با مدت مشابه امسال که ۵۰‌هزار و ۷۷۶ تن بوده، ۳۱‌درصد همراه با رشد بوده است. مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی افزود: عملکرد خرید زغال سنگ توسط این شرکت در ۵ ماه نخست سال گذشته به ۵۳‌هزار و ۱۹۶۱ تن رسید، در حالی که عملکرد خرید این محصول توسط این شرکت در این مدت در سال ۱۴۰۲ به بیش ۶۸‌هزار و ۹۷۱ تن رسیده که با رشد ۲۸ درصدی همراه بوده است.

سوددهی شرکت البرز مرکزی

نیکو با اشاره به این موضوع که هم اکنون حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد زغال سنگ موردنیاز کشور توسط شرکت زغال سنگ البرز مرکزی تولید می‌شود، گفت: با وجود افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد و رشد ۱۲۰ درصدی هزینه‌های جانبی در سال گذشته، شرکت زغال سنگ البرز مرکزی همچنان مانند سال‌های گذشته سودده بوده است. وی در ادامه تاکید کرد: انتظار داریم سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان مالکان این شرکت معدنی برای دستیابی به اهداف این شرکت در تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات دپوی ضایعات کنسانتره زغال سنگ در منطقه سوادکوه مازندران عنوان کرد: هرچند که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این ضایعات از نظر آلاینده‌های زیست محیطی مشکلی ندارد، اما قرار است با انجام عملیات بازیافت بخشی از این ضایعات در منطقه سوادِکوه به کمترین میزان کاهش یابد.

نیکو همچنین با اشاره به نیروی انسانی کنونی شرکت تصریح کرد: هم اکنون حدود ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر دیگر به صورت پیمانکاری در این شرکت مشغول به کار هستند.

نحوه قیمت‌گذاری زغال سنگ

مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» که آیا تنها مشتری شرکت شما ذوب‌آهن است و همچنین نحوه قیمت‌گذاری زغال سنگ را چگونه انجام می‌دهید، گفت: تنها شرکت‌هایی که زغال سنگ کک شو را مورد استفاده قرار می‌دهند، یکی ذوب‌آهن اصفهان و دیگری کارخانه‌های کک سازی از جمله کک سازی زرند و کک سازی طبس هستند. شرکت با این واحد‌ها نیز قرارداد دارد، البته ذوب‌آهن اصفهان مشتری قدیمی ما به شمار می‌رود، امروز با توجه به کیفیت زغال سنگی که البرز مرکزی دارد، ذوب‌آهن مشتری نخست ما به شمار می‌رود. نیکو ادامه داد: در حوزه صادرات نیز صادرات نداریم و ما مکلف هستیم که محصول خود را به زنجیره تولیدی کشور بدهیم. وی همچنین درباره قیمت‌گذاری زغال سنگ نیز عنوان کرد: قیمت‌گذاری زغال بر اساس فرمولی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیته زغال سنگ کشور تعیین می‌کند و ۵/ ۲۶ درصد قیمت شمش فولادی است که در بورس عرضه می‌شود. البته باید یادآور شد که به دلایل مختلف قیمت داخلی زغال سنگ با قیمت‌های جهانی آن متفاوت است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده