تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۳۲۲۳۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس فروش فولاد مبارکه در گفتگو با «می متالز» مطرح کرد:

تامین ۲۰ هزار تن ورق سرد تاسیسات ساختمانی از سوی فولاد مبارکه

‌می‌متالز - «گروه فولاد مبارکه» در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تاسیسات، سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع ایران حضوری فعال داشت.

به گزارش می‌متالز، «مهران عکاشه» کارشناس فروش فولاد مبارکه در گفتگو با «می متالز» درباره، نقش فولاد مبارکه در صنعت تاسیسات ساختمان، اظهار کرد: ساختمان چهار درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است و تاسیسات یکی از بخش‌های ساختمان است. این در حالی است که فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های سرد در خاورمیانه بوده و هیچگاه شرکت‌های تولیدکننده تاسیسات مثل تولیدکنندگان سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و... را تنها نگذاشته است. در واقع توانسته ورق‌های مورد نیاز آن‌ها را تامین کرده و تا به امروز در این زمینه مشکلی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا سبد محصولات مورد نیاز این بخش را تامین کنیم یعنی ورق‌هایی را که ما نمی‌توانیم تولید کنیم را در آینده تولید کرده تا دغدغه این صنعت کمتر شود.

عکاشه درباره میزان مصرف این صنعت، بیان کرد: به طور تقریبی در بحث سرد، رادیاتور و پنل‌های ما حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تن در سال ورق سرد فولاد مبارکه را مصرف دارند، البته از منابع دیگر هم مصرف دارند که ورق کنوکتور است در پنل که در حال حاضر محدودیت داریم و از تولیدکننده داخلی دیگر استفاده می‌کنند که حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تن است. همچنین برخی دیگر از فولاد مبارکه ورق گرم تهیه کرده و در واحد‌های دیگر تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به فولاد‌های خاص، تصریح کرد: در بحث تولید فولاد کنوکتور به دلیل ضخامت با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. تامین برق و گاز مانند سایر صنایع در کوره‌های ما وجود دارد و از سویی دیگر حجم ضخامت‌های دیگر نیز بسیار بالا است و آن‌ها هم در اولویت هستند. اما در کنار این موضوع به دنبال تولید ورق‌های خاص هستیم. ورق‌های الکتریکی یا همان هسته‌ای حدود ۲ سال است که فولاد مبارکه به جد به دنبال آن است و به صورت آزمایشی نیز تولید شده و در آینده‌ای نه چندان دور و با توسعه نورد سرد ۲، نیاز کشور در بحث ورق هسته موتور‌های الکتریکی برطرف می‌شود.

تامین ۲۰ هزار تن ورق سرد تاسیسات ساختمانی از سوی فولاد مبارکه

عکاشه با اشاره به بازدید‌های صورت گرفته از نمایشگاه تاسیسات ساختمان، بیان کرد: در این دو روز مراجعه کنندگان خوبی داشتیم چه از مشتریان حاضر از نمایشگاه و چه مراجعه‌کنندگان خارجی، دغدغه آن‌ها نیز بیشتر در بحث ورق با ضخامت پایین است و تامین حداکثری یا راه‌هایی که خرید از مبارکه را تسهیل می‌دهد از موارد مطرح شده بود که به سیاست‌های وزارت اقتصاد و صمت باز می‌گردد.

به گفته وی، در حال حاضر تامین نیاز این مشتریان از بورس کالا انجام می‌شود، در واقع بر اساس ظرفیتی که بهین‌یاب برای شرکت‌ها تعیین کرده است این خرید مشخص می‌شود.

عکاشه همچنین درباره قیمت فروش نیز افزود: فولاد مبارکه همیشه تلاش کرده تا با رصد بازار، قیمت جذاب باشد تا مشتری همیشه به دنبال خرید بوده و ادامه دهد. اگر نگاه کنید به طور معمول قیمت فولاد مبارکه زیر قیمت بازار است که یک حسن برای تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شود. اما در بحث عرضه و شرایط آن به سیاست‌های کلان بازمی گردد.

وی ادامه داد: در حوزه تاسیسات ساختمان حدود ۴۰ مشتری در داخل نمایشگاه حضور داشتند که مصرف‌کننده ورق سرد هستند و حدود ۵-۱۰ مشتری هم ورق گرم، اما به طور کلی حدود ۹۰ مشتری در زمینه تاسیسات در کشور مشتری فولاد مبارکه هستند.

عکاشه درباره صادرات نیز بیان کرد: بیشتر صادرات در بحث گالوانیزه و ورق گرم است، اما در بحث ورق سرد نیاز کشور بیش از تولید فولاد مبارکه است.

وی در پایان بیان کرد: راه‌های ارتباطی در سایت فولاد مبارکه وجود دارد، اما راه دیگر برای ارتباط با مشتریان، برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر‌های بزرگ است و ارتباط ما با مشتریان دو سویه است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

تامین ۲۰ هزار تن ورق سرد تاسیسات ساختمانی از سوی فولاد مبارکه

عناوین برگزیده