تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۲۱
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۳۲۳۸۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

چشم‌انداز فولاد در افق ۱۴۰۴

‌می‌متالز - به گفته چلویان، در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت اسمی ۵۸ میلیون تن فولاد دست خواهیم یافت.

به گزارش می‌متالز، این کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن معتقد است، در چند سال اخیر چین نیمی از تولیدات فولاد را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال ۲۰۲۲ یک میلیارد تن فولاد تولید کرده است.

«سارا چلویان» عنوان کرد: تولیدات آهن اسفنجی به دلیل استفاده اغلب شرکت‌های بزرگ از روش کوره بلند اساسا تولیدات کم ارزیابی می‌شود. در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۵ میلیون تن آهن اسفنجی تولید شد و ایران دومین تولیدکننده بزرگ (۳۳ میلیون تن) بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدودا ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد. ظرفیت اسمی با توجه به طرح‌های توسعه شرکت‌ها ۴۴ میلیون تن برآورد می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صادرات و واردات نیز گفت: تا سال ۱۳۹۲ واردکننده فولاد خام به کشور بودیم، اما از سال ۱۳۹۳ به بعد اقداماتی به دلیل برخوداری از مازاد محصول، صورت گرفت. در سال ۱۴۰۱ نیز تقریبا ۷ میلیون تن فولاد از کشور صادر شد.

چلویان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۵۶ میلیون تن کنسانتره و ۵۴ میلیون تن گندله تولید شد. در روند تولید آهن اسفنجی باید توجه داشت که ظرفیت تولید در سال ۱۳۹۲ حدودا ۱۵ میلیون تن بوده و با رشدی مقداری تا سال ۱۳۹۶ به ۲۰ میلیون تن رسید، در سال ۱۴۰۱ نیز تقریبا ۳۲ میلیون تن تولید صورت گرفت.

وی با بیان این که ظرفیت‌های اسمی با توجه به طرح‌های توسعه شرکت‌ها در نظر گرفته شده‌اند، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت اسمی ۵۸ میلیون تن فولاد دست خواهیم یافت.

حمید فاروقی عضو موظف هیات مدیره شرکت سبدگردان ویستا نیز به ارزیابی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام پرداخت. در ادامه سارا چلویان کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن آخرین وضعیت زنجیره فولاد را مورد بررسی قرار داد.

تعداد بازدید : 5

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده