به گزارش می متالز،براساس دیدگاه سازمان بهرهوری ملی ایران، بهرهوری یک نگرش عقلانی به کار و زندگی است. این تعریف مشابه یک فرهنگ بوده که هدف آن هوشمندانهتر کردن فعالیتها برای یک زندگی بهتر و متعالی است؛ بنابراین برای رسیدن به بهرهوری باید در زمینه آموزش نیروی انسانی بهطور کارآ و موثر عمل کرد. بهرهوری بالا لازمه رشد و پیشرفت سازمان بوده و به نهادینه شدن بهبود در ابعاد مختلف آن منجر خواهد شد. بدین منظور شرکت فولاد مبارکه با برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان خود سعی در افزایش بهرهوری در راستای اهداف متعالی سازمان دارد.
کلید حضور مستمر و پیشتاز بودن در بازار تولید و عرضه محصولات فولادی در سطح منطقه و جهان، رقابتپذیری بوده که مستلزم یادگیری مستمر فردی و سازمانی است. به این منظور، آنچه بهعنوان ماموریت اصلی مدیریت منابع انسانی درنظر گرفته شده، توانمندسازی و ارتقای بهرهوری منابع انسانی در راستای تحقق اهداف استراتژیک شرکت است. ارائه آموزشهای تخصصی برای توانمندسازی کارکنان در بستر فرهنگ غنی سازمانی از اهدف اصلی شرکت فولاد مبارکه بهشمار میرود. مدیریت آموزش و توسعه منابع انسانی با بهرهگیری از استاندارد 10015 توانسته فرآیند آموزش را بهطور نظاممند و اثربخش در این مجموعه اجرایی کند.
این فرآیند در 4 مرحله به شرح زیر است:
در پایان هر سال واحدهای سازمان، نیازهای آموزشی سال آینده خود را با توجه به اهداف تعیین شده، تغییرات تکنولوژی واحد خود و انتظاراتی که از پرسنل دارند، پیشبینی کرده و بهعنوان ورودی فرآیند آموزش اعلام میکنند.
با توجه به پیادهسازی کانون ارزیابی در شرکت فولاد مبارکه، نیازهای آموزشی منتج از گپ شناسایی شده در فرآیند کانون ارزیابی، بهعنوان نیاز آموزشی فردی شناسایی و وارد فرآیند آموزش میشود. علاوه برآن، پرسنل جدیدالاستخدام و آنهایی که در یک پست جدید منصوب میشوند، براساس پروفایل و استاندارد آموزشی هر پست نیازسنجی فردی شده و به فرآیند آموزش ورود خواهند کرد.
بهمنظور پایش و اولویتبندی نیازهای اعلام شده و پس از آن تدوین طرح درسهای استاندارد، کارگروههای تخصصی متشکل از خبرگان حوزههای گوناگون دانش و مهارت تشکیل میشود. در حال حاضر 22 کارگروه تخصصی در این زمینه فعالیت دارند که تایید مدرسان توانمند برای پوشش نیازهای آموزشی از جمله اقدامات آنها محسوب میشود.
در راستای پوشش نیازهای آموزشی اعلام شده، واحد آموزش شرکت فولاد مبارکه از 35 فضای آموزشی داخل شرکت، 14 فضای آموزشی بیرون از شرکت و 497 مدرس خبره داخلی استفاده میکند. همچنین بهمنظور تامین مدرس از بیرون شرکت با 15 موسسه آموزشی همکاری میکند. در 9 ماه سال جاری، 187 مدرس از بیرون شرکت دعوت به همکاری شدهاند و نیازهای تخصصی کارکنان را پوشش دادهاند.
شیوههای گوناگون آموزش و توسعه که در شرکت فولاد مبارکه مورد استفاده قرار میگیرد شامل آموزشهای کلاسی، کارگاهی، آزمایشگاهی، آموزش کنار تجهیزات، آموزش حین کار، اعزام به همایشها و کنفرانسها، آموزشهای الکترونیکی، آموزش به شیوه معکوس (فراگیر- مدرس)، خودآموزی، بازیهای مدیریتی و... میشود.
بهمنظور حصول اطمینان از اثربخش بودن فرآیندهای آموزش و توسعه کارکنان، ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی با الگوبرداری از مدل پاتریک انجام میشود که در 9 ماه سال 97 بهطور میانگین 62/92 بوده است. عملکرد مدیریت آموزش و توسعه منابع انسانی در سطح کلان سازمان به همراه سایر فرآیندهای سازمان، منتج به کسب تندیس زرین جایزه مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) و دستیابی به رتبه یازدهم آسیا در جایزه جهانی سازمانهای دانشمحور ( MAKE) شده است. بدون تردید تمدید گواهینامههای بینالمللی مدیریت که هر ساله در سطح شرکت انجام میشود، بدون در نظر گرفتن سهم برنامههای آموزشی و توسعهای در شرکت فولاد مبارکه میسر نخواهد بود.