تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۲۰۷۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

از دست رفتن جایگاه فولاد ایران با توجه نکردن مسوولان به مشکلات/ موقعیت فولاد و نفت و گاز ایران در بازار جهانی یکسان نیست

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: باید توجه سیاست‌گذاران و ذی نفعان را به این موضوع جلب کنیم که به هیچ وجه موقعیت کشور در فولاد، مانند موقعیت نفت و گاز نیست.

به گزارش می‌متالز، بهادر احرامیان با بیان اینکه توسعه فولادی کشور‌هایی مانند عربستان، عمان، امارات و قطر برای بازار فولاد ایران در منطقه تهدید محسوب می‌شود، اظهار کرد: صنعت فولاد در کشور مزیت نسبی دارد؛ در واقع برخی صنایع مانند نفت و گاز ایران مزیت مطلقی دارند؛ چرا که کشور‌هایی مانند ژاپن یا آلمان حتی با وجود تکنولوژی بالا نمی‌توانند با حفاری در زمین به نفت و گاز برسند. به همین دلیل، نمی‌توان در این حوزه رقیب زیادی برای ایران پیدا کرد؛ اما صنعت فولاد به این گونه نیست.

وی افزود: امروزه کشوری مانند ژاپن که سنگ آهن و انرژی ندارد، در حال تولید و صادرات انواع فولاد از ساده‌ترین آن مانند میلگرد آجدار ساختمانی تا ورقه‌های فولادی، فولاد ضدزنگ و آلیاژی است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: بر همین اساس، می‌توان گفت فولاد صنعتی نیست که بتوان در آن مزیت مطلق داشته باشیم و در صورتی که در این صنعت در بخش‌های مختلف تکنولوژی، فضای کسب و کار و زیرساخت‌ها عقب بمانیم، وضعیت کنونی خود را نسبت به رقبا مانند عمان، عربستان، ژاپن و آلمان از دست خواهیم داد.

به گفته احرامیان، باید توجه سیاست‌گذاران و ذی نفعان را به این موضوع جلب کنیم که به هیچ وجه موقعیت کشور در فولاد، مانند موقعیت نفت و گاز نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در صورتی که در صنعت فولاد اشتباه کنیم و یا سیاست اشتباهی را پیش ببریم، قطعاً آن را از دست می‌دهیم؛ چه بسا که سایر کشور‌ها جایگاه ایران را در بازار‌های جهانی و حتی داخلی به دست خواهند گرفت.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده