تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۱۸۸۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرماندار سوادکوه از فعالیت‌های بی رویه واحد‌های معدنی در منطقه خطیر کوه انتقاد کرد

‌می‌متالز - فرماندار شهرستان سوادکوه با اظهار این که بیشتر فعالیت‌های معدنی در خطیر کوه بی‌رویه و خارج از ضوابط و مقررات منابع طبیعی و محیط زیست است، گفت: این امر سبب شد تا روستاییان منطقه هر روز نسبت به گسترش گرد و غبار و دست اندازی به عرصه طبیعی با حضور در محل فرمانداری، متعرض شوند.

به گزارش می‌متالز، رمضان غلامی روز شنبه در جلسه شورای معادن مازندران افزود: مردم روستا‌های منطقه خطیرکوه در حالی که به شدت نسبت به فعالیت واحد‌های معدنی معترض هستند، اما از کمترین خدمات رفاه عمومی به خصوص راه آسفالته نیز بی بهره اند.

وی به مشکلات خاکی و تعریض نبودن راه‌های روستایی منتهی به مسیر‌های واحد‌های معدنی اشاره کرد و توضیح داد: این واحد‌ها اصلا به خواسته‌های مردم روستا توجه نکرده و فقط به فکر منافع خود هستند.

فرماندار شهرستان سوادکوه با اشاره به این که راه و شهرسازی در صدور مجوز تعریض جاده به شدت مسایل و مقررات منابع طبیعی را سختگیرانه عملیاتی می‌کند که درست هم است، گفت:، اما در فعالیت بی رویه واحد‌های معدنی اصلا نظارت نمی‌شود.

غلامی به صدور مجوز جدید بهره برداری از واحد معدنی جدید در منطقه آلاشت اشاره کرد و بیان داشت: این واحد معدنی که برای تامین مصالح آزاد راه جدید قایمشهر به ساری به طول ۴۵ کیلومتر فعالیت‌های خود را شروع کرده، به شدت عرصه‌های منابع طبیعی را تخریب و مردم روستا‌های اطراف نیز مخالف هستند.

وی تنش‌های اجتماعی ناشی از فعالیت این واحد معدنی را بسیار جدی دانست و گفت: این درحالی است که بسیاری از مصالح معدنی واحد‌های درحال کار، انباشته شده برای عرضه وجود دارد.

وی ادامه داد: از طرفی طبق بررسی‌های صورت گرفته، مصالح معدنی جدید برای آزاد راه قایمشهر ساری نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

برداشت غیر اصولی، تجاوز به عرصه‌های با پوشش درخت و بوته‌های گیاهی، تخریب محیط زیستگاهی حیوانات و پرندگان، تجاوز به حریم رودخانه ها، ایجاد شن چاله و کانون ریزگرد، نشانه‌های فعالیت‌های شدید و بدون نظارت معادن شن و ماسه در منطقه خطیرکوه سوادکوه است.

واحد‌های تولید شن و ماسه واریزه کوهی منطقه خطیر کوه نه تنها فاقد تجهیزات تولیدی که بتواند پساب و گل و لای حاصل از شست و شوی مواد معدنی را بازیافت کند، هستند بلکه امکانات آنان در بستر رودخانه و حریم استقرار دارد.

طبق آمار رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیاز سالانه استان به شن و ماسه حدود ۱۶میلیون تن است.

فرماندار سوادکوه از فعالیت‌های بی رویه واحد‌های معدنی در منطقه خطیر کوه انتقاد کرد

صدور مجوز فعالیت‌های واحد‌های معدنی برای حقوق دولتی در مازندران اصلا توجیه اقتصادی ندارد

ربیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران در این جلسه با ذکر این نکته که خام فروشی تولیدات معدنی در استان از مشکلات جدی استان است، گفت: این که پارسال از محل دریافت حقوق دولتی بهره برداری از واحد‌های معدنی فقط حدود ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت شود، به نسبت بسیار اندک و ناچیز است.

فرج الله فتح الله پور با بیان این که از ۲۶۲ معدن استان، ۱۱۲ واحد معدنی استان غیر فعال است، افزود: خسارت زیست محیطی و منابع طبیعی از فعالیت واحد‌های معدنی در استان بسیار زیاد است.

فرماندار سوادکوه از فعالیت‌های بی رویه واحد‌های معدنی در منطقه خطیر کوه انتقاد کرد

هشدار خطر ایجاد کانون ریزگرد‌ها در ۲ منطقه دره هراز و خطیرکوه مازندران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نسبت به فعالیت‌های غیر اصولی و برداشت‌های بی رویه از معادن شن و ماسه رودخانه‌ای و کوهی و خطر ایجاد کانون ریزگرد‌ها در دره هراز و خطیرکوه هشدار داد.

احمد توکلی با اظهار این که امسال ۲ بار جلسه اضطراری بدی هوا در مازندران تشکیل شده است، افزود: بنابراین فعالیت‌های معدنی در مناطق مختلف استان که عامل افزایش گرد و خاک در استان شده است، باید بیش از پیش نظارت شود.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم فعالیت‌ها معادن شن و ماسه را مدیریت کنیم، به طور یقین در آینده نزدیک، این مناطق به کانون ریزگرد‌ها تبدیل می‌شود.

معاون استاندار مازندران به اهمیت مشارکت واحد‌های معدنی در توسعه رفاه اجتماعی روستا‌های منطقه فعالیت واحد‌های معدنی مازندران اشاره کرد و گفت: انتظار داریم، حداقل این واحد‌های معدنی در تعریض و آسفالت راه‌های روستایی مشارکت بیشتری داشته باشند.

بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران ۴۳ واحد معدنی در زمینه برداشت شن و ماسه در مسیر جاده هراز آمل فعال هستند و به طور متوسط بیش از ۶۰ درصد شن و ماسه تولیدی ومصرفی استان در این شهرستان تولید و تامین می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مازندران

عناوین برگزیده