به گزارش می متالز، وضعیت صادرات سیمان ایران به عراق با ورود اتاق ایران و عراق به این مسئله پیش از سفر رئیسجمهوری به این کشور موردبررسی قرار گرفت اما باتوجه به وجود رقابت منفی بین تولیدکنندگان سیمان و وضعیت تولید سیمان در عراق بعید است افزایش صادرات ایران به این کشور بر میزان مصرف سیمان مازاد در ایران تاثیر بگذارد. راهحل عبور صنعت سیمان و افزایش میزان مصرف، توجه بیشتر دولت به پروژههای آبادانی و عمرانی برای افزایش مصرف این محصول و دیگر مصالح ساختمانی است. این مسئله بهطور کلی نهتنها در وزارت راه و شهرسازی که در دیگر سازمانهای مربوط به ساختوساز ازجمله شهرداریها مغفول مانده است. در دورههای مختلف این وزارتخانه با اجرای اقداماتی برای این صنعت مشکلاتی ایجاد کرده بود اما بهتازگی دو مشکل عمده از سوی وزارتخانه برای صنعت سیمان ایجاد شده است که نه ناشی از فعالیت وزارتخانه بلکه برگرفته از بیعملی آن است. وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حملونقل در کشور به جای سکانداری در نقش تابع قرار گرفته است و تاثیری بر تصمیمهای فردی که کامیونداران میگیرند، ندارد. در صنعت حملونقل با قیمتهای غیرمنطقی برای جابهجایی انواع کالا ازجمله سیمان روبهرو شدیم و موضع وزارت راه و شهرسازی نسبت به این قیمتها منفعلانه است. گاه استانداران در این امور دخالت کرده و به صنعت کمک میکنند اما وزارت راه و شهرسازی برای کمک به صنایع کاری نمیکند و معاونت مربوط، فقط یک معاونت تابع و بیعمل است. از سوی دیگر در این وزارتخانه برنامهای برای فعال کردن طرحهای عمرانی وجود ندارد و اینکه برای افزایش مصرف سیمان مازاد در کشور فقط به بازار کشورهای همسایه دل ببندیم، یک امید واهی است. مازاد سیمان در کشور یعنی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن اضافه سیمان که برای مصرف آن به برنامهریزی نیاز داریم اما سیاستهایی مانند افزایش تسهیلات ساختوساز در حد شعار باقی میماند یا بهدلیل نبود مجموعهنگری به جایی نمیرسد.
سیدمحمد اتابک / رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان