تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۲۱۲۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشت عرضه‌ها به بورس کالا/ عنوان شعبه وزارت بازرگانی به بورس کالا رسید

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: محصول کنسانتره در چند ماه گذشته معامله نمی‌شد و با وجود اینکه صد‌ها شرکت تولیدکننده کنسانتره داریم؛ اما یکی از آن‌ها در بورس کالا عرضه نمی‌کردند و پس از صحبت معاون فلزی دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مبنی بر اینکه فولادسازان ملزوم به عرضه تمام محصولات در بورس کالا هستند، امروز شاهد عرضه این محصول بودیم.

به گزارش می‌متالز، تورج امینی با اشاره به وضعیت خرید و فروش آهن اسفنجی در بازار داخلی تصریح کرد: محصول کنسانتره در چند ماه گذشته معامله نمی‌شد و با وجود اینکه صد‌ها شرکت تولیدکننده کنسانتره داریم؛ اما یکی از آن‌ها در بورس کالا عرضه نمی‌کردند و پس از صحبت معاون فلزی دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مبنی بر اینکه فولادسازان ملزوم به عرضه تمام محصولات در بورس کالا هستند، امروز شاهد عرضه این محصول بودیم.

وی ادامه داد: همچنین بورس کالا امروز معاملات اعتباری خود را حذف کرد؛ یعنی قیمت‌ها باید بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان باشد؛ اما با توجه به شرایط، می‌توان این اتفاق را به خاکستر زیر آتش تشبیه کرد.

کارشناس صنعت فولاد اظهار داشت: از طرفی، با بورس کالا نیز به طور چندگانه برخورد می‌شود در واقع می‌توان نام دیگر آن را شعبه وزارت بازرگانی نام برد. چرا که دستورالعمل‌ها از بورس صادر می‌شود؛ اما برخورد‌ها دوگانه است. در حال حاضر، متاسفانه علی رغم اینکه تمام محصولات تولیدی شرکت‌ها باید از طریق بورس کالا قیمت‌گذاری و معامله شوند، این کار به صورت صد درصد انجام نمی‌شود.

به گفته امینی، بورس کالا تحت فشار سازمان‌هایی مانند شهرسازی است و سعی بر این دارد تا قیمت‌ها افزایش پیدا نکنند.

وی افزود: از طرفی، تولیدکنندگان به شدت تحت فشار هستند و فقط برخی از آن‌ها مانند شرکت‌های دولتی یا صادرات محور با ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند. ناگفته نماند که بیش از ۹۰ درصد این شرکت‌ها در زیان هستند و یا سودی کسب ندارند. همچنین فولادی‌ها با توجه به وضعیت بسیار بد آهن اسفنجی به عنوان مواد اولیه و محدودیت‌های صادراتی، از وضعیت به وجود آمده شاکی هستند.

این کارشناس فولادی با بیان اینکه هیچ کدام از شرکت‌ها علی رغم سرمایه‌گذاری کلانی که کرده‌اند، بهره‌وری کامل ندارند، گفت: بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت آهن اسفنجی و بریکت در کشور کوپنی شده و پیدا نمی‌شود و به همین منظور برای تولید فولاد به یک بازنگری قدرتمند نیاز داریم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده