تاریخ: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۳۲۰۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر مشوق‌های بانک مرکزی بر صادرات چشمگیر نخواهد بود

می متالز - نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درخصوص میزان اثر گذاری مشوق‌های بانک مرکزی در حجم صادرات کشور گفت: این مشوق‌ها نمی‌تواند در افزایش برگشت ارز و افزایش حجم صادرات به صورت چشم‌گیری موثر باشد.
تاثیر مشوق‌های بانک مرکزی بر صادرات چشمگیر نخواهد بود

به گزارش می متالز، حسین سلاح‌ورزی در پیش‌بینی وضعیت اقتصادی امسال گفت: سال 98 سالی سخت خواهد بود که نیاز به ایستادن زن و مرد ایرانی در کنار هم است، فساد باید در این کشور ریشه کن شود باید در کنار هم باشیم و نقش بخش خصوصی در کشور را پررنگ کنیم.

وی افزود: مادامی که دولت تفکیکی بین صادرکنندگانی که محصولاتشان را بدون استفاده از یارانه و خودشان تولید می کنند با صادرکنندگانی که محصولات خود را با ارز یارانه‌ای یا خوراک ارزان قیمت تهیه می‌کنند، قائل نشوند، این سیاست‌ها نمی‌تواند خیلی تاثیر‌گذار باشد.

سلاح ورزی تصریح کرد: تا زمانی که یک بازار ارز واقعی نداشته باشیم که عرضه و تقاضای واقعی در آن انجام شود، مشکلات حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: دولت باید به سمتی برویم که جز کالاهای استراتژیک و دارو، تامین ارز سوبسیدی برای هیچ وارداتی انجام نشود و بقیه نیازهای کشور را به بازاری که قیمت آن ناشی از عرضه و تقاضاست موکول کنیم تا هم قیمت ارز به تعادل برسد و هم میزان عرضه ارز یا همان بازگشت ارز حاصل از صادرات بیشتر ‌شود.

وی در تشریح وضعیت اقتصاد در سال 98 اقتصاد کشور گفت: به دلیل مجموعه مشکلات حاصل از تحریم سال آینده سال راحتی نخواهد بود اما فعالان اقتصادی باید کمک کنند تا از این شرایط عبور کنیم.

وی در پاسخ به اینکه "آیا اینستکس می‌تواند تاثیری در بهبود شرایط اقتصادی سال آینده داشته باشد؟ " گفت: اینستکس بی تاثیر نخواهد بود اما اینکه ما انتظار داشته باشیم همه مسایل و نیازهای کشور را این توافق نامه پوشش دهد، اینطور نخواهد بود.

وی ادامه داد: اما وجود اینستکس بی‌تاثیر نیز نخواهد بود و می‌تواند بسیاری از نیازهای اساسی را همانطور که در ساز و کار این توافقنامه است بهبود بخشد.

سلاح ورزی یادآور شد: در واقع همین وجه مقابله گونه‌ای که اینستکس با سیاست‌های تحریم‌ آمریکا دارد از نظر سیاست خارجی ما ارزشمند است.

وی درخصوص اینکه اینسکتس به جز غذا و دارو توسعه پیدا خواهد کرد، گفت: این امر بعید است که بدون نیاز‌های بشر دوستانه نیازهای اساسی فعلا توسعه چندانی پیدا کند.

عناوین برگزیده