تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۱۸۰۴۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
خبر اختصاصی از همکاری خودروسازی دولتی با روس‌ها:

عقد قرارداد جوینت ونچر ایران خودرو با شرکت روسی آوتوواز

‌می‌متالز - اقتصاد روسیه که پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت، سعی دارد مشارکت و سرمایه‌گذاری خود را در کشور‌های دیگر دنبال کند. ایران که خود نیز در شرایط تحریمی به سر می‌برد، در این سال‌ها به یار اصلی روس‌ها در مناسبت‌های سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است. این دو کشور پس از همکاری در پروژه‌های مختلفی صنعتی و نفتی، این بار قصد دارند که در صنعت خودروسازی هم وارد همکاری شوند. طبق اخبار رسیده به تجارت‌نیوز، قرارداد جوینت ونچر ایران خودرو با شرکت روسی آوتوواز در حال نهایی‌شدن است.

به گزارش می‌متالز، «عقد قرارداد جوینت ونچر ایران خودرو با شرکت روسی آوتوواز در حال نهایی‌شدن است.» این خبری است که امروز به دستمان رسیده است.

به نظر می‌رسد در روز‌هایی که شرکت‌های اروپایی از جمله رنو و پژو قصد همکاری با هیچ‌کدام از این دو کشور را ندارند، شرکت‌های روسی و ایرانی، همدیگر را به‌عنوان مأمن و پناهگاه خود یافته‌اند و سعی دارند در حوزه‌های مختلف دست یاری به هم بدهند. اکنون نیز نوبت به صنعت خودروسازی رسیده است.

ماجرای قرارداد ایران خودرو با شرکت روسی

طبق اخبار واصله مذاکرات مقدماتی تولید مشترک خودرو بین آوتوواز روسیه و ایران خودرو آغاز شده است و در صورت حصول توافقات، ماه آینده مدیران این دو شرکت قرارداد تولید مشترک خودرو را رسمی خواهند کرد.

شرکت‌های اروپایی که در سال ۹۷ و به پیروی از سیاست‌های تحریمی آمریکا، خاک ایران را ترک کرده بودند، پس از تجاوز روسیه به خاک اوکراین هم از این کشور خارج شدند و در عمل پلتفرم‌ها و خطوط تولید خودروسازی آوتوواز خالی ماند.

بر همین اساس، مطابق مذاکرات انجام‌شده بین کارشناسان فنی دو شرکت ایرانی و روسی مقرر شد با انجام برخی تغییرات جزئی از این ظرفیت استفاده شده و تولید مشترک برند جدید ایرانی_روسی آغاز شود.

در حال حاضر مهم‌ترین مانع برای ثبت این شرکت بحث نقل و انتقال مالی است که ماه گذشته یک بانک ایرانی مستقر در مسکو به شبکه بانکی روسیه متصل شد و اکنون تمام نقل و انتقال‌ها به صورت روبل و ریال به راحتی انجام می‌گیرد. ضمن اینکه طبق شنیده‌ها از هفته گذشته به این بانک ایرانی مجوز داده شد که با دلار و یورو نیز فعالیت کند.

قرار است خودروی جدیدی روی پلتفرم تولید خودروی رنو اجرا شود و هنوز نامی برای این شرکت انتخاب نشده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده