تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۳۲۲۹۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

عرضه شمش فولاد غدیر نی‌ریز به بازار‌های داخلی و جهانی در پاییز امسال/ آب خلیج فارس به نی‌ریز می‌رسد

‌می‌متالز - دکتر محسن مصطفی‌پور مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز ضمن تشریح کارنامه عملکرد این شرکت و ارائه خبر‌های خوب از اقدامات بزرگ صورت گرفته در تمامی حوزه‌ها خاطرنشان ساخت: مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲، پیشرفت و در مسیر بهره‌برداری قرار دادن واحد فولادسازی خود را در اولویت قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، اولین آرک کوره قوس الکتریکی این واحد با موفقیت در اردیبهشت ۱۴۰۲ انجام شد و اگر محدودیت‌های شدید برق وجود نمی‌داشت، عملاً این واحد در شهریورماه سال جاری با تولید مستمر شمش فولادی به بهره‌برداری می‌رسید. در حال حاضر، عملیات اجرایی واحد فولادسازی با موفقیت خاتمه یافته و این واحد در پاییز سال جاری راه‌اندازی خواهد شد و شمش فولادی مجتمع فولاد غدیر به‌صورت مستمر وارد بازار‌های داخلی و بین‌المللی خواهد شد.

دکتر مصطفی‌پور با ارائه جزئیات بیشتر در خصوص عملکرد این شرکت گفت: کاری که در پروژه فولادسازی صورت گرفته، نتیجه لطف پروردگار و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در فولاد غدیر نی‌ریز بوده و ثمره این اقدامات توسعه‌ای در پاییز امسال (که مصادف با نیمه نخست سال جاری شمسی و نیمه نخست سال مالی فعلی شرکت است) به بار خواهد نشست.

جایگاه بی‌بدیل فولاد غدیر نی‌ریز در بازار

وی بیان داشت: اقدام فوق‌العاده دیگری که در کارنامه فولاد غدیر نی‌ریز به ثبت رسید، در حوزه تأمین مواد اولیه و فروش محصول (آهن اسفنجی) است. فولاد غدیر نی‌ریز در حوزه فروش محصولات که به شفاف‌ترین شکل ممکن و از طریق بورس کالا بوده، بسیار موفق عمل کرده و علاوه بر شفافیت، کسب درآمد نیز کرده است. نتیجه این عملکرد آن بوده که امروز همه صاحب‌نظران به جایگاه فولاد غدیر نی‌ریز و تأثیر و نقش آن در بازار اذعان دارند. در نتیجه این عملکرد، سود قابل توجهی توسط فولاد غدیر نی‌ریز محقق شد که از بودجه پیش‌بینی‌شده نیز فراتر رفت و این امر مورد رضایت سهامداران قرار گرفت.

پیشرفت مناسب در پروژه گندله‌سازی

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز عنوان کرد: پروژه گندله‌سازی نیز با سرعت مناسبی در حال پیشرفت است و ما مشکلات مزمنی که از قبل وجود داشته و باید حل می‌شده است را یکی پس از دیگری از سر راه برمی‌داریم و سرعت اجرای این پروژه در حال حاضر مناسب است. ما مشکلات مربوط به تأمین مالی و فاینانس را حل کرده‌ایم و با اصلاح ساختار پیمانکاران و مشاوران، سعی کرده‌ایم، پروژه گندله را در مسیر درست قرار دهیم.

بهره‌برداری از کارخانه تصفیه پساب صنعتی

مصطفی‌پور با ارائه جزئیاتی از پروژه‌های جانبی این شرکت گفت: کار بزرگ دیگری که در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز صورت گرفته، احداث و بهره‌برداری کارخانه تصفیه پساب صنعتی است. این کارخانه در عمده طرح‌های مشابه، یعنی طرح‌های هفتگانه استانی تعریف شده بود، اما اجرا نشده بود. فولاد غدیر نی‌ریز تنها طرح استانی است که پروژه را تکمیل کرده و به بهر‌ه‌برداری نیز رسیده است. پروژه‌های جانبی در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز همگی تکمیل شده‌اند.

اتصال به خط انتقال آب خلیج فارس

وی تأکید کرد: هدف ما در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز تبدیل تهدید‌ها به فرصت است. بر همین اساس، در پاسخ به چالش آب، طرح تأمین پایدار آب از طریق اتصال به خط انتقال آب خلیج فارس از مخزن گل‌گهر را شروع کردیم و این طرح در حال حاضر در دست اجرا است. امیدواریم با اقدامات صورت‌گرفته تا پایان سال شمسی جاری، این طرح تکمیل و آب خلیج فارس به مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز برسد.

برنامه‌ریزی برای تملک معدن

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز خاطرنشان ساخت: هدف دیگری که در حال دنبال کردن آن هستیم، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات عملی برای تملک معدن قابل اتکاء است که با همکاری سهامداران این کار را به پیش می‌بریم و با نتیجه‌بخش بودن این اقدام همزمان احداث کارخانه کنسانتره‌سازی را نیز آغاز خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: فولاد غدیر نی‌ریز برنامه بورسی شدن و عرضه اولیه سهام را نیز دنبال می‌کند که با انجام کار‌های مربوطه در پایان سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۲، این شرکت در فرابورس ثبت شد و با طی مراحل، عرضه اولیه سهام نیز صورت خواهد گرفت.

تأمین منابع مالی در دوره بهره‌برداری واحد فولادسازی

مدیرعامل این شرکت در خصوص چالش‌های تولید گفت: چالش‌های زیادی وجود دارد، ولی در کل رویکرد ما تبدیل چالش‌ها به فرصت و در ادامه تبدیل فرصت‌ها به اقدامات عملی پایدار است. ما در تابستان با مشکل محدودیت برق و در زمستان با محدودیت گاز روبرو هستیم که در حال مشورت و رایزنی با سهامداران برای حل پایدار این موضوعات هستیم؛ درست به همان نحوی که در موضوع تأمین پایدار آب، توانستیم به راه‌حل برسیم. چالش دیگر برای ما، تأمین منابع مالی پس از راه‌اندازی واحد فولادسازی است که قطعاً هزینه‌های سربار و هزینه‌های متغیر و عملیاتی ما افزایش خواهد یافت و نقدینگی ما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. ما برای رفع این چالش از ابزار‌های مختلف تأمین مالی نظیر بازار پول، بازار سرمایه و ابزار‌های بدهی (انتشار اوراق) استفاده خواهیم کرد و تأمین مالی فعالیت‌های جدید شرکت را انجام خواهیم داد.

عناوین برگزیده