تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۹۴۹
کد خبر: ۳۱۶۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تفاهمنامه همکاری میان سیمان ماهان با نظام مهندسی رفسنجان امضاء شد

کیفیت سیمان ماهان در ردیف برترین‌های کشور است

می متالز - مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان خواستار معرفی برند سیمان ماهان از ناحیه‌ مهندسین شد و گفت: انتظار داریم مهندسان ساختمان به عنوان خانواده‌ بزرگ ماهان کرمان، ما را حامی و همراه خود بدانند.
کیفیت سیمان ماهان در ردیف برترین‌های کشور است

به گزارش می متالز و به نقل از گزارش هفته نامه استقامت کرمان، آیین افتتاح کارخانه سیمان ماهان کرمان با حضور امام جمعه شهرستان رفسنجان، اعضای نظام مهندسی ساختمان شهرستان رفسنجان، جمعی از مسئولان و مدیران شرکت‌ها و نیز مسئولان و پرسنل کارخانه سیمان ماهان روز سه‌شنبه چهاردهم  اسفندماه در شهر رفسنجان برگزار شد.

از برجستگی‌ها و اهمیت این مراسم امضاء تفاهم‌نامه‌ی ساخت آزمایشگاه بتن بین سیمان ماهان و سازمان نظام مهندسی رفسنجان بود.

بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر گردید سیمان ماهان کرمان با سازمان نظام مهندسی رفسنجان یک آزمایشگاه بتن پیشرفته تاسیس نماید که این عمل بی‌سابقه بوده و برای اولین بار در کشور رخ داده است.

راه‌اندازی پژوهشکده‌ بتن در رفسنجان

مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان در این آیین، سیمان را یک محصول استراتژیک دانست و گفت: سیمان در جهان به عنوان یکی از چهار صنعت بزرگ مادر در کنار نفت، پتروشیمی و فولاد قرار دارد و افتخار می کنیم این محصول استراتژیک را در حوزه رفسنجان تولید می‌کنیم.

مهندس حسن درویش، ظرفیت تولید روزانه‌ی کارخانه سیمان ماهان را یک‌هزار تن اعلام کرد و افزود: در این کارخانه دو نوع سیمان تولید می‌شود که سیمان تیپ دو در فونداسیون‌ها، ستون‌های ساختمان، پروژه‌های عمرانی و جاهایی که نیاز به مقاومت بیشتر است مصرف می‌شود.

وی ادامه داد:  سیمان پوزولانی نیز برای مصارف دیوارچینی و بتن‌ریزی‌های حجیم مثل سدسازی‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان اظهار کرد: ۶۰ درصد تولید روزانه‌ی این کارخانه در داخل استان به فروش می‌رسد، ۲۰ درصد به کشورهای همسایه صادر می‌شود و ۲۰ درصد دیگر هم در استان‌های هم‌جوار مثل سیستان و بلوچستان و هرمزگان به فروش می‌رسد.

وی یادآور شد: کارخانه سیمان ماهان در منطقه‌ی رفسنجان واقع شده و در نتیجه میزان درآمدی که ما از این محصول داریم در این شهر هزینه می‌شود.

درویش توضیح داد: ما موظف به پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده، که بخشی از آن مربوط به عوارض شهرداری می‌شود، به دارایی رفسنجان هستیم که دارایی آن را به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص می‌دهد و برای عمران و آبادانی رفسنجان هزینه خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان خواستار معرفی برند سیمان ماهان از ناحیه‌ی مهندسین شد و گفت: انتظار داریم مهندسان ساختمان به عنوان خانواده‌ی بزرگ ماهان کرمان، ما را حامی و همراه خود بدانند.

وی بیان کرد: کیفیت محصولی که ما برای آن زحمت کشیدیم و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تجهیزات جدید تولید می‌شود از محصول هیچ کارخانه‌ای در ایران کمتر نیست.

درویش از سرمایه‌گذاری کارخانه سیمان ماهان در سازمان نظام مهندسی رفسنجان خبر داد و اظهار کرد: یک پژوهشکده‌ی بتن با سرمایه‌گذاری شرکت سیمان ماهان و نظام مهندسی رفسنجان در سال ۹۸ راه‌اندازی می‌کنیم و تلاش داریم با کمک نظام مهندسی رفسنجان، این شهرستان را به بزرگ‌ترین قطب تحقیقات بتن استان تبدیل کنیم.

کارخانجات شهرستانی باید حمایت شوند

امام جمعه رفسنجان نیز با اشاره به نقش کارخانه سیمان ماهان در ایجاد اشتغال و به کارگیری نیروهای بومی، گفت: تقریبا تمام اشتغال این کارخانه متعلق به رفسنجان است و تاکنون کارنامه‌ی خوبی از خود نشان داده است.

حجت‌الاسلام رمضانی‌پور افزود: کارخانه سیمان ماهان با وجود مشکلات و گرفتاری‌هایی که داشته، توانسته با صبر و استقامت، اشتغال و تولید خود را حفظ کند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: بعضی‌ها ممکن است با وجود مشکلات جا بزنند و با بعضی بی‌مهری‌ها ناراحت بشوند اما این بزرگواران با استقامت و صبر در میدان ماندند و ریزش نیرو نداشتند.

امام جمعه رفسنجان خاطرنشان کرد:  امروز حفظ تولید و اشتغال یک جهاد مقدس محسوب می‌شود و نیاز قطعی نظام است و این مجموعه توانسته با مدیریت خوبی که اعمال کرده علاوه بر حفظ تولید و اشتغال، ظرفیتش را هم بالا ببرد و از ۷۰۰ تن به بالای ۱۰۰۰ تن برساند.

وی با اشاره به استفاده از سیمان ماهان در ساخت مصلی رفسنجان، اظهار کرد: در ساخت مصلی بیشترین سیمانی که مصرف کردیم سیمان کارخانه ماهان بود و آزمایشاتی که روی این سیمان انجام شد نشان داد استحکام آن بالاتر از حد انتظار است.

حجت‌الاسلام رمضانی‌پور با بیان این‌که این کارخانه متعلق به شهرستان رفسنجان است، یادآور شد: این‌که انتظار دارند همه در رفسنجان از این سیمان استفاده کنند یک خواسته‌ی به‌جایی است؛ زیرا ما می‌خواهیم اشتغال حفظ شود و باید سرمایه‌ای که داریم را حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه با تغییراتی که در سیستم و دستگاه‌ها ایجاد کردند و سرمایه‌گذاری بسیار خوبی که صورت گرفته نیازمند حمایت است و انتظار داریم که مهندسین که سرمایه‌های شهر هستند این فرهنگ‌سازی را داشته باشند تا کارخانجاتی که در شهرستان بنا شده، حمایت شوند.

 امام جمعه رفسنجان همچنین با اشاره به حمایت شهرداری رفسنجان از کارخانه سیمان ماهان و خرید سیمان مصرفی خود از این مجموعه، خواستار توجه بخشداران برای استفاده از این محصول در ساخت‌وسازهای روستایی شد.

استفاده از مصالح بومی در راستای رونق اقتصادی

رئیس نظام مهندسی رفسنجان نیز در این آیین با اشاره به نقش کارخانه سیمان ماهان در اقتصاد منطقه، گفت:  کارخانه سیمان ماهان کرمان علاوه بر رشد اقتصادی منطقه، سبب تحرک در بازار صنعت ساختمان رفسنجان می‌شود.

سیدمحمود حسینی استفاده از نیروهای بومی در این کارخانه را از دیگر مزایای این مجموعه عنوان کرد و افزود:  به کارگیری نیروهای بومی که معمولا از منطقه‌ی خنامان، کبوترخان، رباط و سایر مناطق شهرستان رفسنجان هستند باعث تقویت و پیشرفت بافت روستایی منطقه شده و مهاجرت این منطقه را کاهش داده است.

وی در ادامه با بیان این‌که در قانون نظام مهندسی ساختمان چهار توصیه اصلی وجود دارد، یادآور شد: در صنعت ساختمان مواردی مانند رعایت ایمنی، بهداشت محل و اقتصادی بودن پروژه که در نهایت منجر به استحکام بنا می‌شود مطرح است.

رئیس نظام مهندسی رفسنجان با اشاره به اقتصادی بودن پروژه‌ها و انجام کارها با خرج و هزینه‌ی کمتر و بازدهی بیشتر، افزود: وجود سیمان به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در منطقه‌ی ما در کاهش هزینه‌های یک پروژه بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان این‌که وجود کارخانه‌ی سیمان در نزدیکی ما سبب می‌شود مالیات و عوارض آن به ما برگردد و بتوانیم از آن بهره ببریم، خاطرنشان کرد: می‌طلبد از این پس همکاران در این خصوص به عنوان یک مبلغ رسمی و پر تلاش در خصوص تعریف از کارخانه سیمان ماهان اقدام کنند.

حسینی با اشاره به آزمایشاتی که سال‌ها قبل بر روی محصول تولید این کارخانه انجام داده بود، گفت: با اجرای طرح بتن اختلاطی  و اندازه‌گیری مقاومت آن، متوجه کیفیت این محصول شدم و از آن پس همیشه این سیمان را به دیگران توصیه کردم.

وی با اشاره به یکی از سخنان دکتر احمد حامی، پدر علم عمران کشور مبنی بر استفاده از مصالح بومی در جهت آبادانی و ساخت و ساز یک اقلیم به عنوان شرط اول، اظهار کرد: اگر قرار باشد سیمان از جای دیگری به رفسنجان بیاید مالیات و عوارض آن به همان شهر تعلق می‌گیرد.

صادرات سیمان ماهان به پاکستان و افغانستان

مدیر فروش کارخانه سیمان ماهان نیز با اشاره به فعالیت این کارخانه از سال ۸۶، گفت: سیمان ماهان کرمان به دلایلی که مسائل حرفه‌ای ما بود تغییر نام داد اما در کنار این تغییر نام، ما تکنولوژی تولیدمان را هم عوض کردیم.

مهندس خیرخواه افزود: کیفیت سیمان را با مقاومتی که تعریف کردیم در حد سیمان‌های کشور رساندیم و این اطمینان را به مصرف‌کنندگان می‌دهیم که این محصول از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ظرفیت هزار تنی سیمان ماهان، خاطرنشان کرد: سیمان ماهان در استان کرمان به شکل موردی و تخصصی توسط بتن‌سازان مصرف می‌شود.

خیرخواه با بیان این‌که ۸۰ درصد شهرداری‌های استان مصرف‌کننده‌ی سیمان ماهان هستند، گفت:  تمام مصالح فروشی‌های رفسنجان و ۵۰ درصد مصالح فروشی‌های کرمان محصول ما را به مشتری عرضه می‌کنند.

وی با بیان این‌که سیاست کلی مسئولان کارخانه بر این است که همه‌جا حضور داشته باشیم، اظهار کرد: این کارخانه متعلق به رفسنجانی‌ها است، زیرا در این شهر به ثبت رسیده و ما ارزش افزوده و مالیات‌ کارخانه را در رفسنجان پرداخت می‌کنیم و هرچه تولید و فروش ما بالا برود به نفع شهروندان رفسنجانی است.

مدیر فروش کارخانه سیمان ماهان از صادرات محصولات این کارخانه خبر داد و افزود: ما ۲۰ درصد تولید کارخانه را به صادرات اختصاص داده‌ایم و در حال حاضر سیمان ماهان به پاکستان و افغانستان صادر می‌شود.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ی میان کارخانه سیمان ماهان با نظام مهندسی رفسنجان خاطرنشان کرد: با توجه به زلزله‌خیز بودن استان کرمان و این‌که سازه‌ی بتنی نسبت به سازه‌ی فلزی عمر بیشتری دارد و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است، طراحان و متخصصین مهندسی سازمان نظام مهندسی باید نقشه‌ها و طراحی را به سمت سازه‌های بتنی ببرند .

خیرخواه ادامه داد انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح نیز بر عهده‌ی نظام مهندسی است. باید به پیمانکار ذی‌صلاح مشاوره داد که دانش فنی استفاده از سازه‌ی بتنی و سیمان را هم داشته باشد، زیرا  اگر پیمانکار دانش نداشته باشد، نمی‌داند از چه سیمانی باید استفاده کند .

وی بیان کرد: استان کرمان بالاترین سرانه‌ی مصرف سیمان را در کشور دارد و به همین دلیل علاوه بر تولید سه کارخانه در استان، هم اکنون از سیستان، نائین، یزد و اصفهان نیز سیمان وارد استان می‌شود؛ اما اولویت اول باید با کارخانه‌های داخل استان خودمان باشد.

عناوین برگزیده