تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۳۲۰۴۷
سرویس خبر : انرژی

مخمصه خریداران نفت ایران

می متالز - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: با توجه به اینکه ایران به تعادل بازار خود می‌پردازد و با کشورهای همسایه خود تهاتر می‌کند؛ عدم ادامه معافیت‌های نفتی گریبان کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت ایران را می‌گیرد.
مخمصه خریداران نفت ایران

به گزارش می متالز، رضا پدیدار با اشاره به شایعات مطرح شده درباره کاهش صادرات نفت خام ایران به کمتر از یک میلیون بشکه، اظهار کرد: در این راستا، گزارشی نیز نوشته شده که رقم صادرات نفت ایران را 722 هزار بشکه در روز مطرح کرده که این موضوع صحت ندارد و اکنون میزان صادرات نفت ایران بر اساس آخرین آمار 1.3 میلیون بشکه در روز است.

وی با بیان اینکه اکنون مکانیزم دور زدن تحریم‌ها از طریق ذخیره‌سازی نفت خام در کشورهای مقصد در حال انجام است، افزود: این طرح دوام دارد و می‌تواند ادامه داشته باشد و همچنین مشتریان سنتی ایران همچنان کف مصرف خود را از ما دریافت می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سخنرانی خود در کنفرانس اخیر جهانی نفت که در لندن برگزار شد، گفت: در این شرایط اگر محدودیت تولید برای نفت ایران حاصل شود، ضربه نهایی محدودیت تولید را مصرف کنندگان اروپایی و خارجی‌ها خواهند خورد.

وی در توضیح علت این اتفاق گفت: کاهش تولید به هر میزان که رخ دهد با توجه به روند افزایش مصرف و تقاضا که بر اساس پیش‌بینی‌ها کاملا محسوس است، ایران را به سمت تعادل سیستم عرضه و تقاضای خود می‌برد. همچنین مبادلات در منطقه خاورمیانه که کشورهای همسایه ایران هستند نیز از طریق تهاتر صورت گرفته و منابع و کالا دریافت خواهیم کرد؛ اما کشورهای بزرگ مصرف‌کننده مانند: چین، کره جنوبی، ژاپن، کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله سریلانکا، تایوان، اندونزی و کشورهای طرف معامله نفتی ایران متضرر خواهند شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به اینکه در صورت عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، دولت بودجه سال 98 را چگونه تامین می‌کند، عنوان کرد: قاعدتاً باید یک بودجه مقاومتی به مفهوم محدود کردن هزینه‌های دولتی وجود داشته باشد.

نویسنده: نیلوفر جمالی

عناوین برگزیده