تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۳۲۱۰۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدن "جانجا" محرکی برای توسعه در سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - معدن مس «جانجا» در سیستان و بلوچستان در حالی در زمره و تراز یک معدن جهانی به شمار می‌رود که پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد و بتواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، صنایع در حالی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌زایی محسوب می‌شوند که علاوه بر اشتغال‌زایی، توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال دارند.

در این زمینه سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود.

معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند که این نشان دهنده ظرفیت، رشد و رونق اقتصادی در منطقه است، این معادن حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسار‌های معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی به‌ویژه گرانیت و مرمر است.

با وجود این سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به طوری که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به طور قطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد؛ همچنین از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم نظیرترین استان‌های کشور محسوب شده و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع به خود اختصاص داده است.

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی توسعه و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی را رقم زد، به عقیده کارشناسان؛ این استان در دوران بعد از انقلاب یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش معدن بوده است.

شناخت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره برداری توان رقابتی در بازار‌های بین‌المللی ایجاد کند که این امر در سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست و در دولت سیزدهم نیز شاهد اتفاقات بی نظیری در این عرصه هستیم. در این بین معدن مس جانجا تنها یکی از معادن سیستان و بلوچستان است که با توجه به سطح اکتشافات انجام شده، یکی از بزرگ‌ترین معادن جنوب شرق کشور تلقی شده چرا که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی ذخایر این معدن در حال افزایش بوده و بهره برداری از ذخیره مس این معدن می‌تواند علاوه بر توسعه اقتصادی منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی شود و در توریسم منطقه تاثیر مستقیم بگذارد. طرح مس جانجا با توجه به اهمیت و اینکه جزو طرح‌های پیشران در دولت است اثراتی بر زندگی مردمان مرزدار و غیور سیستان و بلوچستان گذاشته که تامین امنیت، توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رفاه برای مردم منطقه بخشی از اثرات اجرای طرح در این منطقه به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده