تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۳۱۷۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دلال‌ها بازار آلومینیوم را هم به دست گرفتند

می متالز - عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: برخی از کارخانه‌های تولید آلومینیوم عرضه مناسبی در بازار داخل ندارند و از طریق دلال‌های شناخته نشده در بازار محصولاتشان را عرضه می‌کنند.
دلال‌ها بازار آلومینیوم را هم به دست گرفتند

به گزارش می متالز، آریا صادق‌نیت‌حقیقی درباره جلوگیری از صادرات آلومینیوم عنوان کرد: اکنون صادرات این محصول صورت می‌گیرد اما صادرات برخی واحدهای تولیدی به دلیل عدم عرضه آنها در بورس کالا متوقف شده است.

وی با بیان اینکه صادرات شمش آلومینیوم کشور در مقابل واردات مواد اولیه صورت گرفته است، افزود: صادرات با چنین روشی ارزی برای ورود به سامانه نیما نخواهد داشت؛ پس اگر ممنوعیتی برای صادرات اعمال شده به دلیل عدم عرضه محصول در داخل است.

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه تنها تولیدکنندگان آلومینیوم امکان صادرات این محصول را دارند، گفت: اما واردات برای افرادی که تولید داخلی آلومینیوم دارند، ممنوع شده و ثبت سفارشی برای آنها صورت نمی‌گیرد.

وی تشریح کرد: برخی از کارخانه‌های تولید آلومینیوم عرضه مناسبی در بازار داخل ندارند و از طریق دلال‌های شناخته شده در بازار محصولاتشان را عرضه می‌کنند.

‌نیت‌حقیقی ادامه داد: عدم عرضه مستقیم کارخانه‌های تولید آلومینیوم باعث شده تا تولیدکنندگان محصول مورد نیازشان را یا با نرخ بالاتر از دلال‌ها خریداری کنند و یا دستشان به آن نرسد.

وی با بیان این‌که اکنون بازار آلومینیوم قیمت یکسانی ندارد، افزود: با چنین شرایطی بازار از توازن خارج شده و قیمت‌ها به سمت نرخ دلال‌ها جهت می‌گیرد.

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه هستند، عنوان کرد: واردات آلومینیوم کم بوده و اکنون ثبت سفارشی نیز صورت نمی‌گیرد؛ از این رو کماکان مواد اولیه مورد نیاز بسیار گران‌تر از قیمت جهانی آن است.

وی افزود: در سال‌های گذشته صادرات محصولات آلومینیومی داشته‌ایم اما امسال به ازای هر تن آلومینیوم 250 دلار بیشتر از قیمتی که به ترکیه صادر می‌شود، پرداخت کرده‌ایم.

‌نیت‌حقیقی با اشاره به پرداخت هزینه‌های گزاف برای تولید اظهار کرد: با چنین شرایطی امکان رقابت در بازارهای صادراتی از جمله ترکیه، عراق و افغانستان را نداریم.

وی تاکید کرد: این موضوع باعث شده تا صادرات آلومینیوم به شدت ضعیف شود و واحدهای تولیدی داخلی را با مشکل مواجه کند. به این ترتیب ظرفیت‌های تولید امروز به حداقل رسیده است.

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به لزوم توجه مسئولان به تذکرات مکرر این قشر برای تعدیل قیمت‌ها، افزود: واردات آلومینیوم نیز می‌تواند در تعدیل قیمت‌ها و فراوانی محصول کمک کرده و ما شاهد صادرات محصولات آلومینیومی و ایجاد اشتغال در داخل کشور باشیم.

عناوین برگزیده