تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۳
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۱۷۵۳۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قیمت جدید خودرو درب کارخانه/ خودروسازان بر خلاف مصوبه شورای رقابت عمل کردند؟

قیمت جدید خودرو درب کارخانه/ خودروسازان بر خلاف مصوبه شورای رقابت عمل کردند؟
‌می‌متالز - قیمت جدید خودرو درب کارخانه در برخی از مدل‌ها اعلام شد. اما آیا این افزایش قیمت‌ها قانونی و بر اساس مصوبه شورای رقابت است؟

به گزارش می‌متالز، قیمت جدید خودرو درب کارخانه اعلام شد. بررسی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز، یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۲، نشان می‌دهد، بعضی از محصولات دچار تغییر قیمت شده‌اند.

براساس بخشنامه‌های فروش و دعوت‌نامه‌های جدید ایران خودرو و سایپا قیمت سه مدل از پارس با موتور XUP در ایران خودرو و ساینا S در سایپا مشمول افزایش قیمت شدند. افزایش قیمتی که کماکان به تأیید شورای رقابت نرسیده و گویا خودسرانه بوده است. قیمت جدید این چهار محصول مطابق جدول زیر توسط کارخانه اعلام شد.

قیمت جدید خودرو درب کارخانه/ خودروسازان بر خلاف مصوبه شورای رقابت عمل کردند؟


در هفته گذشته شورای رقابت تنها قیمت پنج محصول سایپا را اعلام کرد که پیش از این نرخ‌گذاری نشده بودند و نام آن‌ها بدون قیمت در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو مشاهده می‌شد. قیمت این پنج محصول نیز به شرح زیر است:

قیمت جدید خودرو درب کارخانه/ خودروسازان بر خلاف مصوبه شورای رقابت عمل کردند؟

این در حالی است که اعلام قیمت جدید خودرو درب کارخانه نیاز به مصوبه و تائید شورای رقابت دارد. حال به نظر می‌رسد که بار دیگر خودروسازان دولتی این شورا را دور زده‌اند. البته تولیدکنندگان این موضوع را تکذیب می‌کنند و معتقدند که بر اساس مصوبه‌های قبلی عمل کرده‌اند. اما در ادامه بررسی شده است که چرا این قیمت‌ها مطابق با مصوبه شورای رقابت نیستند.

اعلام قیمت جدید خودرو درب کارخانه بر خلاف مصوبات

از ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ شورای رقابت وارد موضوع افزایش قیمت کارخانه خودروسازان داخلی شد. طبق قانون، هر شرکت خودروساز داخلی برای فروش محصولات تولیدی خود، باید طبق آخرین مصوبات این شورا عمل کنند و درصورت گران‌فروشی، سازمان تعزیرات و حمایت از حقوق مصرف‌کننده می‌تواند این موضوع را بررسی و درصورت اثبات، خودروساز را جریمه کند.

بر اساس آخرین طرح‌های فروش و قیمت فروش درب کارخانه دو شرکت ایران خودرو و سایپا، می‌توان دید که برخی از محصولات این دو خودروساز، نسبت به نرخ فروش مرداد ماه دچار افزایش قیمت شده است. اما آیا مصوبه جدیدی توسط شورای رقابت باعث این افزایش نرخ‌ها شده؟

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، گفت: هیچ برنامه و درخواستی برای اعلام قیمت جدید خودرو درب کارخانه وجود ندارد. زیرا این موضوع باید پس از طی کردن پروتکل‌هایی در کارگروه بررسی شود تا این افزایش قیمت رخ دهد، اما در حال حاضر چنین برنامه‌ای در دستور کار قرار ندارد و فقط قیمت پنج خودروی جدید سایپا که بدون نرخ مانده بودند، اعلام شد.

وی ادامه داد: ملاک قیمت خودرو درب کارخانه اعدادی هستند که در وب‌سایت شورای رقابت وجود دارند. از آنجایی که ایران خودرو و سایپا به نحوی دولتی هستند، ممکن است در برخی مقاطع زمانی، حسب رویکرد دولت و مدیران عامل خود، قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ مصوب شورا اعلام کنند. در این شرایط، ما نمی‌توانیم بگوییم که چرا خودرو را ارزان‌تر می‌فروشید؟ با این وجود اگر مردم احساس کردند که گران‌فروشی انجام می‌شود، می‌توانند این موضوع را به تعزیرات و سازمان حمایت اعلام کرده و شکایت خود را پیگیری کنند.

نرخ فروش ۲ خودروساز بالاتر از نرخ اعلامی شورای رقابت!

برای بررسی دقیق‌تر، نحوه قیمت‌گذاری و افزایش قیمت درب کارخانه‌ی دو خودروساز بزرگ کشور، نرخ جدید اعلامی آن‌ها برای برخی از محصولات، بررسی می‌شود. شرکت سایپا در هفته گذشته برای محصول ساینا S، نرخ ۲۵۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان را اعلام کرد که این قیمت، حدود شش میلیون تومان بالاتر از نرخ فروش قبلی شرکت بود.

طبق مصوبه ۵۵۷ شورای رقابت، قیمت مصوب فروش برای خودروی ساینا S حدود ۲۱۶ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

روی نرخ فوق، حدود ۱۳ الی ۱۶ درصد جهت مالیات، عوارض، هزینه پلاک‌گذاری و … دریافت می‌شود که ربطی به شرکت ندارد. در نتیجه، نرخ نهایی فروش ساینا S باید در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان باشد؛ اما شرکت سایپا حدود چهار میلیون تومان بالاتر از این نرخ، ساینا S را فاکتور می‌کند.

قیمت جدید خودرو درب کارخانه/ خودروسازان بر خلاف مصوبه شورای رقابت عمل کردند؟

قیمت‌های محاسبه‌شده در ستون اول از مجموع قیمت مصوبه ۵۵۷ و الحاقیه ۵۴۷ قابل دست‌یابی بوده و ۱۶ درصد مالیات محاسبه شده، حداکثر مالیاتی است که خودروساز می‌تواند روی قیمت شورای رقابت اعمال و محصول را تحویل مشتری دهد. البته بازهم تأکید می‌شود که مالیات فوق، هیچ ربطی به خودروساز نداشته و مستقیماً به جیب دولت می‌رود.

موج عظیم نارضایتی از قیمت ۵ محصول جدید سایپا

پس از اعلام قیمت پنج محصول جدید شرکت سایپا (شاهین اتوماتیک، ساینا GX، ساینا DA-S، اطلس G و کوییک GXR) از سوی شورای رقابت، موج عظیمی از نارضایتی‌ها توسط خریداران این خودرو‌ها شکل گرفت. همه این پنج محصول در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو، درحالی فروخته شدند که هیچ قیمت مشخصی نداشتند و حال، قیمت‌های اعلامی که بسیار بالاتر از قیمت سری پیشین این محصولات است، صدای مشتریان را بلند کرد.

ساینا GX و ساینا DA-S که ورژن آپشنال ساینا S به شمار می‌روند، به ترتیب حدود ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به قیمت‌گذاری شورای رقابت برای ساینا S تجربه کرده‌اند. اما قیمت اطلس که محصول جدید سایپا به شمار می‌رود، بسیار محاسبه شده است. این خودرو که نسخه فیس‌لیفت از کوییک به شمار می‌رود، باید اندکی بالاتر از این خودرو قیمت‌گذاری می‌شد؛ اما گران‌ترین نسخه دنده دستی این خودرو که کوییک S محسوب می‌شود با حدود ۲۷۶ میلیون تومان توسط کارخانه به فروش می‌رود که ۶۸ میلیون تومان پایین‌تر از اطلس فروخته می‌شود.

البته اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که نرخ مصوب شورای رقابت برای اطلس، قیمت خام این خودرو بوده و مبالغی جهت مالیات و… باید به آن افزوده شود که در نهایت، بازهم قیمت این محصول به اصطلاح اقتصادی سایپا را افزایش خواهد داد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت