تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۳۱۹۷۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد:

توجه به عناصر نادر خاکی جزو برنامه‌های آینده ماست/ در طرح یک میلیون تنی کاتد مس الزامات فنی رعایت نشده است

‌می‌متالز - «رضا محتشمی‌پور» معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: در طرح یک میلیون تنی کاتد مس الزامات فنی رعایت نشده است.

به گزارش می‌متالز، ما به نوعی در حال از دست دادن عناصر خاکی هستیم؛ موضوع اصلی در این حوزه دانش فناوری است. کشور تاکنون روی حوزه‌های پایه‌ای‌تر و عمومی‌تر مانند فولاد، آلومینیوم، مس و سیمان و ... تمرکز داشته و کمتر به عناصر نادر خاکی پرداخته است. این مطالب را «رضا محتشمی‌پور» معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد و در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت در راستای توجه به عناصر نادر خاکی چه اقداماتی انجام داده است، عنوان کرد: البته لازم به یادآوری است که در حوزه عناصر خاکی به دانش فنی نیاز داریم که یا در دسترس نبوده یا با محدودیت‌هایی همراه بوده است.

محتشمی‌پور در ادامه یادآور شد: امیدواریم که با همکاری وزارت علوم که اندیشکده‌ای را در این زمینه راه‌اندازی کرده‌اند و همچنین پژوهشکده فرآوری، در این مسیر گام برداریم و شاهد اتفافات جدید در این حوزه باشیم. در هر صورت طی سال‌های آینده بر این حوزه تمرکز خواهیم داشت که امیدواریم بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

محتشمی‌پور در ادامه با اشاره به این موضوع که البته در زمینه عناصر نادر خاکی اقداماتی در حوزه فلزات در دست اقدام است، گفت: در برخی فلزات مانند تیتانیوم و لیتیوم اقداماتی در سطح پایلوت و نیمه صنعتی را آغاز کرده‌ایم و در این راستا برخی از واحد‌ها را نیز تشکیل داده‌ایم. هرچند ممکن است که شاهد اتفاقاتی باشیم که باید آن‌ها را مدیریت کنیم، مانند اتفاقی که برای دریاچه قم به‌عنوان بزرگ‌ترین ذخیره شورابه‌ای کشور روی داد و با یک تصمیم اداری بهره‌برداری از آن متوقف شد.

راه‌اندازی واحد فرآوری تیتانیوم کهنوج تا بهمن ماه امسال

وی در پاسخ به این پرسش که از تیتانیوم کهنوج یک بازدید داشتید، این واحد در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: واحد فرآوری تیتانیوم کهنوج در مرحله نصب است و برآورد ما آن است که تا بهمن به نتیجه می‌رسد. در کنار این واحد، یک واحد کوچک‌تر نیز قرار دارد که سطح فناوری آن بالاتر از واحد بزرگ‌تر است.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت همچنین در پاسخ به این پرسش که با راه‌اندازی واحد سرب و روی مهدی‌آباد، آیا شاهد تامین مواد اولیه از مهدی‌آباد به سمت زنجان خواهد بود، گفت: طبیعی است که حوزه مواد معدنی بازار است و یک سمت عرضه و یک سمت تقاضا قرار دارد. مهدی‌آباد اساسا راه‌اندازی شده که بتواند کمبود خاک را برای واحد‌های فرآوری تامین کند و با توجه به این موضوع که نوع خاک در مهدی‌آباد متفاوت است، واحد‌های فرآوری به اصلاحاتی نیاز دارند.

رسیدن به تولید یک میلیون کاتد؟

محتشمی‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت ملی صنایع مس ایران به تولید یک میلیون تن کاتد مس خواهید رسید، گفت: تولید یک میلیون کاتد، برنامه‌ای است که شرکت ملی مس اعلام کرده که امیدواریم به آن دست پیدا کند. البته به نظر می‌رسد که شرکت ملی مس در رسیدن به این هدف، الزامات فنی را در نظر نگرفته است، ولیکن ما خوشحال خواهیم شد که به چنین برنامه‌ای برسد.

توجه به عناصر نادر خاکی جزو برنامه‌های آینده ماست/ در طرح یک میلیون تنی کاتد مس الزامات فنی رعایت نشده است

کالایی از بورس کالا خارج نمی‌شود

«رضا محتشمی‌پور» معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت درباره خروج برخی از کالا‌های صنایع معدنی از جمله فولاد و سیمان از بورس کالا عنوان کرد: این یک بحث کارشناسی بوده و همچنان این کالا‌ها در بورس کالا عرضه می‌شوند و صحبتی از خارج شدن آن‌ها نیست، ولی بحث‌هایی در جریان است و برخی دوستان از وزارت راه و شهرسازی معتقدند که اگر این کالا‌ها از بورس خارج شوند، می‌تواند مثبت باشد که در این راستا ما جواب لازم را به آن‌ها داده‌ایم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده