تاریخ: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۳۱۸۶۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران خبر داد:

افزایش ۳۰ درصدی شرکت‌کنندگان ماینکس

‌می‌متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران معتقد است بخش معدن با ظرفیت‌های بسیار، فرصت خوبی برای جذب سرمایه خواهد بود که نمایشگاه ماینکس این فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

به گزارش می‌متالز، رضا بستامی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در نشستی درباره نمایشگاه ماینکس اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و ارائه پروژه‌های سرمایه‌گذاری و قابل سرمایه‌پذیری در بخش معدن و صنایع معدنی است. از سویی دیگر تلاش می‌شود، سرمایه‌های داخلی و خارجی به سمت بخش معدن راهی شوند. در کنار این موضوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های معدنی، ارائه دستاورد‌های تولیدکنندگان بخش معدن و صنایع معدنی و کشف بازار‌های جدید در جهت توسعه صادرات، بهبود فضای کسب و کار و انتقال تکنولوژی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه در سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری برگزار می‌شود که در این دوره از انواع صنایع، تجهیزات، ماشین‌آلات و صنایع معدنی مرتبط، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و موسسه‌های مالی اعتباری و شرکت‌های مشاور حضور دارند.

افزایش ۳۰ درصدی شرکت‌کنندگان ماینکس

بستامی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات این دوره از نمایشگاه، رشد ۳۰ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دوره گذشته است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور ۲۵۰ شرکت داخلی و خارجی و نمایندگان آن‌ها برگزار می‌شود. اغلب شرکت‌های بزرگ معدنی در این نمایشگاه حضور دارند مانند گل‌‍‌گهر، چادرملو، گهرزمین، ایمیدرو و ...، همچنین از ۳۰ شرکت خارجی نیز برای حضور دعوت شده است که مهم‌ترین آن‌ها از کشور‌های چین، روسیه، ایتالیا، آلمان، چک، ترکیه، و سوئد است.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی است برای گردهمایی متخصصان و سرمایه‌گذاران در بخش معدن و صنایع معدنی تا بتوانند ضمن معرفی پتانسیل‌های خود، زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کنند.

بستامی با اشاره به افتتاح این نمایشگاه در ۱۲ مهرماه، افزود: در روز اول همایشی با حضور شرکت‌کنندگان، مهمان‌ها و مقامات برگزار می‌شود که نوید بخش سرمایه‌گذاری در بخش معدن است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری از سال گذشته تا به امروز، بیان کرد: رقم دقیق میزان سرمایه‌گذاری مشخص نیست و تنها به یک دستگاه بر نمی‌گردد. متولیان سرمایه‌گذاری در بخش معدن دستگاه‌های مختلفی هستند که یکی از آن‌ها وزارت صمت است. ایمیدرو، شرکت سرمایه‌گذاری، سازمان توسعه تجارت، وزارت اقتصاد و.. همه در این موضوع دخیل هستند، اما برگزاری چنین نمایشگاهی تاثیرگذار است. نمایشگاه تخصصی که با اهداف خاص برگزار می‌شود، بی‌تاثیر نخواهد بود. می‌توان گفت سال گذشته رشد بخش معدن در برنامه ششم را ۸ درصد در نظر گرفته بودند، این عدد در برنامه هفتم با بررسی ظرفیت‌های موجود به ۱۳ درصد رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه به بخش معدن و صنایع معدنی است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه با اشاره به ایجاد بستر‌های اشتغال‌زایی در نمایشگاه، تصریح کرد: این نمایشگاه مربوط به سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی است و ارتباطی به اشتغال مهندسان ندارد، اما نظام مهندسی ۴۵ هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد که از این تعداد در حدود ۱۲ هزار نفر دارای پروانه اشتغال هستند و اغلب آن‌ها شاغل هستند. مگر آنکه افرادی که پروانه اشتغال نداشته و تحت عنوان کارورز معرفی شده‌اند که برنامه کارورزی را تعریف و به استان‌ها ابلاغ کرده این تا دوره کارورزی را گذرانده و جذب بازار کار شوند. همچنین یک طرح «فاجد» با ایمیدرو در دست انجام است که فارغ‌التحصیلان جهاد دانشگاهی با واحد‌های پذیرنده برگزار می‌شود. ۵۰ درصد حقوق این افراد را دولت و ۵۰ درصد را واحد پذیرنده می‌دهد. بخشی از دوستان با این روش وارد بازار کار می‌شوند. بدون شک فارغ‌التحصیلان و اعضای نظام مهندسی خود بخشی از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه هستند. این افراد از نزدیک با تولیدکنندگان بخش معدن آشنا و می‌تواند در علاقه‌مندی آن‌ها بسیار موثر باشد.

افزایش ۳۰ درصدی شرکت‌کنندگان ماینکس

بستامی در ادامه پرسش و پاسخ‌ها درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی افزود: حوزه معدن از پی‌جویی آغاز تا به متالورژی استخراجی می‌رسد. بیشترین سرمایه‌گذاری دولت در بخش اکتشاف بوده و پهنه‌هایی تعریف می‌شود و ایمیدرو و سازمان زمین شناسی به طور تخصصی روی این موضوع فعالیت دارند. در واقع زمانی که محدوده‌های معدنی به کانسار تبدیل شوند به مزایده گذاشته می‌شود و چه شرکت‌های داخلی و چه خارجی می‌توانند در صورت داشتن صلاحیت مالی و فنی در مزایده شرکت و برنده شوند. این خود یک فرصت است و خود این شرکت‌ها و سازمان‌های یاد شده در این نمایشگاه حضور دارند و سرمایه‌گذارانی که تمایل به حضور دارند به راحتی می‌توانند از طریق این نمایشگاه با این بازار آشنا شوند.

وی افزود: شرکت‌های خصوصی و دولتی و خارجی نیز در این مزایده‌ها حضور خوبی داشتند، اما صلاحیت فنی و مالی بسیار مهم است.

بستامی همچنین در پاسخ به «می متالز» درباره بحث ایمنی و برگزاری کارگاه‌ها در نمایشگاه ماینکس، بیان کرد: ما در نمایشگاه چند نشست تخصصی از جمله با موضوع ایمنی و حقوق دولتی داریم. در ارتباط با موضوع ایمنی، ما به عنوان بازوی تخصصی نظارتی وزراتخانه هر سال بازرسی و ارزیابی ایمنی معادن را داریم. معادن پر ریسک و خطرپذیر‌تر در این دوره بررسی می‌شوند. امسال نیز ۱۲۰۰ معدن در دست بازرسی است. معادنی که به سطح خطرپذیری رسیده‌اند به سازمان‌های صمت معرفی و حتی تا مرز تعطیلی هم خواهند رفت و اخطار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: ۳۱ سازمان استان اطلاع‌رسانی شده و قطعا حضور پررنگی در نمایشگاه خواهند داشت. این نمایشگاه برای تمامی متخصصان بخش معدن است.

بستامی همچنین درباره موضوع حقوق دولتی به «می متالز» گفت: روند فرمول شدن حقوق دولتی ادامه‌دار شده است. با توجه به اینکه ما مواد معدنی را به ۸ دسته تقسیم کرده‌ایم تا به این لحظه دو گروه نهایی شده‌اند و امیدوار هستیم تا پایان سال با اتفاق نظر انجمن‌های تخصصی و دستگاه‌های مرتبط نهایی شود و حقوق دولتی به شکل عادلانه‌تری به صورت معدن به معدن محاسبه شود، زیرا شرایط هر معدن با معدن مجاور متفاوت است.

وی درباره حوادث معدنی بیان کرد: در سال ۹۸-۹۹ آمار حوادث در کشور افزایشی بود. از آن زمان به بعد تا پایان ۱۴۰۱، آمار حوادث منجر به فوت کاهشی بوده که این موضوع می‌تواند به بحث نظارت و بازرسی وزارتخانه از طریق نظام مهندسی برگردد. کار معدن یک کار پر ریسک به همراه ماشین‌آلات زیاد است و فضای خطرپذیری در این حوزه وجود دارد. بدون شک حادثه رخ می‌دهد، اما سعی ما این است این اتفاقات به حداقل برسد. سازمان برنامه بودجه باید مساعدت کرده و ۳ درصد حقوق دولتی سهم سازمان نظام مهندسی معدن را پرداخت کند. با تزریق این اعتبار به سازمان استان‌ها میزان حضور بازرسان چندین برابر خواهد شد و تاثیر چشمگیری بر این موضوع خواهد داشت.

وی همچنین در سوال دیگری از سوی «می متالز» بیان کرد: اعضای استان‌ها مجری، طراح، مسوول فنی و یا ناظر بوده و بحث ارزیابی را انجام می‌دهند. در واقع گروه‌های تخصصی در سازمان استان‌ها داریم. سر بازرس و گروه‌های تخصصی‌ای داریم که بر عملکرد بازرسان نظارت داشته و گزارش‌ها را کنترل می‌کنند.

بستامی افزود: اگر مهندسی تخلف کند به شواری عالی استان‌ها ارجاع و رسیدگی‌های لازم انجام می‌شود.

افزایش ۳۰ درصدی شرکت‌کنندگان ماینکس

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پایان تاکید کرد: ما پتانسیل خوبی در بخش معدن داریم و دارای ۸۱ نوع ماده معدنی هستیم. این در حالی است که میزان تنوع در کل جهان ۱۱۴ ماده است. لازم است اصحاب رسانه حمایت لازم داشته باشند تا جایگاه بخش معدن مشخص باشد. یکی از راه‌های دستیابی به جایگاه اصلی برگزاری نمایشگاه‌ها و جذب سرمایه‌گذار است که باید اصحاب رسانه آن را بازنشر دهند.

وی ادامه داد: از موضوعات دیگر معارضان محلی است در حالی که آن‌ها هم حق دارند از این فرصت استفاده کنند و باید حقوق دولتی جهت بازسازی معدن پرداخت شود. البنه مشکلات موجود در این زمینه باعث شده تا سرمایه‌گذار احساس امنیت نداشته باشد و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

افزایش ۳۰ درصدی شرکت‌کنندگان ماینکس

عناوین برگزیده