به گزارش میمتالز، سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگآهن ایران گفت: سیستم آموزشی ما درحالحاضر بهشکلی طراحی شده که بهترین و بیشترین تاثیر و کاربرد را در زمینههای تئوریک دارد که این در جای خود جزء نقاط قوت دانشگاههای ما است. اما در رشتههایی که نیازمند بخش عملیاتی و عملی است، کارکرد آموزشیمان بهگونهای نیست که بتواند کلیه نیازهای فارغالتحصیلان را در محیط کار مرتفع کند.
وی افزود: در برخی رشتهها مانند رشتههای پزشکی در دوره دکتری عمومی و تخصص، دورههای کارآموزی با عنوان دوره انترنی و رزیدنتی پیشبینی شده است و به این ترتیب، تازهکاران در رشته پزشکی در کنار اساتید خود در بیمارستان، بیماران گوناگون را میبینند و بهتدریج از تجربه و اعتماد به نفس کافی برای این کار برخوردار میشوند. اما این برنامهریزی در بخش علوم و مهندسی اتفاق نیفتاده است و شاید بزرگترین ضعف ما در این بخش، بهویژه در رشتههای مهندسی معدن و زمینشناسی که مانند رشته پزشکی با نمونههای گوناگونی از پدیدههای طبیعی سروکار دارند، ضعف در کارهای عملی و عملیاتی است.
عسکرزاده خاطرنشان کرد: هیچ ۲ معدنی را نمیتوان با هم یکی دانست و هریک شرایط خاص خود را دارند و از الگوهای متفاوتی تبعیت میکنند. از سوی دیگر، شناخت درست مواد معدنی، شیوههای استخراج، روشهای فرآوری و مدلهای گوناگون اکتشافی، استخراجی، فرآوری و طراحی باعث میشود که عناصر مفیدی که در کنار ماده معدنی استخراج میشوند، از دست نروند.