تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۲۰۲۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دورخیز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای رشد تولید

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲، موفق به تولید هشت میلیون و ۶۵۵ هزار تن انواع محصول زنجیره فولاد شد و درآمد این مجموعه معدنی و صنعتی در این مدت به ۲۷۰ هزار و ۷۰۶ میلیارد و ۳۶۳ میلیون ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۲۰۶ هزار و ۷۰۵ میلیارد و ۱۳۶ میلیون ریال) با رشد ۳۱ درصدی همراه بوده است. باید گفت که این مجموعه پویا دستیابی به رکورد‌های جدید را سرلوحه کار خود قرار داده و در تلاش است تا با افزایش میزان تولیدات، ارزش‌آفرینی بیشتری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد، ایران کماکان در رتبه دهمین تولیدکننده فولاد در جهان قرار دارد، اما فولادسازان داخلی به دنبال رشد تولید محصولات و ارتقا این جایگاه هستند. مسلما با اتخاذ راهبرد‌هایی به منظور رشد تولید از سوی شرکت‌های فولادی، نیاز به مواد اولیه بیشتر و افزایش فعالیت صنایع بالادستی بیش از گذشته احساس خواهد شد. به همین دلیل در این زمان نقش شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندله و کنسانتره در کشور، بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند. این شرکت با انجام فعالیت‌های گسترده اکتشافی و استخراج مواد معدنی، به همگان ثابت کرده که به دنبال تولید پایدار و تامین خوراک کارخانه‌های فولادسازی در کشور است، اما با هدف‌گذاری تولید چهار میلیون تن گندله و ثبت رکورد‌های متعدد تولید در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، در میدان عمل گام را فراتر نهاده است. بهینه‌سازی فرآیند‌های تولید، استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز‌دنیا در خطوط تولید، کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری، از راهبرد‌های اساسی این مجتمع عظیم معدنی و صنعتی بوده که باعث شده تا علی‌رغم وجود مشکلات فراوان در مسیر تولید و محدودیت‌های انرژی، در سال گذشته از ظرفیت اسمی خود یعنی سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندله عبور کرده و موفق به تولید سه میلیون و ۷۶۸ هزار تن گندله شود. همچنین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با انجام اقداماتی مانند بهره‌برداری از پروژه (CMC) تزریق سود، امکان‌سنجی استفاده از چسب‌های ارگانیک، استفاده از پردازش تصویر، افزایش راندمان سرند‌های غلتکی «Roller Screen»، به‌روزرسانی و بهره‌برداری سیستم‌های کنترلی جدید برای اتاق کنترل و کاهش توقفات دوره‌ای موفق شد تا بیش از ظرفیت واحد گندله‌سازی خود محصول باکیفیت تولید کند، اما باید گفت که اکثر بنگاه‌های اقتصادی تمام سرمایه خود را در یک حوزه سرمایه‌گذاری نکرده و به دنبال طرح‌های زودبازده نیز هستند؛ به همین دلیل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عزم خود را جزم کرده تا با بهره‌گیری از تجارب گذشته و استفاده از ایده‌های نوآورانه، سرعت حرکت صنایع فولادی را تسریع ببخشد. در همین راستا این شرکت اقدام به افزایش همکاری‌های خود با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی کرده است، زیرا نوآوری در فضای رقابتی کسب‌و‌کار‌های امروزی، مناسب‌ترین گزینه برای بنگاه‌های اقتصادی به منظور پیشی گرفتن از رقبا، تحقق اهداف و متمایز شدن در هر صنعتی است.

نوآوری، استراتژی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

گفتنی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۸ استراتژی برای خود تدوین کرده که چهار مورد آن مرتبط با عناوین نوآوری و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، بومی‌سازی، حرکت به سمت هوشمندسازی، کسب‌وکار دانش‌بنیان و توسعه زیست بوم فناورانه است؛ به همین دلیل بدون شک می‌توان گفت بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و استفاده از ایده‌های نو و خلاقانه به منظور افزایش بهره‌وری و افزایش سودآوری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان، یکی از اولویت‌های اصلی این شرکت محسوب می‌شود. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو موفق شد با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی حدود ۸۰۰ قطعه را بومی‌سازی کند که در نتیجه آن، صرفه‌جویی ارزی از ۱۶ میلیون یورو در سال ۱۴۰۰، به ۲۵ میلیون یورو در سال ۱۴۰۱ رسید. علاوه‌براین، این شرکت اقدام به تاسیس مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد)، برای جذب ایده‌های جدید و افزایش همکاری‌ها خود با شرکت‌های دانش‌بنیان کرد که هم‌اکنون ۳۰ ایده به این مرکز ارسال شده و ۱۱ طرح به عنوان طرح‌های اصلی انتخاب شده‌اند. لازم به ذکر است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به منظور بازیافت باطله‌ها و بهبود فرآیند فولادسازی برای افزایش رقابت‌پذیری در بازار، همواره خواستار شناسایی و همکاری با طیف گسترده‌تری از شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ همچنین این مجموعه ۴۶ طرح توسعه با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری هشت میلیارد یورو را در دستور کار خود قرار داده که از مهم‌ترین طرح‌های در حال تدوین، می‌توان به تدوین نقشه راه هوشمندی شاخص‌های عملکرد زنجیره معدن به منظور پیاده‌سازی فناوری نسل چهارم اشاره کرد.

باید اضافه کرد که در کنار ایده‌های نو و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عملکرد نیروی انسانی خود را مدنظر قرار داده و با برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع به دنبال ارتقا سطح دانش کارکنان است، زیرا یکی از عوامل مهم دستیابی به اهداف تعیین شده، نیروی انسانی است. لازم به ذکر است که این مجموعه در سال گذشته در زمینه آموزش، ۵۶ هزار و ۱۶۹ نفر ساعت هزینه کرده و همچنین در راستای ارتباط صنعت با دانشگاه، ۴۷ نفر کارآموزان دانشگاهی به مدت ۱۱ هزار و ۲۶۸ نفر ساعت در مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو در رشته‌های معدن، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی برق، مهندسی بهداشت حرفه‌ای و مهندسی صنایع دوره‌های مربوطه را طی کردند. از اقدامات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در زمینه آموزش می‌توان به برگزاری دوره‌های استاندارد مدل‌سازی فرآیند کسب‌وکار «BPM» با نرم‌افزار «Camunda»، کنترل پروژه و برنامه‌ریزی با نرم‌افزار «MS Project»، برق دیاگ بنز آکسور، آموزش هیدرولیک کاربردی سطح دو، ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی، شناخت و عیب‌یابی سیستم برق و هیدرولیک دریل‌های تایتون، بازرگانی بین‌المللی، مدیریت استراتژیک، اصول مدیریت و رهبری، مدیریت تولید و عملیات، مدیریت طرح‌های توسعه (توسعه مدیران) و… اشاره کرد.

حمل‌و‌نقل، نبض اقتصاد و صنعت کشور

همان طور که اشاره شد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، تولید چهار میلیون تن گندله را تا پایان سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری کرده است؛ به همین دلیل نمی‌توان نقش حمل‌و‌نقل را در دستیابی به این هدف در نظر نگرفت، زیرا بخش عمده‌ای از قیمت محصول مربوط به هزینه‌های حمل‌و‌نقل بوده و ارسال به‌موقع مواد اولیه سبب افزایش راندمان تولیدی شرکت‌ها و در نهایت جلب رضایت مشتریان در پی تحویل محصولات در زمان مقرر خواهد شد. اهمیت این حوزه به قدری بالا بوده که برخی شرکت‌ها به منظور مدیریت هزینه‌ها و حمل‌و‌نقل مواد اولیه و محصولات، اقدام به تاسیس شرکت‌های لجستیک زیر نظر مجموعه مادر می‌کنند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز به منظور کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، کاهش زمان ارسال مواد معدنی به مجتمع و کاهش بار ترافیکی جاده‌ای، توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را در دستور کار خود قرار داده و اقدام به خرید ۵۵۰ واگن باری و برنامه‌ریزی برای خرید ۱۰ لکوموتیو کرده است. در حال حاضر ۳۵۰ واگن به شرکت تحویل داده شده و مابقی تا پایان سال جاری تحویل داده می‌شوند. علاه‌براین، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به دنبال حمل‌و‌نقل هوشمند ریلی و جاده‌ای بوده و در این زمینه طرح توسعه‌ای را در نظر گرفته است. هدف از اجرای این طرح، هوشمندسازی فرآیند حمل‌ونقل بار هلدینگ چادرملو و مدیریت آن، تاسیس شرکت حمل‌ونقل بزرگ‌مقیاس هوشمند جاده‌ای و ریلی و سامانه یکپارچه مدیریت حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای با ظرفیت حمل۱۷ میلیون تن در سال است. لازم به ذکر است که هزینه این پروژه ۵۳ میلیون یورو برآورد شده و میزان پیشرفت آن تا پایان سال ۱۴۰۱، ۴۳ درصد بوده است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده